Ziema 2014

Pieredzes bagāti ārvalstu un pašmāju eksperti diskutē par globālo konkurētspēju LIAA biznesa forumā

2013. gada nogalē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) aicināja apmeklēt gada nozīmīgāko uzņēmējdarbībai veltīto pasākumu – biznesa forumu, lai piedalītos diskusijās par uzņēmējdarbības attīstību, eksporta stratēģijām, inovatīvu uzņēmējdarbību un Eiropas Savienības (ES) fondu atbalstu.

Foruma pirmajā daļā notika ekspertu paneļdiskusija „Inovācijas radītās priekšrocības globālās konkurences apstākļos”, uzstājoties pasaulē pazīstamās zīmolu aģentūras „Wolff Olins” (Lielbritānija) ilggadējam stratēģiskajam direktoram Nikam Kepelam-Palmeram, interneta tehnoloģiju giganta „Google” (ASV) vecākajai programmu vadītājai Ivetai Brigis un Eiropas lielākā digitālo tehnoloģiju izpētes un attīstības uzņēmuma „The Up Group” (Lielbritānija) izpilddirektoram Robertam Sverlingam.

Pasākuma otrajā daļā diskusijas noritēja trīs paralēlās darba grupās, kur starptautisku pieredzi guvuši Latvijas uzņēmēji un nozaru eksperti dalījās pieredzē.

Paneļdiskusijas „7 miljardi eiro Latvijas attīstībai” ietvaros pārstāvji no Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas informēja uzņēmējus par mērķiem, kuriem 2014.-2020.gada plānošanas periodā paredzēti ES fondu līdzekļi un par iespējām uzņēmumiem turpmāk saņemt atbalstu. Vairāki Latvijas uzņēmēji dalījās savā pieredzē, izmantojot ES fondu atbalstu, un izteica ierosinājumus nākamā ES fondu plānošanas perioda kontekstā.

Paneļdiskusijā „Tendences inovatīva biznesa uzsākšanā” eksperti sniedza savu redzējumu par aspektiem, kas rītdien kļūs par tendencēm, un par iespējām sagatavoties nākotnes biznesam jau šodien. Diskusijas ietvaros analizēta gan specializācijas, gan augstas pievienotās vērtības un unikālu produktu radīšanas nozīme.

Paneļdiskusijas „Eksporta stratēģijas izvēle un valsts zīmols” ievadā eksperti akcentēja valsts zīmolvedības perspektīvu un uzņēmumu stratēģijas izvēli, vēršot uzņēmēju uzmanību uz patiesu un vienotu stāstu radīšanu un rosinot atbildēt uz jautājumu - kā mans radītais produkts varētu palīdzēt valsts zīmolam. Diskusijas turpinājumā Latvijas uzņēmēji dalījās pieredzē ar ārvalstu tirgos īstenotajām un savstarpēji atšķirīgajām stratēģijām un uzņēmumu vērtībām.

Visa pasākuma norises laikā ikvienam interesentam tika nodrošināta iespēja saņemt LIAA pārstāvju individuālu konsultāciju par pieejamo ES fondu finansējumu uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstīšanai.

Prezentācijas un video materiāli ir pieejami šeit.
 

Paziņoti konkursa „Eksporta un inovācijas balva 2013” laureāti

2013. gada 11. decembrī svinīgā ceremonijā tika paziņoti LIAA un Ekonomikas ministrijas rīkotā konkursa „Eksporta un inovācijas balva 2013” laureāti. Latvijas uzņēmumi, kas sasnieguši labus rezultātus jaunu un eksportspējīgu produktu ražošanā, vietējā tirgus nodrošināšanā ar augstas kvalitātes pašmāju ražojumiem, inovāciju ieviešanā un rūpnieciskā dizaina izstrādē, balvas sadalīja sešās kategorijās: „Eksporta čempions”, „Eksportspējīgākais komersants” lielo/vidējo un mazo komercsabiedrību grupā, „Importa aizstājējprodukts”, „Inovatīvākais produkts”, „Rūpnieciskais dizains”.

Informācija par konkursantiem un laureātiem

Laureātu apbalvošanas ceremonija


Jauno uzņēmēju sacensībās „Firmas noslēpums” uzvar sidra darītājs Māris Plūme no Jumpravas

17. decembrī par LIAA rīkoto uzņēmēju sacensību „Firmas noslēpums” uzvarētāju žūrijas un skatītāju kopvērtējumā kļuvis Māris Plūme no Ogres novada Jumpravas. Viņa iecere ir kvalitatīva sidra ražošana no Latvijā audzētiem āboliem. Balvā topošais uzņēmējs saņēma 10 000 latu (14 228,72 eiro) sava biznesa attīstībai.

Tūlīt pēc sacensību beigām uzvarētājs apstiprināja, ka iegūtā balva tiks izmantota, lai iegādātos jaunas sidra raudzēšanas tvertnes, labāku ābolu maļamo iekārtu, jaunus ābeļu potcelmus un apvilktu pamatīgāku žogu nākamgad stādāmajam ābeļdārzam. Par lielāko ieguvumu no dalības sacensībās Māris uzskata uzlabotās prezentācijas prasmes, saņemtos mentoru padomus un kontaktus, kas iegūti raidījuma laikā.

Sacensību pēdējā kārtā - TV tiešraides finālā - iekļuva un par galveno balvu cīnījās arī topošie uzņēmēji Laura Liberte - Juška ar mediķu apģērba projektu „LabConcept” un Reinholds Zviedris ar subklīniskā mastīta indikācijas sistēmu piena liellopiem „Mastado”.

 

Par vērtīgāko biznesa ideju konkursā „Ideju kauss 2013” atzīta Māra Arāja ideja „Locally”

„Mūsu galva, mūsu prāts ir kā seifs, kurā glabājas neizmērojamas vērtības - domas, idejas, sapņi un ieceres. Tomēr patiesu vērtību tās iegūst vien tad, kad ar tām dalāmies, stāstām, meklējam partnerus, padomdevējus un galu galā arī īstenojam,” saka LIAA direktors Andris Ozols.

Konkursa 5000 latu (7114,36 eiro) naudas balvu ieguva Māra Arāja ideja „Locally” - mobilā meklēšanas aplikācija, kas, izmantojot viedtālruņos, planšetdatoros, e-lasītājos un iPod ierīcēs iebūvēto „bluetooth” tehnoloģiju, parāda attālumu un virzienu līdz noteiktam priekšmetam.

Otro vietu un 3000 latu (4268,62 eiro) naudas balvu šogad saņēma ideja „Bērnības fails”, kuru, sadarbojoties ar Paulu Ķesteri, radījuši aktieri Ģirts Ķesteris, Dainis Grūbe un Mārtiņš Počs. Ideja paredz izveidot mobilo aplikāciju - oriģinālu pasaku seriālu, kam katru darba dienu iznāktu jauna sērija. Godpilno trešo vietu un 1000 latu (1422,87 eiro) saņēma Arta Daugina, Neila Kalniņa un Zandas Kalniņas ideja „Mobilā elektrodivriteņu noma”.

Jau trešo gadu inovatīvo biznesa ideju konkursa „Ideju kauss” ietvaros tika noskaidrota arī „Eko-inovatīvākā ideja”. Šogad 1000 latu (1422,87 eiro) naudas balvu šajā nominācijā saņēma Viktora Saulīša ideja „ecoBREEZE” - inovatīvi gaisa atsvaidzinātāji putekļsūcējiem ar antiseptiskām un dezinficējošām īpašībām.


 

LIAA un Latvijas Pašvaldību savienības diskusiju cikls „Pašvaldības loma uzņēmējdarbības attīstībā un investīciju piesaistes veicināšanā”

2013. gada 27. novembrī Latvijas Pašvaldību savienība sadarbībā ar LIAA uzsāka diskusiju ciklu „Pašvaldības loma uzņēmējdarbības attīstībā un investīciju piesaistes veicināšanā”.

Pirmā diskusija šajā ciklā tika veltīta investīciju nozīmei reģionālās attīstības veicināšanā un pašvaldību lomai investīciju piesaistē. Diskusijā uzstājās Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Andris Liepiņš, LIAA POLARIS projekta vadītāja Anete Valtere, Baldones domes deputāts Edmunds Valantis, Madonas novada domes Uzņēmējdarbības atbalsta un attīstības nodaļas vadītājs Romāns Hačatrjans un Daugavpils pilsētas domes Attīstības departamenta vadītāja Daina Krīviņa.

2014. gada 30. janvārī notika otrā diskusija „Piedāvājumu gatavošana investoriem un LIAA ieteikumi investoru uzrunāšanai”, kurā LIAA vēstīja par darbu ar investīciju piedāvājumiem un projektiem.

2014.gada 21. februārī plānota trešā, noslēdzošā diskusija. Latvijas Pašvaldību savienības mājas lapā diskusijām var sekot tiešraidē vai iepazīties ar video un materiāliem pēc pasākuma beigām.

 

LIAA veiksmīgi strādājusi, piesaistot ārvalstu tiešās investīcijas

Aizvadītajā gadā ar LIAA atbalstu 33 uzņēmumi nolēmuši Latvijā īstenot plānotos investīciju projektus par kopējo apjomu 81,23 milj. EUR, projektiem pilnībā īstenojoties, tiks radīta 1601 jauna darba vieta.

Investori izvēlējušies realizēt savus projektus Latvijā, pateicoties gan Latvijas labvēlīgajai uzņēmējdarbības videi (pieejams kvalificēts darbaspēks par konkurētspējīgu atalgojumu, svešvalodu zināšanas, esošā nodokļu politika, pievienošanās eirozonai utt.), gan ģeogrāfiskajam novietojumam un citiem faktoriem. Tā, piemēram, Latviju savu projektu realizācijai izvēlējušies investori no Nīderlandes „VDL Group”, kas radīs 220 jaunas darbavietas, investējot 1 milj. EUR, Krievijas tekstilražošanas uzņēmums „Cotton Club”, kas investēs vairāk nekā 7 milj. EUR, radot līdz 150 jaunām darbavietām, „Intrum Justitia” no Zviedrijas, kas Latvijā izveidojis globālo biznesa pakalpojumu centru savas grupas uzņēmumiem (nodrošinot programmatūras uzturēšanu, kā arī jaunu programmatūru izstrādi), paplašināja savu darbību, radot 77 jaunas darbavietas.

Ienākošo investīciju projektu apkalpošana pagājušajā gadā kopumā noritējusi veiksmīgi. Pasaulē šobrīd investīcijas vairāk tiek veiktas pakalpojumu, nevis ražošanas sektorā. Arī Latvijā ir novērojams pasaules tendenču atspoguļojums, palielinoties investīciju projektu skaitam pakalpojumu sektorā (45% t.i. 6% pieaugums), tomēr dominējoši vēl aizvien ir investīciju projekti ražošanā (55%), līdzīgai proporcijai saglabājoties arī pieņemtajos pozitīvajos lēmumos. Vērtējot ārvalstu investoru interesi, ceturtā daļa jeb 24% no projektiem ir metālapstrādes un elektronikas nozares projekti (attiecīgi 17% un 7%), savukārt gandrīz piekto daļu jeb 19% veido pakalpojumu centru projekti (gan dalīto pakalpojumu, gan ārpakalpojumu projekti). Kopumā 2013. gadā strādāts ar 176 investīciju projektiem (dubultots 2012. gada apjoms).
 

Notikusi trīspadsmitā Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padomes sēde

2014. gada 14. janvārī Ministru prezidents Valdis Dombrovskis sasauca 13. Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padomes sēdi. Padomes mērķis ir nodrošināt saskaņotu starpresoru sadarbību sekmīgai investīciju projektu īstenošanai Latvijas valsts interesēs un īpaši pievērsties aktuāliem problēmjautājumiem investīciju piesaistes jomā. Padomes locekļi ir septiņu nozaru ministri, kas darbojas Ministru prezidenta virsvadībā.

Sēdes ietvaros LIAA informēja par ārvalstu tiešo investīciju piesaistes rezultātiem 2013. gadā, kā arī aktualizēja jautājumu par atbalsta instrumentu pieejamības nepieciešamību un kvalificēta darbaspēka pieejamības problēmu kā vienu no galvenajiem šķēršļiem ārvalstu tiešo investīciju piesaistei. Tāpat tika izskatītas trīs konfidenciālu investīciju projektu aktualitātes.

Paredzams, ka nākamā Padomes sēde drīzumā tiks sasaukta nu jau Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas virsvadībā.
 

Biznesa inkubatora uzņēmums

Kārtējo reizi piepildot iepirkumu grozu ar izvēlētajiem pārtikas produktiem, nereti pat neaizdomājamies par to, kā no biznesa idejas radies reāls produkts, ko no lielveikala plaukta aiznesam uz savu virtuvi.

Viens no produktiem, kas veikalos pamanāms arvien biežāk, ir zīmola „Graci” musli no diedzētiem un placinātiem pilngraudiem, putras un pilngraudu maltītes.

Jautājot uzņēmuma „Felici” vadītājai Alisei Balgalvei par uzņēmuma attīstības panākumu atslēgu, par vienu no trīs attīstības stūrakmeņiem jaunā uzņēmēja nosauc JIC biznesa inkubatorā gūto atbalstu. „Bez tā „Graci” produktu un apetītelīga start-up uzņēmuma nebūtu” - tā Alise Balgalve. Jaunā uzņēmēja atklāj, ka musli ražošana ir specifiska izejvielu apjoma sabalansēšanas dēļ. Tā kā atsevišķas produkta izejvielas tiek pasūtītas tonnās, atsevišķas – gramos, nozīmīgs bijis biznesa inkubatora atbalsts paraug-partijas ražošanā, kuras ietvaros iepirkti graudi un transportēti pārstrādei Latvijas teritorijā.

Jaunā uzņēmēja atzīst, ka, stājoties biznesa inkubatorā, bijis svarīgi saņemt novērtējumu par produkta potenciālu, tādēļ pārrunas ar inkubatora vadību bijušas kā apstiprinājums idejas dzīvotspējai. Uzskaitot inkubatorā saņemtās priekšrocības, Alise Balgalve norāda, ka ļoti noderīgi ir komunicēt ar citiem jaunajiem uzņēmējiem, īpaši savas nozares pārstāvjiem. Tā kā iesākumā pieredze ir neliela un jaunu izaicinājumu - daudz, sarunu ceļā ar kolēģiem iespējams uzzināt viņu izdarītos secinājumus par sadarbības partneriem, iespējami labākiem cenas un termiņa risinājumiem no piegādātājiem un atsevišķiem līguma punktiem ar tirdzniecības kanāliem, kam pievērst uzmanību.

Vērtējot citus ieguvumus, jaunā uzņēmēja atklāj, ka ar biznesa inkubatora atbalstu ticis izveidots arī musli „GRACI” tēls un iepakojuma dizains, kas saņēmis jau piecas balvas eko-iepakojuma, pievilcīgākā dizaina u.c. kategorijās. Inkubatora atbalsts izmantots arī jaunu receptūru izstrādē un to testēšanā. Sava loma uzņēmuma attīstībā ir arī atbalsta ietvaros sniegtajām pieredzes apmaiņas lekcijām, kurās piedalās pieredzējuši nozares pārstāvji.

Turpinot uzskaitīt biznesa attīstībā svarīgos aspektus, jaunā uzņēmēja min sadarbību ar aizrautīgo un uzticamo pārtikas tehnoloģi Santu Šēnhofu no Latvijas Lauksaimniecības universitātes, kuras pakalpojumi tika apmaksāti ar JIC biznesa inkubatora starpniecību. Savukārt par spēcīgu indikatoru, ka musli „GRACI” konceptproduktam ir nākotne, kalpojis no „Rimi” kategoriju vadītāja saņemtais piedāvājums uzņēmumam startēt minētajā veikalu tīklā.

Šobrīd zīmola „Graci” produkti pieejami ne vien „Rimi” veikalu ķēdēs, bet arī daudzās citās tirdzniecības vietās. Uzņēmuma vadītāja stāsta, ka arī 2014. gadā turpinās iesākto un „Graci” kļūs patērētājiem vēl pieejamāks, iekarojot jaunas veikalu ķēdes Latvijā.
 

ES fondu aktualitātes

Projektu pieņemšana programmā „Ārējo tirgu apgūšana – ārējais mārketings” turpināsies arī 2014. gadā
Līdz 2014. gada 30. aprīlim (ieskaitot) turpināsies projektu iesniegumu pieņemšana programmā „Ārējo tirgu apgūšana – ārējais mārketings”. Tās ietvaros komersanti var saņemt finansējumu līdz 50% apmērā dalībai starptautiskās izstādēs, konferencēs (semināros), ka arī biedrību organizētajās tirdzniecības misijās un kontaktbiržās ārvalstīs.

Turpinās projektu pieņemšana programmā „Mikro, mazo un vidējo komersantu jaunu produktu un tehnoloģiju attīstības programma”
Programmas ietvaros komersanti, sadarbojoties ar programmas noteikumos noteiktajām iestādēm, var saņemt līdzfinansējumu līdz 60% rūpnieciskajiem pētījumiem, eksperimentālai izstrādei, t.sk. prototipu izstrādei, produkta rūpnieciskā dizaina izstrādei, rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, ka arī jauna produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas pakalpojumiem. Maksimālais finansējuma apjoms vienam finansējuma saņēmējam – 14 228,78 EUR.

Plānots uzsākt projektu iesniegumu pieņemšanu programmā „Augstas pievienotas vērtības investīcijas” 4. kārta
2014. gada I ceturkšņa beigās plānots uzsākt projektu iesniegumu pieņemšanu programmā „Augstas pievienotas vērtības investīcijas” 4. kartā. Programmas ietvaros komersanti var saņemt finansējumu iekārtu iegādei ne vairāk kā 45% apmērā. Minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apjoms vienam projektam ir 142 287,00 EUR un maksimālais publiskā finansējuma apjoms vienai projekta iesniedzēja saistīto personu grupai ir 1 280 585,00 EUR.

 

Uzsākts atklāts projektu konkurss „Atbalsts „zaļo” tehnoloģiju ieviešanai ražošanā”

No šī gada 21. janvāra līdz 20. martam LIAA uzsāk atklātu projektu konkursu „Atbalsts „zaļo” tehnoloģiju ieviešanai ražošanā”, kura ietvaros būs pieejams atbalsts 7,7 milj. EUR apmērā. Aktivitātei „Atbalsts „zaļo” tehnoloģiju ieviešanai ražošanā” tiek piešķirts finansējums jaunu iekārtu iegādei, publicitātes pasākumiem, pētniecības pasākumiem un zināšanu pārneses darbību finansēšanai ar projekta partneri.

Programmas atbalsts paredzēts inovatīvu vides tehnoloģiju, pakalpojumu un produktu ieviešanai, tehnoloģiju vai procesu uzlabojumu veikšanai, kas dod ieguldījumu enerģijas efektīvai izmantošanai, izmešu samazināšanai un mazākam resursu patēriņam. Programmas „Inovācijas „zaļās” ražošanas jomā” īstenošanu nodrošina programmas apsaimniekotājs - Ekonomikas ministrija - sadarbībā ar LIAA un donorvalsts programmas partneri - Norvēģijas uzņēmumu „Innovation Norway”.


Starptautiskā atvērto inovāciju platforma „DEMOLA Latvia” ir atklāta!

31. janvāra rītā Spīķeros Latvijas IT klastera izpilddirektore Lilita Sparāne pulcēja dažādu jomu pārstāvjus, lai atklātu „Demola Latvia” telpas un iepazīstinātu plašāku publiku ar projektu.

„DEMOLA Network” ir starptautisks inovāciju tīkls, kas 2008. gadā uzsācis darbību Tamperē, Somijā un nodrošina universitāšu studentu, zinātnisko institūciju un uzņēmumu kopēju sadarbības platformu, kuras ietvaros ik gadu tiek radīti ap 250 jauni produkti vai inovatīvi risinājumi jau esošiem produktiem. „DEMOLA” tīklā darbojas jau 7 centri: Tampere, Oulu, Viļņa, Budapešta, Lunda, Norčēpinga, Maribora un nu tiem pievienojusies arī Rīga.

Ekonomikas ministrijas parlamentārā sekretāre Ilona Platonova savā uzrunā pauda pārliecību, ka „DEMOLA Latvia” ilgtermiņā ļaus izaugt un sekmīgi sadarboties spējīgai uzņēmēju paaudzei, bet LIAA direktors Andris Ozols uzsvēra projekta praktisko – pelnīt un ražot spējīgo - pusi, kad uzņēmējs gūst risinājumu savam biznesam, bet studenti un zinātnieki saņem samaksu par savu ieguldījumu. „DEMOLA Vilnius” pārstāvis Andrius Pleckaitis atklāja, ka projekts, kas Viļņā darbojas jau divus gadus, ir pierādījis, ka šāds inovāciju radīšanas modelis ir dzīvotspējīgs un uzņēmumiem interesants. „BSR StarDust” un „VINNOVA” pārstāvis Erik Bunis uzsvēra projekta demokrātiskumu un pieejamību.

Pasākums noritēja pozitīvā un optimisma pilnā gaisotnē, augstskolu pārstāvjiem, uzņēmējiem un arī studentiem uzrunās uzsverot „DEMOLA” iespēju darboties starptautiskā vidē, starpdisciplināru nozaru komandās un, pats galvenais, pēc reālu uzņēmumu pasūtījuma radīt jaunus produktus vai inovatīvus risinājumus jau esošiem produktiem vai pakalpojumiem.

Sadarbības memorandus ar „DEMOLA Latvia” parakstījušas trīs asociācijas: Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācija un Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācija, kā arī deviņas augstskolas.

2014. gadā „DEMOLA Latvia” plāno īstenot vismaz divpadsmit projektus, tādēļ ikviens Latvijas uzņēmums ir aicināts sazināties ar „Demola Latvia” komandu, lai ar tās palīdzību atrastu sadarbībā ieinteresētus studentus no Latvijas Universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Ventspils augstskolas, Liepājas augstskolas, Latvijas Mākslas akadēmijas, Rīgas Biznesa skolas, Banku augstskolas, Transporta un sakaru institūta, Rīgas Stradiņa universitātes un Biznesa augstskolas „Turība”.

„DEMOLA Latvia” sadarbosies arī ar biedrību „Go Beyond”, kuras mērķis ir sekmēt jauniešu sociālo prasmju attīstību, savukārt ar programmatūras kompetences centru SQUALIO parakstītais sadarbības protokols ļaus studentiem izmantot testēšanas infrastruktūru sarežģītu IT risinājumu izveidei un saņemt profesionālu speciālistu padomus.

Projekts tiek veikts ar LIAA īstenotās aktivitātes „Pasākumi motivācijas celšanai inovācijām un uzņēmējdarbības uzsākšanai” atbalstu.

„DEMOLA” priecāsies sadarboties ar ikvienas nozares uzņēmumu un augstskolu, kas vēlas pievienoties projektam. Papildu informācija: http://latvia.demola.net
 

Tikšanās platforma uzņēmējiem

Lai nodrošinātu komunikācijas, pieredzes un ideju apmaiņas iespējas, 2013. gadā LIAA rīkoja četrus tīklošanas seminārus uzņēmējdarbības uzsācējiem un attīstītājiem. Tajos piedalījās vairāk nekā 250 biznesa ideju autori, uzņēmēji, investori, zinātnieki un ikviens, kurš vēlējās papildināt savu kontaktu loku, kā arī smelties iedvesmu un padomus sava biznesa attīstībai.

Semināros pieredzē dalījās Latvijas jaunatklāšanas raidījuma „TE!” komanda, kā arī SIA „Pure Chocolate” un SIA „Rīgas Krēslu fabrika” dibinātāji, interneta mārketinga eksperts Edgars Bomiks. Pasākumi izvērtās kā aktīvas diskusijas ar semināra apmeklētājiem.

Līdzšinējā pieredze apliecina, ka uzņēmēji augstu novērtē šāda veida pasākumus. Gandarījumu par dalību līdzīgā pasākumā pauž arī Liene Pētersone, kura izveidojusi savu dizaina studiju un nodarbojas ar aksesuāru ražošanu un realizāciju. Dizaina studijas vadītāja atzīst, ka šādi pasākumi ļoti palīdz jaunajiem uzņēmumiem iegūt zināšanas un apzināt sava biznesa perspektīvas. „Nav divritenis jāizgudro no jauna, un ir iespēja no citu uzņēmēju pieredzes smelties zināšanas sava biznesa attīstībai, neuzkāpjot uz tiem pašiem grābekļiem, jo, kā zināms - ar nezināšanu eksperimentēt biznesā ir dārgi,” skaidro Liene Pētersone.
 

Skandināvijas tirgus pievilcība inženiernozaru uzņēmumiem

Tirdzniecības misija uz Zviedriju izstādes „Elmia Subcontractor 2013” ietvaros
No 2013. gada 12. - 15. novembrim Jenšēpingā notiekošajā izstādē kopā ar LIAA un Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju asociāciju (MASOC) piedalījās 12 uzņēmumi no Latvijas, iepazītstinot apmeklētājus ar saviem produktiem gan LIAA organizētajā nacionālajā stendā, gan individuālajos stendos. Vairāki uzņēmumi izmantoja iespēju piedalīties arī citos izstādes laikā notiekošajos pasākumos, piemēram, kontaktbiržā „Sucontractor Connect”.

Stendu un kontaktbiržu apmeklētāju vidū bija interesenti, kuri jau iepriekšējos gados tikušies ar mūsu uzņēmumiem Latvijas stendā vai iepazinuši LIAA un MASOC organizēto uzņēmumu apmekējumu laikā, kā arī tādi uzņēmumu pārstāvji, kuri jau sadarbojas ar Latvijas uzņēmumiem. Latvijas stendus apmeklēja arī Latvijas vēstnieks Zviedrijā Gints Jēgermanis. Uzņēmēju pieredze liecina, ka tieši atkārtota dalība izstādē kļūst par panākumu atslēgu jauna sadarbības partnera atrašanā. Nākamā izstāde „Elmia Subcontractor” notiks no 2014. gada 11.-14. novembrim.

Izstādi apmeklēja 15 311 interesenti un tajā piedalījās 1 178 dalībnieki no 29 valstīm.

Tirdzniecības misija uz Norvēģiju izstādes „Offshore Technology Days 2013” laikā
Uz Stavangeru, kas ir Norvēģijas naftas urbšanas platformu būvniecības un apkalpošanas, kā arī platformu komponentu ražošanas reģiona centrs, no 2013. gada 22. līdz 24. oktobrim LIAA organizēja tirdzniecības misiju inženiernozaru uzņēmumiem. Sadarbībā ar LIAA pārstāvniecību Norvēģijā un goda konsulātu Stavangerā uzņēmumiem tika organizētas gan individuālās tikšanās, gan izstādes un Norvēģijas uzņēmumu apmeklējumi, un notikušas tikšanās ar vadošajiem nozares uzņēmumiem: „Aker Solutions”, „GMC” AS un „Apply” AS.

Kā atzīst uzņēmēji, dalība tirdzniecības misijā sniegusi izpratni par lielāko Norvēģijas industrijas nozari, ļaujot turpmāk daudz mērķtiecīgāk plānot ar eksportu saistītās darbības šajā nozarē. Turklāt metāla konstrukciju ražošana nav vienīgā perspektīvā Latvijas eksporta piedāvājuma nozare šim plašajam Norvēģijas industrijas sektoram, jo Latvijas uzņēmumi spēj piedāvāt tehnoloģiskos risinājumus arī citās industrijas apakšnozarēs, piemēram, elektrotehniskos risinājumus, dzīvojamo telpu aprīkojumu, sakaru risinājumus, tehnisko plastmasu un gumijas detaļas, kas atbilst augstajām tehniskajām prasībām.

Nākamā izstāde „Offshore Technology Days” notiks Bergenā no 2014. gada 14. līdz 16. oktobrim.

Izstādē piedalījās 520 uzņēmumi no 14 valstīm un izstādi apmeklēja 27 320 interesenti no 35 valstīm.

Inženiernozaru uzņēmumi aicināti piedalīties „b2fair” kontaktbiržā no 9.-10. aprīlim izstādes „Hannover Messe 2014” ietvaros Hannoverē, Vācijā. Dalība tirdzniecības misijā tiek rīkota Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) Ārējo tirgu apgūšanas atbalsta programmas projekta „Nozaru nacionālie stendi starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un eksporta konsultācijas” ietvaros. Plašāka informācija par pasākumu pieejama LIAA mājas lapā šeit.
 

Spēcīga konkurence Latvijas inženierzinātņu uzņēmumiem Francijā

No 2013. gada 19. - 22. novembrim apmeklēt Francijas galvaspilsētu Parīzi tika aicināti inženiernozaru uzņēmumi. Parīzes izstāžu centrā „Paris Nord Villepinte Exhibition Centre” notika lielākā Francijas industriālo piegāžu un kooperācijas izstāde „MIDEST 2013”. Paralēli izstādei tika organizēta kontaktbirža (www.b2faironline.com).

Francijas inženiernozaru industrija joprojām ir viena no lielākajām un varenākajām Eiropas mērogā, un piegādes lielajiem, globālajiem franču uzņēmumiem spēj nodrošināt vietējie ražotāji, tādēļ Latvijas ražotājiem Francija ir sarežģīts mērķtirgus.

Izstādes dalībnieku vidū plaši tika pārstāvēti Austrumeiropas valstu uzņēmumi, ar kuriem Latvijas uzņēmumi starptautiskajos tirgos sīvi konkurē. Francijas tirgū papildus konkurenci rada jaunie uzņēmumi no Ziemeļāfrikas un Rietumāfrikas, kā arī uzņēmumi no arābu valstīm. Tirdzniecības misijā un kontaktbiržā piedalījās AS „Baltijas Gumijas Fabrika”, SIA „Keramserviss” un SIA „Vikan Marketing”. Vizītes ietvaros katram uzņēmumam no Latvijas tika veidota individuālā tikšanās programma.

Nākamā izstāde „MIDEST” notiks no 2014. gada 4. -7. novembrim.

Dalībai izstādē tika pieteikti 1702 uzņēmumi no 38 valstīm un izstrādi apmeklēja 42 100 interesenti no 85 valstīm.

Informācijai: 2012. gadā Francija bija Latvijas 15. lielākais preču eksporta un 13. lielākais preču importa partneris.
 

Apakšveļas ražotājiem veiksmīgs uznāciens Londonā

Lai iepazītu Lielbritānijas tirgus tendences, apakšveļas nozares aspektus un iespējas virzīt savus produktus šajā tirgū, no 2013. gada 19. līdz 21. novembrim LIAA organizēja Latvijas apakšveļas ražotāju tirdzniecības misiju uz Lielbritāniju. Misijā piedalījās pieci apakšveļas zīmoli no Liepājas un
viens apakšveļas ražotājs no Rīgas.

Tirdzniecības misijas informatīvo daļu atklāja Latvijas vēstnieks Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē Andris Teikmanis, ar savu pieredzi par tirdzniecības attīstību Lielbritānijā dalījās pieredzējuši apakšveļas zīmolu pārstāvoši aģenti, tostarp bijušais globālā apakšveļas zīmola „La Perla” attīstības direktors. Īpašu artavu pasākumā deva vecākās trendu aģentūras „Carlin Group” (Francija), kas izstrādā globālo apakšveļas zīmolu komunikāciju un vizuālo stratēģiju, iedvesmojošais un praktiski noderīgais pieredzes izklāsts.

Apmeklējot veikalus un tiekoties ar modes blogeriem, Latvijā radītās apakšveļas zīmolu pārstāvji iepazinās ar britu patēriņa tendencēm un uzzināja, cik lielu daļu apakšveļas tirgus veido spilgta un pārdroša apakšveļa („kinky”). Uzņēmumi no Latvijas piedalījās arī Lielbritānijas lielākajā un prestižākajā augstās klases apakšveļas tirgotāju konkursa noslēguma ceremonijā „Stars Underlines Best Shop Awards”, kas pulcēja vairāk nekā 250 dalībniekus no vadošajiem veikaliem Lielbritānijā.

Tirdzniecības misijai Lielbritānijā sekoja jauniegūto partneru vizīte Latvijā, un saņemti citi britu zīmolu informācijas pieprasījumi par sadarbības iespējām ar Latvijas apakšveļas ražotājiem.

Uzņēmēji apgūst Baltijas tirgu

2013. gada nogalē četri bērnu preču ražotāji no Latvijas devās četru dienu garā LIAA organizētajā tirdzniecības misijā uz Viļņu, lai satiktu jau esošos sadarbības partnerus un potenciālo sadarbības partneru vidū radītu interesi par saviem produktiem. Pasākuma dalībnieki – koka rotaļlietu, dizaina produktu bērniem un apģērbu ražotāji – savus produktus prezentēja individuālajos stendos lielākajā bērnu segmenta preču izstādē „Babyland” un piedalījās LIAA organizētajās tikšanās ar Lietuvas mazumtirdzniecības uzņēmumiem.

Pēc iepriekšējo gadu dalības šajā izstādē, arī citi Latvijā radītie zīmoli ir atraduši vietējos partnerus Lietuvā un šobrīd tur veiksmīgi paplašina savu darbību. Mūsu produktu dizains ļoti atšķiras no vietējo zīmolu produktiem, kas, lai arī pārstāv zemāku cenu segmentu, nav savstarpēji atšķirīgi. Vizīte Lietuvā ļāvusi gūt apstiprinājumu, ka Latvijā radītie produkti, kuriem raksturīga izsmalcinātība un īpaši izstrādātas detaļas, dienvidu kaimiņzemē ir pieprasīti.

Informācijai: Lietuvas un Igaunijas tirgu īpatsvars Latvijas ārējā tirdzniecībā ir aptuveni 30%
 

Aicinām apmeklēt konferenci par dizainu un modi

Ja vēlies rast atbildi uz jautājumiem - kā talanti modē tiek atbalstīti ārzemēs; ar ko jārēķinās modes zīmolam, iekarojot jaunus tirgus; kāda ir dizaina loma uzņēmuma konkurētspējas nodrošināšanā, tad aicinām 4. aprīlī starptautiskajā izstāžu centrā „Ķīpsala” apmeklēt konferenci „Mode un dizains: tendences, vadlīnijas un finanses eksportspējas veicināšanai”, ko organizē LIAA sadarbībā ar starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrību „BT 1” un Latvijas-Lielbritānijas Tirdzniecības palātu Eiropas Biznesa atbalsta tīkla projekta ietvaros.

Konferences mērķis ir veicināt Latvijas apģērba un tekstila nozares uzņēmumu eksportspēju un attīstību atbilstoši pasaules tendencēm, piedāvājot informatīvu un izglītojošu semināru, balstītu uz veiksmīgu ārzemju uzņēmēju un investoru pieredzi. Informācija par konferences programmu un pieteikšanos dalībai pasākumā pieejama šeit.

 

Uzņēmēji ar LIAA pārstāvniecību ārvalstīs vadītājiem pārrunā eksporta iespējas

2013. gada 10. decembrī jau divdesmito reizi notika uzņēmēju individuālās tikšanās (kontaktbirža) ar LIAA pārstāvniecību ārvalstīs vadītājiem, ļaujot uzņēmējiem saņemt atbildes uz interesējošiem jautājumiem par biznesa attīstīšanu konkrētajā ārvalstu tirgū, tirgus specifiku un LIAA sniegto atbalstu eksporta veicināšanā. Tāpat kontakbiržas laikā uzņēmēji varēja saņemt Eiropas Biznesa atbalsta tīkla Latvijā darbinieku konsultācijas par biznesa sadarbības iespējām ārvalstīs. Lai iepazītos ar Latvijas uzņēmējiem pieejamo pakalpojumu klāstu eksporta attīstīšanai, aicinām apmeklēt LIAA mājas lapas sadaļu „Eksportētājiem”.
 

Pārtikas ražotāju centieni iekarot Kazahstānas tirgu

No 2013. gada 5. līdz 8. novembrim seši pārtikas pārstrādes uzņēmumi pārstāvēja Latviju LIAA organizētajā nacionālajā stendā starptautiskajā izstādē „World Food Kazakhstan 2013”, kas notika Almati, Kazahstānā. Ar dārzeņu konserviem un mērcēm stendā tika pārstāvēta SIA „Spilva”, ar dažādiem gaļas izstrādājumiem - SIA „Daugavpils gaļas kombināts” un SIA „ Rital D”, ar zivju produktiem - SIA „Bērzciems”, ar piena produktiem - AS „ Jaunpils pienotava”, ar sēklu maisījumiem sviestmaizēm - SIA „SC Grand”.

Izstādes laikā Latvijas stends bija plaši apmeklēts, tajā ik dienu notika tikšanās ar importētājiem un mazumtirgotājiem, kā arī aktīva Latvijas uzņēmumu piedāvātās produkcijas degustācija. Atsevišķi mūsu uzņēmumi izstādes laikā tikās ar saviem jau esošajiem pārstāvjiem, kas strādā pie produktu virzīšanas tirgū. Pēc uzņēmēju aplēsēm, kopējais no jauna iegūto kontaktu skaits nedaudz pārsniedz 160, no tiem 44 kontakti ietver turpmākas sadarbības pazīmes.

Izstādē piedalījās 436 dalībnieki no 30 pasaules valstīm.
 

Farmācijas uzņēmumi nostiprina pozīcijas starptautiskajā tirgū

No 2013. gada 22. - 24. oktobrim Frankfurtē LIAA otro reizi organizēja Latvijas nacionālo stendu starptautiskajā farmācijas nozares izstādē „CPhI Worldwide 2013”.

Kopš 2008. gada sadarbībā ar Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociāciju Latvijas uzņēmumi veiksmīgi piedalījušies un augstu novērtējuši iespējas šīs izstādes laikā izveidot jaunus kontaktus ar potenciāliem sadarbības partneriem.

Katrs dalībnieks izstādes laikā izveidojis aptuveni 150 – 200 jaunus kontaktus, atsevišķi uzņēmumi - SIA „Solepharm”, SIA „Inovatīvo Biomedicīnas Tehnoloģiju Institūts” - jau noslēguši pirmos līgumus. Uzņēmumi jau izrādījuši interesi piedalīties nākamajā izstādē „CPhI Worldwide”, kas norisināsies no 2014. gada 7. līdz 9. oktobrim Parīzē, Francijā.

 

Latvijas IT uzņēmumi var! Divas vērtīgas dienas Stokholmā

Zviedri uzskata Latvijā radītās idejas par ļoti veiksmīgām un populārām, jo jau vairākus latviešus pamanījuši starptautiskos konkursos, semināros un konferencēs.”

2013. gada novembrī pieci Latvijas IT uzņēmumi un Latvijas IT klasteris piedalījās divu dienu tirdzniecības misijā Zviedrijā. Tās laikā tika apmeklēts „Google” birojs Stokholmā, Latvijas uzņēmējus iepazīstinot ar nākotnes scenārijiem digitalizācijas jomā. Tāpat Latvijas uzņēmējiem tika sniegta iespēja iepazīt iesācējuzņēmumu vidi Zviedrijā un tikties ar „ICT Uppsala” inkubatora uzņēmumiem, uzklausīt idejas un diskutēt par kopēju sadarbību. Zviedrijas uzņēmumi bija ļoti atvērti sadarbībai, par vienu no sadarbības virzieniem iezīmējot tieši kopēju aplikāciju izstrādi un ārpakalpojumu izmantošanu. Zviedri uzskata Latvijā radītās idejas par ļoti veiksmīgām un populārām, jo jau vairākus latviešus pamanījuši starptautiskos konkursos, semināros un konferencēs.

Tirdzniecības misijas ietvaros notika diskusija „Ziemeļu un Baltijas jūras reģions - viens kopējs tirgus?” starp Baltijas valstu un Zviedrijas uzņēmumiem, tās laikā pārrunāti problēmjautājumi Baltijas jūras reģiona IT uzņēmumu sadarbības ar Zviedrijas uzņēmumiem kontekstā. Tā kā zviedri par Latvijas uzņēmējdarbības vidi un kompetencēm zina tikai nedaudz, tas kalpo par iemeslu bailēm sadarboties, tādēļ biežāk sadarbībai tiek izvēlēti vai nu kaimiņu parneri vai tā īstenota Zviedrijas iekšienē. Latvijas uzņēmumu pārstāvji informēja zviedrus par saviem līdzšinējiem sasniegumiem un atzinību pasaules līmenī, tādējādi radot patīkamu izbrīnu zviedru klausītājos, kuriem visvairāk patika uzņēmuma „Tilde” apgalvojums „Better than google” par mašīntulkošanas risinājumiem. Diskusijas noslēgumā notika kontaktbirža, uzņēmumu pārstāvjiem paverot iespējas pārrunāt potenciālo sadarbību.

Misijas ietvaros LIAA sadarbībā ar „Enterprise Estonia”, Igaunijas-Zviedrijas tirdzniecības kameru un Lietuvas vēstniecības Stokholmā komercatašeja biroju organizēja pasākumu „BALT IT”, kurā piedalījās vairāk nekā 70 dažādi uzņēmumi no Baltijas valstīm un Zviedrijas. Nozares eksperti informēja par nozares attīstību savā valstī, sasniegumiem un nākotnes plāniem, zviedru kolēģis sniedza izklāstu par sasniegumiem IKT jomā Zviedrijā.

Prezentētie „Swedbank” un „Tele 2” veiksmes stāsti apliecināja, ka Latvija un Baltija ir pievilcīga vieta uzņēmējdarbībai. „Swedbank” pārstāvis norādīja, ka Baltijā ir ne vien ļoti daudz kompetentu speciālistu IT jomā, bet arī daudz pievilcīgāka nodokļu sistēma un kopējā uzņēmējdarbības vide. Noslēgumā organizētajā kontaktbiržā Latvijas uzņēmumi varēja pārrunāt sadarbības iespējas ar visiem pasākuma dalībniekiem.
 

Semināru cikls par biznesa iespējām ārvalstīs

2013. gada rudens - ziemas sezonā LIAA sadarbībā ar AS „Swedbank” turpināja organizēt seminārus par ārvalstu tirgiem, iepazīstinot uzņēmējus ar Francijas, Krievijas un Polijas ekonomiku, nozīmīgākajām ekonomikas nozarēm un to attīstības tendencēm, nodokļu jautājumiem, vienlaikus sniedzot noderīgus padomus ikvienam, kurš plāno uzņēmējdarbības aktivitātes minētajos tirgos.

 

Pretī panākumiem mūzikas eksportā

Viens no apmeklētākajiem un aizraujošākiem semināriem 2013. gada pēdējā ceturksnī bija seminārs „Mūzikas eksports: Latvijā radītās mūzikas konkurētspējas veicināšana pasaules mūzikas tirgū” (vairāk kā 100 dalībnieku), ko LIAA organizēja sadarbībā ar Latvijas Mūzikas industrijas attīstības biedrību/ Latvijas mūzikas eksportu 2. decembrī.

Jauno tehnoloģiju attīstība ir mainījusi veidu, kā patērētāji meklē un klausās mūziku, kas tieši ietekmējis globālo mūzikas industrijas tirgu – būtiski mainījušies uzņēmējdarbības modeļi, to struktūras un darbības risinājumi. Šīs izmaiņas arī Latvijai dod iespēju atrast savu nišu un noietu globālajā mūzikas industrijas vidē. Semināra vieslektori Šains Šapiro (Shain Shapiro), kurš mūzikas industrijā darbojas piecpadsmit gadus, Pīters Dženers (Peter Jenner) un Boriss Barabanovs (Boris Barabanov) dalījās pieredzē un zināšanās par aktualitātēm un nepieciešamajām iemaņām mūzikas eksportā. Šains Šapiro pēdējos trīs gadus ir Lielbritānijas un Eiropas oficiālais pārstāvis Kanādas Neatkarīgajā mūzikas asociācijā (Canadian Independent Music Association), strādājis ar vairāk nekā 300 grupām un izveidojis sadarbību ar mūzikas eksporta organizācijām vairāk nekā 30 valstīs. Boriss Barabanovs kopš 2003. gada ir Krievijā populārākā biznesa laikraksta „Kommersant” mūzikas apskatnieks, lielāko Krievijas koncertu aģentūru un koncertzāļu sabiedrisko attiecību konsultants. Pīters Dženers – mūzikas menedžeris un producents no Lielbritānijas, starptautiski atpazīstamu mūzikas izpildītāju - Pink Floyd, T Rex, Ian Dury, Roy Harper, The Clash, The Disposable Heroes of Hiphoprisy, Robyn Hitchcock, Baaba Maal, Sarah Jane Morris, Denzil and Eddi Reader (Fairground Attraction), Billy Bragg menedžeris.
 

Atskats uz LIAA eksporta semināriem 2013. gada nogalē

  • Apbrīnas vērts ir ikviens uzņēmējs, kurš radījis savu produktu un nodevis to apkārtējo vērtējumam. Apbrīnas vērts, jo ticējis savai idejai, līdz sasniedzis vēlamo rezultātu. Tomēr nereti, virzot produktu tirgū un veidojot komunikāciju ar klientiem kā vietējā tirgū, tā ārvalstīs, uzņēmējiem rodas virkne jautājumu - gan par tirgus izpēti, gan par eksporta stratēģijas izvēli un saskarsmi ar ārvalstu partneriem. Lai atbildētu uz šiem un citiem jauno eksportētāju jautājumiem, 2013. gada nogalē LIAA organizēja semināru ciklu „Eksporta darbnīca” Saldū un Cēsīs. Tā laikā LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas projektu vadītāji, kuri ik dienu strādā ar uzņēmējiem, kuri meklē ceļus eksporta tirgos, un ārvalstu uzņēmējiem, kuri vēlas veidot sadarbību ar Latvijas ražotājiem, atklāja visdažādākās nianses, kas palīdz piesaistīt potenciālos ārvalstu partnerus. Eksperti uzsvēra jautājumus, kam būtu jāpievērš pienācīga uzmanība, tostarp uzņēmuma mājas lapas izveidei svešvalodā un eksporta stratēģijas īstenošanai.

 

  • Eiropas Biznesa atbalsta tīkla projekta ietvaros sadarbībā ar Studiju un zinātnes administrācijas Nacionālā kontaktpunkta nodaļu LIAA organizēja semināru „Jaunā Eiropas Savienības atbalsta programma „Horizonts2020””. Seminārā interesentiem tika sniegta aktuālākā informācija par jauno ES programmu „Horizonts2020”, informējot par dalības nosacījumiem un reģistrēšanos „Horizonts2020” dalībnieku portālā. Īpaša uzmanība seminārā tika pievērsta MVU iespējām iesaistīties šajā programmā, aplūkojot atsevišķu nozaru līdzdalības iespējas un apkopojot Latvijas uzņēmēju pieredzi pētniecības un inovācijas ietvarprogrammās.

    Ar semināra laikā apskatītajām tēmām un lektoru prezentācijām Jūs varat iepazīties šeit.
    Ar jaunās programmas „Horizonts2020” uzsaukumiem iespējams iepazīties šeit.

 

  • Sadarbībā ar Latvijas vēstniecību Beļģijā LIAA organizēja semināru „Koka būvmateriālu tirgus attīstība Beļģijā – iespējas Latvijas eksportētājiem”. Latvijas vēstniece Beļģijā Lelde Līce– Līcīte seminārā sniedza ieskatu par Beļģijas ekonomiku un būvniecības sektoru, papildus uzņēmēji tika iepazīstināti ar koka būvmateriālu pieprasījumu, celtniecības standartiem un prasībām, biznesa kultūru un niansēm, kas jāņem vērā, attīstot eksportu šajā valstī.

 

  • Semināra „Eksporta darījumu juridiskie jautājumi” ietvaros kopā ar zvērinātu advokāta biroja „Eversheds Bitāns” partneri un zvērinātu advokātu Māri Vainovski tika meklētas atbildes uz jautājumiem - kas būtu jāiekļauj eksporta darījuma līgumā, kā rīkoties, ja eksporta darījuma partneris nepilda saistības, kā izvairīties no krāpniecības gadījumiem un īstenot veiksmīgus eksporta darījumus.

 

  • Pieaugot Latvijas uzņēmumu interesei sadarboties ar uzņēmumiem Ķīnā, arvien biežāk nākas sastapties ar Ķīnas sadarbības partneru krāpnieciska rakstura biznesa aktivitātēm, tādēļ LIAA organizēja semināru „Ķīnas biznesa partnera uzticamības pārbaude”, kura laikā LIAA pārstāvniecības vadītāja Ķīnā Ieva Jākobsone-Bellomi uzņēmējus informēja, kā pārbaudīt uzņēmumus Ķīnā, kādus piesardzības pasākumus iespējams veikt un kādiem aspektiem būtu jāpievērš uzmanība, lai sadarbība būtu veiksmīga.

 

  • Lai iepazīstinātu ar aktuālāko informāciju ķīmisko vielu ražotājus, importētājus, pakārtotos lietotājus un citus interesentus, kuru darba specifika pieprasa būt informētiem par ķīmijas nozares aktualitātēm – REACH un CLP regulu ieviešanas termiņiem un regulās noteiktajiem pienākumiem, LIAA sadarbībā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centru organizēja semināru „REACH ES regula: drošības datu lapas, parējās termiņi un citas aktualitātes”.

 

  • Līdz 21. februārim LIAA aicina Latvijas uzņēmumus pieteikties dalībai uzņēmēju delegācijā Latvijas Republikas ārkārtējās un pilnvarotās vēstnieces Krievijas Federācijā Astras Kurmes vizītes Pleskavā, Krievijā, etvaros, kas notiks no 12.-14. martam. Dalība valsts vizītē tiek rīkota Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) Ārējo tirgu apgūšanas atbalsta programmas projekta „Nozaru nacionālie stendi starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un eksporta konsultācijas” ietvaros. Plašāka informācija par vizīti pieejama šeit.