Ķīnas žurnālisti iepazīstas ar Latvijas tūrismu

Būs gan drukātas publikācijas, gan elektroniskas, kuru auditoriju ir grūti aplēst.

Ķīnas žurnālistu vizīte Latvijā notika no 15. decembra līdz 18. decembrim, tālajiem ciemiņiem dodot iespēju pilnā mērā izjust pirmssvētku rosību mūsmājās un sirsnīgi iekļauties tajā.

Grupā bija 6 žurnālisti un blogeri, kas gados bija pārsvarā jauni, bet ceļojumu jomā jau pieredzējuši un ar prāvu, mums pat lāgā neaptveramu lasītāju un/vai sekotāju skaitu. Grupu vadīja pārstāve no uzņēmuma “DC Consulting”, kas atlasīja un uzaicināja vizītes dalībniekus (uzņēmums Ķīnā pārstāv Somijas tūrisma padomi, un arī kolēģi igauņi gatavojas ar to slēgt pārstāvniecības līgumu).

Blogere Žu Džiaja (Zhu Jiajia) uz jautājumu, kā, piemēram, viņai izdevies iegūt 1 miljonu sekotāju skaitu, atbildēja, ka tas bijis iespējams “nepārtraukti publicējoties”. Viņa atrodoties nebeidzamnā kustībā. Nedēļu iepriekš ar savu uzticamo fotoaparātu viņa apmeklējusi Šveici un Vāciju, tad aizsteigusies uz Šanhaju pie vīra un jau nākamajā nedēļā atgriezusies atkal Eiropā, Igaunijā un pie mums.

Satikti vakariņās “Trīs pavāru restorānā”, ciemiņi sarunas gaitā tieši un netieši apliecināja, ka viņu valstī notiek lielas pārmaiņas, un nevairījās no apzīmējumiem – modernā Ķīna, modernais ķīniešu dzīves veids un modernā ķīniešu virtuve, kas atšķiras no tradicionālās.  

Ķīnieši tagad ļoti daudz ceļo. Ķīniešu tūristu skaits, kas dodas uz ārvalstīm, pārsniedz 100 miljonus gadā. Visaktīvākie ceļotāji ir vecuma grupā starp 28 un 37 gadiem. Sevišķi aktīvas ir ģimenes ar bērniem (vidējais bērnu skaits 1,5).

Pretēji Ziemeļeiropas vai Rietumeiropas valstīm, kur lieliskas iespējas doties tūrisma braucienos ir sirmgalvju (sudraba) paaudzei, par Ķīnas vecajiem cilvēkiem to nevarot sacīt. Žurnāla “Conde Nast Traveler” aprakstu nodaļas redaktore Ma Jana (Ma Yang) vaļsirdīgi atzīst, ka viņas valstī cilvēki vecumā kļūst mazaktīvi un šā iemesla dēļ zaudē kontaktu ar saviem bērniem.

Ma Jana pieder pie drukātās preses atzinējiem, un milzīgā koncerna “Conde Nast” daudzajiem izdevumiem lasītāju netrūkst. Viņas žurnāla tirāža pārsniedz 765 tūkstošus eksemplāru.

Visbiežāk ķīniešu tūristi dodas ārzemju braucienos uz Taizemi, Japānu un pēdējā laikā – arvien vairāk uz Austrāliju. Iecienīts tūrisma galamērķis ir arī Eiropa, it īpaši – Francija un Itālija (bet ne Lielbritānija vīzu politikas dēļ). Pēdējā laikā, piemēram, Ķīnā ļoti aktīvi reklāmu izvērš Dānija, un ir skaidri redzams, ka tas dodot rezultātu.

 “Ķīnas tūristi arvien vairāk sāk interesēties arī par Austrumeiropu, jo Eiropā viņi jau ir daudz redzējuši. Jums vajag vairāk reklamēt savu valsti un tās tūrisma piedāvājumu. Pagaidām Latvija un Baltija viņiem lielākoties ir sveša,” uzsver Ma Jana.

Otrs faktors, kas nosaka, kurp dosies milzīgās valsts tūristi, ir tiešie lidojumi. Piemēram, daudz ķīniešu dodas uz Poliju, jo ar Varšavu ir tiešā aviosatiksme.

Ciemiņi ar acīmredzamu patiku bauda vakariņas “Trīs pavāru restorānā” Jēkaba kazarmās. Apkārt valdošā murdoņa viņiem šķiet patīkama (restorānā Ķīnā būtu vēl skaļāk, jo viņu tautieši runājot vēl vairāk), atklātā ēdiena gatavošana – amizanta un moderna, ēdiens – garšīgs, šefpavāri – spilgti. Pasniegtā maize grupas vadītājai Liu Džieinai (Liu Jieying) tik ļoti garšo, ka viņa palūdz gabaliņu līdzi, bet šefpavārs labāko viesmīlības tradīciju garā uzdāvina kukuli, un viešņa staro laimīga!

Fan Jirens (Fan Yieren), kam katrs blogs izpelnās vismaz 20 tūkstoš skatījumu, saka: “Jums ir izcili restorāni, tie neatpaliek ne no Parīzes, ne citām smalkām pilsētām.”

Arī kopējais iespaids par redzēto mūsu valstī ir ar plusa zīmi. Šķiet mazliet negaidīti, bet tālās valsts žurnālisti ir labi sagatavojušies vizītei un uzdod pat padziļinātus jautājumus. Viņi savu vizīti uztver ar patiesu aizrautību, un paralēli programmai paši daudz cenšas ieraudzīt un uzzināt. Aktīvi tiek fotografēts, un, kaut gan laika starpībai vajadzētu likt sevi just, ķīnieši možumu un dzīvīgumu saglabā no agra rīta līdz vēlam vakaram.  

Slavēti tiek arī dizaina preču veikali (piemēram, “Rija”) un iepirkšanās iespējas kopumā, kas ķīniešu tūristiem ir svarīgi.

Ciemiņu programmā bija Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Rīgas Jūgendstila muzejs un pastaiga pa Vecrīgu, “Rīgas Birža”, Bauskas pils un Rundāles pils.

Vizīti organizēja un viesus Latvijā uzņēma LIAA Tūrisma departaments. Žurnālisti pirms ierašanās pie mums apmeklēja mūsu ziemeļkaimiņu valsti, kur par viņiem gādāja Igaunijas Tūrisma padome.

Informāciju sagatavojusi:
Inta Briede, vecākā eksperte
Tūrisma produktu attīstības nodaļa
Tūrisma departaments
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Tālrunis: +371 67039445
E-pasts: inta.briede@liaa.gov.lv