Oficiāli atklāts Latvijas tūrismam nozīmīgs projekts “Green Railway”

4. aprīlī Limbažu pilsētas bibliotēkā kopā pulcējās 25 Vidzemes un Dienvidigaunijas pašvaldību un organizāciju pārstāvji, kas apņēmušies īstenot projektu “Green Railway” jeb “Zaļais dzelzceļš”.

Aizmirsti dzelzceļi, kas pārtapuši zaļā tūrisma piedāvājumā, sastopami daudzās Eiropas valstīs. Ieguvumi ir acīmredzami. No vienas puses, tūristi ir tikuši pie ērtiem, dabas skaistuma ieskautiem, no auto satiksmes netraucētiem ceļiem, no otras puses, pamesto dzelzceļa līniju apkārtnē dzīvojošajiem cilvēkiem ir radušās darba vietas un attīstās saimnieciskā darbība.

Vērienīgā un ambiciozā “Interreg” Igaunijas un Latvijas pārrobežu programmas “Zaļā dzelzceļa” projekta “Green Railway” kopējais budžets ir 1 174 938 EUR, no kuriem 85% līdzfinansē Eiropas Savienība. Projekta vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija (VTA).

Stingru atbalstu projektam sarīkojumā Limbažos pauda LIAA Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava: “Daudzās Eiropas valstīs velotūrisms ir ļoti populārs. Tāpēc viens no starptautiskās tūrisma izstādēs pastāvīgi uzdotiem jautājumiem Latvijas nacionālajā stendā ir – kāds ir jūsu piedāvājums riteņbraucējiem? Diemžēl nepiemērotās ceļu infrastruktūras dēļ mums arvien ir bijis grūti šiem cilvēkiem atbildēt. Padarot pamestos dzelzceļus par zaļajiem tūristu ceļiem, ir cerība, ka varēsim piesaistīt arī velotūristus.”

Pēc Ineses Šīravas vārdiem, pēdējo piecu gadu laikā aktīvais dabas tūrisms palielinājies par 65 %. Tā ir milzīga izaugsme, kas nepārprotami rāda, kādā virzienā attīstītās ļoti daudzu eiropiešu gaume un intereses. Pēc intensīva darba pie datoriem burzmas piepildītās pilsētās cilvēki arvien vairāk vēlas brīvo laiku pavadīt pie dabas, turklāt aktīvi kustoties un uzkrājot gan fiziskos, gan garīgos spēkus.

Sarīkojuma dalībniekiem Limbažos tika celts priekšā daudz interesantu faktu un atziņu, uzsverot, ka Latvijai jaunā projekta īstenošanā ir pat savas priekšrocības salīdzinājumā ar tādām “Green Railway” lielvalstīm kā Spānija un Portugāle. Latvijā mēs visu gadu esam zaļi! – sacīja Limbažu novada domes priekšsēdētājs Didzis Zemmers.

     Uz Limbažiem vilcieni vairs nekursē nu jau 15 gadus. Bet pirms gadiem 70 ap Limbažiem norisa aktīva šaursliežu dzelzceļa kustība, un šo Vidzemes pilsētu savienoja ar citām Latvijas vietām un kaimiņiem igauņiem arī “normālā” platuma sliežu tīkls.

Limbažnieki ir pirmie mūsu valstī, kas pirms 3 gadiem, kad par “Green Railway” projektu Latvijā interesējās tikai daži cilvēki, nolēma dzelzceļa mantojumu saglabāt un jau ir pabeiguši pirmo 7 kilometrus garo “Zaļā dzelzceļa” posmu no Limbažiem līdz Katvaru ezeram.

Uz plašo darba lauku, kas gaida projekta īstenotājus Vidzemē kopumā, sarīkojumā Limbažos klātesošo uzmanību vērsa projekta vadošais partneris – VTA valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts un VTA projektu vadītājs Jānis Sijāts. Būs gan jāattīra aizaugušās dzelzceļa līnijas, gan jālabo tilti, gan jāizgatavo norādes, gan jāiegādājas elektroniski skaitītāji, kuru apkopotie dati sekmēs projekta attīstību dažādos veidos.

Projekts “Green Railway” paredz bijušo dzelzceļa līniju infrastruktūras sakārtošanu Vidzemē un Dienvidigaunijā 750 kilometru garumā. Projekts norisināsies 26 mēnešus no šā gada 1. marta līdz 2019. gada 30. aprīlim.       

Projekta plānotās aktivitātes Vidzemē ietver bijušo dzelzceļa līniju segumu atjaunošanu un piemērošanu nemotorizētajam transportam, koka tiltiņu un margu uzstādīšanu, atpūtas vietu izveidi un bijušo dzelzceļa infrastruktūras objektu uzlabošana, kājāmgājēju, velobraucēju skaitītāju uzstādīšanu, kā arī citas aktivitātes. Tāpat paredzēta maršruta marķēšana dabā, kā arī vietējās un ārvalstu aktivitātes maršruta popularizēšanai.

Informāciju sagatavojusi Inta Briede,  vecākā eksperte
Tūrisma produktu attīstības nodaļa
Tūrisma departaments
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Tālrunis: +371 67039445
E-pasts: inta.briede@liaa.gov.lv