Ziema 2015

LIAA Biznesa forumā mudina mainīt domāšanu un padarīt biznesu cilvēcīgu

2014. gada 4. decembrī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) aicināja uzņēmējus, kā arī citus biznesa vides pārstāvjus uz gada lielāko un nozīmīgāko uzņēmējdarbībai veltīto pasākumu – LIAA Biznesa forumu. Forumā pieredzējuši ārvalstu un vietējie eksperti prezentēja savas idejas, kā strauji attīstīt biznesu, domāt ārpus rāmjiem un ieviest pārmaiņas tradicionālajās biznesa metodēs, kā arī diskutēja par dizaina, inovācijas un mārketinga lomu uzņēmējdarbībā un par to, kā piesaistīt investīcijas un uzsākt veiksmīgu uzņēmējdarbību.

Biznesa foruma paneļdiskusiju ieraksti

Dienas pirmajā daļā pasākuma dalībnieki apmeklēja ekspertu paneļdiskusiju "Izaicinājumi, pārmaiņas un biznesa izaugsme", kurā piedalījās pasaulē pazīstami mārketinga, inovāciju un pārdošanas eksperti.

Ar prezentāciju „Sasniegumi inovācijās” uzstājās Hamišs Teilors (Hamish Taylor) no Lielbritānijas, kurš ieņēmis vadošos amatus tādās kompānijās kā "Procter&Gamble", "PricewaterhouseCoopers", "British Airways", "Eurostar", "Sainstury’s Bank" un "Vision". Viņš atklāja pieredzē novēroto – inovāciju radīšana saskaras ar vieniem un tiem pašiem izaicinājumiem visās nozarēs. Hamišs uzskata: lai radītu veiksmīgu inovāciju, ir jāsāk ar klientu izprašanu. Un tas jādara nevis analizējot pētījumu datus, bet gan iejūtoties to ādā. Viņš mudināja izprast, kā var palīdzēt klientam, un akcentu likt uz klienta problēmas risinājumu, ieguvumu. Bet visvairāk inovāciju eksperts uzsvēra vajadzību paraudzīties ārpus sev ierastās darbības vides un smelties idejas no citu nozaru pārstāvjiem.

Sofijas Universitātes mārketinga profesors, iesācējuzņēmumu (start-up) "MammothDB" un "Xentio" izpilddirektors Stīvs Keils (Steve Keil) no Bulgārijas aicināja aizdomāties, kāpēc mūsdienās tehnoloģijas un zinātne progresē neaptveramā ātrumā, savukārt vadīšana, inovācijas, idejas – viss, kas saistīts ar cilvēku darbu – attīstās ļoti lēni. Viņaprāt, iemesls slēpjas tajā, ka apzināti ir radīti robotiski darbinieki un lielākā daļa uzņēmēju, kā arī darbinieku seko veciem biznesa modeļiem un domāšanas sistēmām. Stīvs iesaka tās mainīt un koncentrēties uz cilvēcīgumu, nevis peļņu, jo tikai cilvēki, nevis roboti, spēj būt radoši, inovatīvi un nodrošināt ilgtspējīgu biznesu. Viņš uzskata – lai uzņēmums būtu inovatīvs, ir svarīgi izlīdzināt hierarhiju, būt atklātiem un sadarboties vienam ar otru, strādājot mazās komandās. Savukārt vadītājiem ir jāspēj būt iedvesmojošiem līderiem, un darba vidē jādominē brīvībai, nevis bailēm. Kopumā biznesam jākļūst personiskākam, jo darbs ir cilvēku dzīves daļa, un svarīgi to izbaudīt jau šobrīd.

Lielbritānijas kompānijas "The Business Booster" vadītājs un grāmatas "Selling for dummies" autors Bens Kenčs (Ben Kench) savā emocionālajā prezentācijā aicināja ikvienu atvērties, demonstrēt savu patieso būtību, būt pašam un visu darīt no sirds ar degsmi. Tas ir veids, kā ļaut uzņēmuma darbiniekiem un klientiem iedvesmoties, noticēt uzņēmuma solījumiem un gūt panākumus. Viņaprāt, būt veiksmīgam nav grūti, atliek tikai pilnībā koncentrēties uz savu ideju un mērķi, ļoti lielu nozīmi pievērst cilvēkiem un attiecībām, būt enerģijas pilniem un veseliem gan fiziski, gan mentāli, kā arī nepārtraukti mācīties, iedvesmoties no veiksmīgiem līderiem, bet tos nekopēt. Bens uzskata, ka šis ir labākais laiks, lai paveiktu iecerēto un būtu biznesā, tāpēc jādara mīlams darbs, kam noteikti sekos panākumi.

Foruma otrā daļa sastāvēja no prezentācijām un diskusijām paralēlās darba grupās, kur veiksmīgi Latvijas uzņēmēji un dažādu nozaru ārvalstu eksperti apmainījās viedokļiem par dizaina un inovācijas nozīmi veiksmīgā uzņēmējdarbībā, sprieda par mārketinga lomu uzņēmumā, kā arī dalījās investoru piesaistes un sekmīga biznesa uzsākšanas pieredzē.

Paneļdiskusijā "Dizains un inovācija veiksmīgā uzņēmējdarbībā" dizaina eksperti runāja par veiksmīga dizaina un produkta pamatnosacījumiem. Speciālisti iezīmēja šī brīža globālās tendences – tiekšanos uz dabu, dabisku formu un materiālu izmantošanu un kaislību uz ēdienu. Tomēr eksperti bija vienisprātis – sajūtot aicinājumu un atrodot īsto darbības nišu, ir jāpaļaujas uz savu intuīciju un jādarbojas ar aizrautību. Tad sasniegumi dos gandarījumu. Tika uzsvērts, cik ļoti svarīgi ir peļņu nenostādīt par mērķi, bet saprast patērētāju, lai radītu tam saistošu produktu ar iespaidīgu stāstu, kurš ir atšķirīgs un veido ilgtermiņa attiecības ar klientu.

Paneļdiskusijā "Mārketings – uzņēmuma dzinējspēks" Lielbritānijas mārketinga un zīmolvedības eksperti runāja par to, cik svarīgi ir izprast klientu, viņam doto solījumu, sajūtas un emocijas, uz kuru pamata patērētāji izdara izvēli. To apstiprināja veiksmīgi pašmāju uzņēmēji, atklājot, ka tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuri rada produktu, tā vēstījumu, ar to saistītās emocijas un ir klāt biznesa stratēģijas un svarīgu lēmumu pieņemšanā. Tika secināts, ka produktam īpašu vērtību var dot gan vēsturiskā saikne un atbilstība globālajām tendencēm, gan deficīta raksturs. Tomēr pats svarīgākais ir veidot uzņēmuma reputāciju, panākot, ka par to runā patērētāji, kas sajūt ar uzņēmumu emocionālu saikni, uzticību un demonstrē atgriezenisko saikni. Eksperti ieteica pārbaudīt mārketinga vēstījumu un reklāmas, pirms tām tiek tērēta nauda, lai saprastu, ar kādu ziņojumu var sasniegt mērķa auditoriju.

Paneļdiskusijā "Investoru piesaiste un veiksmīga biznesa uzsākšana" uzņēmēji dalījās pieredzē par to, kā uzsākt savu biznesu Latvijā un piesaistīt finansējumu. Tika apspriesta naudas nepieciešamība, uzņēmuma attīstīšana un eksporta iespējas. Latviju atzina par lielisku vietu uzņēmējdarbības uzsākšanai, turklāt diskusijas dalībnieki atzina – nevajag censties līdzināties kādam citam, bet atrast savu tirgus nišu, domāt radoši, izmantot vietējo zinātnieku potenciālu un fokusēties uz izcilu produktu attīstīšanu.

Foruma ietvaros bija arī iespēja saņemt individuālas LIAA ekspertu konsultācijas par Eiropas Savienības fondu atbalstu un pieejamo finansējumu uzņēmējdarbības un eksporta uzsākšanai un attīstīšanai.


Paziņoti konkursa "Eksporta un inovācijas balva 2014" laureāti

"Eksporta čempions" – AS "OLAINFARM"

"Eksportspējīgākais komersants" lielo un vidējo komercsabiedrību grupā
1. vieta – SIA "KARAVELA"
2. vieta – AS "SIDRABE"
3. vieta – AS "RĪGAS PIENA KOMBINĀTS"

Atzinība:
SIA "COMPAQPEAT"
SIA "KURZEMES GAĻSAIMNIEKS"
SIA "NORDIC PLAST”
AS "PET BALTIJA"
SIA "WWL HOUSES"

"Eksportspējīgākais komersants" mazo komercsabiedrību grupā
1. vieta – SIA "X INFOTECH"
2. vieta – SIA "SKAN-TOOLING"
3. vieta – SIA "LATGALES STABU KONSTRUKCIJAS"

Atzinība:
SIA "AD VERBUM"
SIA "ADVAITA INTERNATIONAL"
SIA "NORDS EVENT COMMUNICATIONS"
SIA "NPK EXPERT"
SIA "VOLBURG"

"Inovatīvākais produkts"
1. vieta – SIA "LARIFĀNS" (pretvīrusu un imūnmodulējošs preparāts "Larifan")
2. vieta – AS "RĪGAS ELEKTROMAŠĪNBŪVES RŪPNĪCA" (maiņstrāvas elektropiedziņas komplekts "КTEO-90")
3. vieta – SIA "SILVANOLS" (uztura bagātinātājs "Astmosil")

"Importa aizstājējprodukts"
1. vieta – SIA "SAKRET" (universālā nobeiguma špakteļtepe "LH")
2. vieta – SIA "TENAPORS" (sendvičpaneļi)
3. vieta – SIA "KVADRO" ("MAGA" repelenti odiem un ērcēm & "Kvadro Eco" tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļi)

Atzinība:
SIA "LATVIJAS PIENS" (svaigie sieri "Sniega bumbas")
SIA "MK DIZAINS" (virvju konstrukcija "Piramīda" bērnu rotaļu laukumiem)

"Rūpnieciskais dizains"
1. vieta – SIA "FELICI" (alternatīvs musli "Graci")
2. vieta – SIA "ĒRENPREISS ORIGINAL" ("Ērenpreiss" velosipēdi)
3. vieta – SIA "PAA" ("SilkStone" kompozītmateriāla vannas un izlietnes)

Atzinība:
SIA "DIZZ" (cilvēkiem ar kustību traucējumiem pielāgoti trīsriteņi "TRANSFORMER-HOPP")
SIA "66 NORTH BALTIC" (termoregulējošie apģērbi)

Konkursa "Eksporta un inovācijas balva 2014" laureātu apbalvošanas ceremonijas video


Starptautiskajā uzņēmējdarbības forumā popularizē biznesa iespējas Liepājā

2014. gada 12.-14. novembrī Liepājā norisinājās starptautisks uzņēmējdarbības forums "Discover Business Opportunities in Port City Liepaja", kura mērķis bija veicināt Liepājas un tās reģiona atpazīstamību ārvalstu uzņēmēju vidū, piesaistot investīcijas un veicinot ārvalstu uzņēmumu sadarbību ar vietējiem uzņēmējiem.

12. novembrī notika foruma svinīga atklāšana Liepājas Latviešu biedrības namā. Pasākuma laikā uzrunas teica LIAA direktors Andris Ozols un Liepājas pilsētas mērs Uldis Sesks. Fantastisku koncertu sniedza Liepājas simfoniskais orķestris.

Forums notika 13. novembrī Liepājas Olimpiskajā centrā, un to atklāja LR Valsts prezidents Andris Bērziņš. Pasākuma ietvaros notika nozaru asociāciju, uzņēmumu un ekspertu diskusijas par starptautiskā mārketinga jautājumiem un biznesa iespējām metālapstrādes, elektronikas, transporta un loģistikas, tekstila un tūrisma nozarēs gan Latvijā, gan ārvalstīs. Pieredzē dalījās virkne uzņēmēju, tai skaitā Uldis Pīlēns (AS "UPB"), Mišele di Trana (Michele DiTrana) (SIA "Baltik IT"), Sigfreds I.E. Andersens (Sigfred I.E. Andersen) ("DNB ASA"), Igors Kovaļenko ("KVV Group"), Andriy Volynets ("JV Galca Ltd.", SIA "Liepājas kafijas fabrika" īpašnieks), Larss Fogs (Lars Fogh) (Liepājas Biznesa centrs), Sergejs Binkovskis (SIA "Cotton Club Liepāja"), Valdas Trinkunas ("SPA Vilnius") un citi.

Paralēli forumam notika arī uzņēmēju individuālās tikšanās ar Latvijas Ārējo ekonomisko pārstāvniecību (LIAA pārstāvniecību) darbiniekiem. Kopumā ar LIAA pārstāvniecību darbiniekiem satikās vairāk nekā 50 uzņēmumu pārstāvji.

14. novembrī notika individuālas vizītes uz uzņēmumiem Liepājā, kuru laikā tika apmeklēti tādi uzņēmumi kā AS "Lauma Fabrics", SIA "Cotton Club Liepāja , SIA "Aile Grupa", AS "MB Betons", LSEZ SIA "Lesjofors Springs LV", LSEZ SIA "Caljan Rite-Hite" un LSEZ SIA "Trelleborg Wheel Systems Liepāja".

Forumu atspoguļoja arī virkne Latvijas un ārvalstu mediju, ieskaitot pārstāvjus no "Swiss Financial Television" un Ķīnas valsts ziņu aģentūras "Xinhua News Agency".

Uzņēmējdarbības forumu organizēja LIAA sadarbībā ar Liepājas domi.


"Cabot Corporation" atver biznesa pakalpojumu centru Rīgā

2014. gada 14. oktobrī ASV uzņēmums "CabotCorporation", kura galvenā mītne atrodas Bostonā, Masačūsetsā, ar īpašu atklāšanas ceremoniju atzīmēja sava biznesa pakalpojumu centra atvēršanu Rīgā. Tas apkalpo uzņēmuma Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas (EMEA) reģiona klientus.

Šobrīd uzņēmumā strādā 114 speciālisti, un "Cabot" aktīvi darbojas, lai piepildītu atlikušās vakances. Uzņēmums plāno radīt 120 jaunas darba vietas, lai pārvaldītu un administrētu uzņēmuma EMEA reģiona darbību grāmatvedības, kredītu un kredītu ievākšanas, maksājumu kontu, iepirkumu, klientu apkalpošanas, transporta, datu pārvaldes, informācijas tehnoloģiju un personālvadības jomās.

Svinīgo pasākumu apmeklēja uzņēmuma vadošie darbinieki, kā arī augstākās valsts amatpersonas, tostarp uzņēmuma prezidents un valdes priekšsēdētājs Patriks Prevosts, "Cabot Corporation" Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas reģiona prezidents Nikolass Kross, kā arī LR Ministru prezidentes ārlietu padomniece Solveiga Silkalna un LIAA direktors Andris Ozols.


Rīgu un Latviju parāda kā perspektīvu vietu globālo biznesa pakalpojumu centru izveidei

No 2014. gada 5.–7. novembrim Rīgā notika ārpakalpojumu forums "Outsourcing Forum: A Nearshore Focus on Outsourcing & Shared Services". Pasākumu LIAA organizēja sadarbībā ar Lielbritānijas Nacionālo ārpakalpojumu asociāciju (National Outsourcing Association) (NOA). Tā galvenais mērķis bija iepazīstināt un popularizēt Rīgu un Latviju kā pievilcīgu vietu globālo biznesa pakalpojumu centru izveidei, kā arī veicināt interesi par jau esošo ārpakalpojumu sniedzēju pakalpojumiem.

Pasākuma centrālais notikums bija forums, kas notika 6. novembrī. Tajā ar savu pieredzi dalījās eksperti no NOA, "The Hackett Group", "KMPG Advisory", 'Astra Zeneca", "Zurich", "Tieto", kā arī citām kompānijām. Savukārt 7. novembrī tika organizēti uzņēmumu apmeklējumi, kopumā dodoties uz četriem pakalpojumu centriem: "Cabot Latvia", "Statoil Fuel & Retail Business Centre", "Runway" un "Lattelecom".

Kopumā forumā piedalījās 60 dalībnieki no dažādām valstīm, t.sk. no Lietuvas, Lielbritānijas,Nīderlandes, Ukrainas, Krievijas u.c. valstīm.


Japānas uzņēmēju apvienība "Koken-Kai" Latvijā

2014. gada 23. un 24. septembrī Rīgā ieradās liela un nozīmīga Japānas uzņēmēju delegācija, kura Latviju uzlūko kā iespējamo sadarbības partneri. Delegācijā pārstāvētos uzņēmumus apvieno Japānas uzņēmēju apvienība "Koken-Kai", kuras mērķis ir iepazīstināt Japānas uzņēmumu vadītājus ar citu valstu ekonomiku, politiku, starptautiskajām attiecībām un uzņēmējdarbību, kā arī veicināt sadarbību ar ārvalstu uzņēmējiem, politikas veidotājiem un īstenotājiem. Latvijā Koken-Kai delegācija ieradās savas Baltijas valstu un Baltkrievijas tūres ietvaros.

Delegācijā bija 68 Japānas uzņēmumu vadītāji, kuri pārstāvēja dažādus ražošanas sektorus, IT un finanšu pakalpojumu nozari, infrastruktūras attīstītājus u.c. Vizītes ietvaros tika rīkots Japānas-Latvijas biznesa seminārs, kurā uzrunas un prezentācijas sniedza Latvijas augstākās amatpersonas. Turpinājumā sekoja diskusijas un kontaktu apmaiņa starp Japānas un Latvijas uzņēmējiem. Vizītes ietvaros Koken-Kai delegācija apmeklēja arī Rīgas IT Demo centru, SIA "Rīgas Universālais termināls", uzņēmumu "NP Foods" un tikās ar Latvijas farmācijas kompānijām.


Otrajā POLARIS forumā diskutē sadarbības partneri un investori

2014. gada 24. septembrī notika nu jau otrais POLARIS forums, kura tradīciju pērn aizsāka LIAA. Foruma mērķis ir uzrunāt POLARIS projekta sadarbības partnerus – pašvaldību, zinātnisko institūciju, valsts pārvaldes pārstāvjus, investorus – un piedāvāt tiem starptautiski atzītu ekspertu skatījumu uz ārvalstu investīciju lomu un piesaistes jautājumiem, kā arī diskutēt par investīciju piesaistei nozīmīgiem uzņēmējdarbības vides jautājumiem.

Ar priekšlasījumu uzstājās Rīgas Ekonomikas augstskolas (Stockholm School of Economics in Riga) lektors un radošais konsultants Fions Dobins (Fionn Dobbin). Viņš dalījās pieredzē par iespējām uzņēmējdarbību un investīcijas virzīt pašvaldībām un valstij vēlamajā virzienā, tādējādi palīdzot risināt sociāli aktuālus jautājumus. Tāpat F.Dobins aicināja tuvināt vietējos uzņēmējus, radošos iedzīvotājus un pašvaldību vadītājus, lai veicinātu pašvaldības ekonomisko izaugsmi un radītu labvēlīgu vidi tālākai investoru piesaistei.

Savukārt ar savu veiksmes stāstu, kā Latvijas uzņēmējs var veidot sekmīgu sadarbību ar vietējo pašvaldību un iziet starptautiskā tirgū, dalījās Ģirts Majors, koncertu aģentūras "Positivus music" vadītājs. Eksperts uzsvēra sekmīgas projektu vadības nozīmi un lomu jebkuras idejas realizācijā. Kā labo piemēru viņš minēja Salacgrīvas pašvaldības nedalītu atbalstu Positivus festivāla norisē, ko var uzskatīt par būtisku priekšnoteikumu šāda veida pasākumu sekmīgā īstenošanā.

Par savu pieredzi Latvijā paneļdiskusijā vēstīja arī ārvalstu investoru pārstāvji no Nīderlandes sadzīves metālizstrādājumu ražotāja "Brabantia", ASV globālo biznesa pakalpojuma centra "Cabot", Krievijas higiēnas tekstilpreču ražotāja "Cotton Club" un zviedru tekstilizstrādājumu ražotāja "Artex". Panelisti bija vienisprātis, ka, izraugoties investīciju mērķa vietu starp salīdzinoši līdzvērtīgām lokācijām, izšķirošā loma ir nodibinātajam cilvēciskajam kontaktam un sniegtajai servisa kvalitātei. Šī ir nozīmīga ziņa LIAA un pašvaldību pārstāvjiem, kuri nepastarpināti no pašiem investoriem dzirdēja augstu apkalpošanas standartu (sniegtās informācijas kvalitātes, satura, sadarbības kultūras u.tml.) patieso nozīmi.

POLARIS forumā uzrunu teica arī ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis. Ministrs īpaši uzsvēra, ka šobrīd pēcapkalpošanas aktivitātes (atbalsts un sadarbība ar piesaistīto investoru) ir būtiskākas nekā centieni piesaistīt jaunus investorus. Apmierināti investori ir labākie vēstneši un atbalsts investīciju piesaistē, kā arī vairo investīciju apjomu valstī, paplašinot jau esošo darbību.


Mediju pārstāvji no Apvienotās Karalistes apmeklē Latviju

LIAA septembrī organizēja mediju pārstāvju vizīti no Apvienotās Karalistes uz Rīgu, lai iepazīstinātu ar ekonomisko un investīciju vidi un biznesa aktivitātēm Latvijā, kā arī ar Latvijas noteiktajām prioritātēm prezidentūras Eiropas Savienībā laikā. Daudziem mediju pārstāvjiem šī bija pirmā vizīte Baltijas valstīs.

Žurnālistu delegācija tikās ar Ekonomikas ministrijas valsts sekretāru Mārtiņu Lazdovski, kurš informēja par vispārīgo ekonomisko situāciju Latvijā un enerģētikas jautājumiem. Latvijas Bankā mediju pārstāvji tikās ar viceprezidenti Zoju Razmusu, kura sniedza prezentāciju par eiro ieviešanu. LIAA direktors Andris Ozols delegācijas dalībniekus iepazīstināja ar investīciju vidi Latvijā, savukārt Ārlietu ministrijas valsts sekretāra vietniece ES lietās Inga Skujiņa – ar Latvijas prioritātēm ES, ņemot vērā Latvijas prezidējošās valsts statusu 2015. gadā.

Mediju pārstāvji apmeklēja arī Rīgas brīvostas kuģu vadības centra torni un tikās ar pārvaldes Mārketinga nodaļas vadītāju Vitu Gerhardi, kura sniedza ieskatu brīvostas darbībā, funkcijās un nākotnes projektos. Tikšanās laikā Rīgas Starptautiskajā lidostā mārketinga un biznesa faktus par "airBaltic" izklāstīja uzņēmuma Korporatīvo attiecību viceprezidents Jānis Vanags. Dalībniekiem tika arī izrādīta pilotu apmācības tehnika, kuru uz Latviju 2013. gadā brauca izmantot piloti un kabīņu apkalpošanas personāls no vairāk nekā 30 dažādām valstīm. Mediju pārstāvji viesojās arī pie kaviāra ražotāja "Mottra", stikla ražotāja "GroGlass" un būvmateriālu uzņēmumā "CEMEX".

Vairāki žurnālisti, kuriem šis bija pirmais brauciens uz Baltiju, cildināja Latviju kā viesmīlīgu zemi un programmu kā bagātu ar informāciju, kas rosinājusi viņiem vairākas idejas rakstiem. Pēc vizītes žurnālos "fDi Magazine" un "World Finance" parādījās raksti par Latvijas ekonomiku un gatavošanās darbiem Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienības Padomē. Ziņu un biznesa pasākumu portāls "Why Emerging Europe" izmantoja iegūtās video intervijas divās mājas lapā publicētajās video reportāžās – par transporta infrastruktūru Latvijā un par eiro ieviešanu. Papildus ziņu portālā ievietots arī audioklips par "airBaltic" un Rīgas Starptautiskās lidostas nozīmi Latvijas attīstībā un konkurētspējā. "EP Business in Hospitality", kuras pārstāve vizītes ietvaros tikās ar Tūrisma attīstības valsts aģentūras, LIVE RIGA, Veselības tūrisma klastera un Jūrmalas pilsētas pārstāvjiem, publicēja divu lapaspušu garu rakstu par Latvijas attīstību kopš pievienošanās ES, akcentējot gatavošanos prezidentūrai.

"EU Business" izpilddirektors Niks Prāgs (Nick Prag), kurš fokusējas uz Eiropas Savienības lietām, skaidroja, ka Latvijas vizīte viņam devusi plašu izpratni par Latvijas valdības iestāžu prioritātēm un Latvijas kultūru.

"Decision Magazine" pārstāvim Lerijam Dilneram (Larry Dillner) bija iespēja apmeklēt Latvijas Nacionālās operas izrādi "Trubadūrs". Dilners plāno rakstīt ne tikai par Rīgu un Latviju no biznesa perspektīvas, bet arī veidot atsevišķu rakstu par mākslu un konkrēti par "Trubadūru".

LIAA pateicas uzņēmumiem un iestādēm, kas piedalījās septembra mediju programmā, paplašinot ārzemju mediju pārstāvju redzesloku par Latviju.


Gruziju iepazīstina ar labāko, ko Latvija var piedāvāt

Gruzijas galvaspilsētā Tbilisi no 24. novembra līdz 10. decembrim notika Latvijas dienas "Taste Latvia" 2014. To mērķis bija atvērt Gruzijas tirgu jauniem Latvijas ražotājiem, kā arī sekmēt tirgū jau esošo Latvijas ražotāju produkcijas atpazīstamību un noietu, veicināt Latvijas tēla atpazīstamību un parādīt labāko, ko Latvija var piedāvāt.

Gruzijas iedzīvotāji tika iepazīstināti ar mūsdienu latviešu ēdieniem. Rīgas restorāna "Kaļķu vārti” šefpavārs Raimonds Zommers un pavārs Edgars Balodis piedalījās Gruzijas televīzijas kanāla "Imedi" rīta raidījumā, bet Tbilisi restorānā "Otium" viņi sarīkoja meistarklasi, kurā piedalījās daudzu Gruzijas mediju pārstāvji. Latvijas pavāru sniegums Gruzijas žurnālistiem ļoti patika, sižeti un intervijas arvien parādās dažādos TV kanālos, avīzēs un žurnālos.

Joseba Gribašvili Tbilisi Vēstures muzejā notika Latvijas modes skate, kurā tika demonstrēti dizaineres Natālijas Jansones un modes zīmolu "NINA", "Cinnamons Atelier", "Keita", "One Wolf", "Red Salt" un "Aristocrat Kids" 2015. gada pavasara/vasaras kolekcijas. Modes šovu rīkoja Latvijas Modes palāta.

LIAA, "Invest Gruzija" un Gruzijas Tirdzniecībasrūpniecības kamera rīkoja Latvijas-Gruzijas biznesa forumu, kuru atklāja Latvijas Valsts prezidents Andris Bērziņš un Gruzijas Ministru prezidents Irakli Garibašvili. Forumā piedalījās Latvijas uzņēmēju delegācija vairāk nekā 70 pārstāvju sastāvā, un vairākiem Latvijas uzņēmējiem divpusējās tikšanās ar Gruzijas uzņēmējiem vainagojās ar sadarbības līgumiem.

Latvijas dienu laikā vairākos Tbilisi veikalos ar "Taste Latvija" logo tika izcelti SIA "Kolumbija", SIA "Karavela" (zīmols "Kaija"), AS "Brīvais Vilnis", SIA "Gamma-A", AS "Ventspils zivju konservu fabrika", AS "Latvijas Balzams”, SIA "Stenders", kā arī SIA "Tonus Elast" produkti.


Būvniecības nozares uzņēmēji piedalās lielākajā nozares izstādē Somijā

2014. gada 1.–3. oktobrī Somijā, Helsinkos norisinājās starptautiskā būvniecības nozares izstāde "FinnBuild 2014". Tā ir lielākā un tradīcijām bagātākā šāda veida izstāde Somijā.

Somijas tirgus Latvijas būvniecības sektora uzņēmumiem ir pievilcīgs salīdzinoši tuvā ģeogrāfiskā izvietojuma dēļ, tāpat tas sniedz iespēju konkurēt produkcijas un pakalpojumu izmaksu ziņā.

Latvijas nacionālais stends izstādē tika organizēts otro reizi pēc kārtas. Uzņēmēju dalība izstādē vērtējama pozitīvi. Stenda labā atrašanās vieta ļāva kompānijām gūt vērtīgus kontaktus turpmākajai uzņēmējdarbībai Somijā. Jāatzīmē arī, ka labākos rezultātus izstādē gūst kompānijas, kas konkrētajā valstī startē pastāvīgi vairākas reizes, tā pamazām sevi pareizi pozicionējot un gūstot arvien labākus panākumus.


Pārtikas ražotājiem labas izredzes uzsākt sadarbību ar Īrijas lielajām tirdzniecības ķēdēm

2.-5. septembrī Dublinā norisinājās Latvijas pārtikas ražotāju tirdzniecības misija ar mērķi dibināt kontaktus ar sadarbības partneriem un veikt tirgus izpēti. Pēc tikšanās ar iepircējiem SIA "Lāči", AS "Smiltenes Piens" un SIA "Piejūra" atzina, ka vislielākās cerības liktas uz abiem lielajiem izplatītājiem – "Maxela" Ltd. un "Lithuanica" Ltd., ar kuriem uzsāktas sarunas par reālu sadarbību, turklāt Latvijas uzņēmumi neizslēdz iespēju nākotnē strādāt arī ar lielajām tirdzniecības ķēdēm "Dunnes Stores" un "Tesco".

SIA "Piejūra" strādā pie produkta dizaina, kas būtu atbilstošāks īru tirdzniecības ķēdēm, un plāno sarunas par sadarbību atsākt, tiklīdz tas būs izdarīts. Uzņēmums 'Latvijas Piens" vizītes ietvaros tikās ar izplatītājiem 'Horgan’s Delicatessen Supplies" Ltd. un "Maxela" Ltd., ar kuriem pastāv iespēja tuvākajā laikā sākt sadarbību, un joprojām uztur kontaktu ar veikala "Tesco" pārstāvi, kurš izrādījis nopietnu interesi par uzņēmuma produkciju. Uzņēmums "Aloja-Starkelsen" vēlētos uzsākt sadarbību ar "Lithuanica" Ltd., jo ir saprotama viņu mentalitāte, kā arī jau zināmi visi konkurenti.

Latviešiem piederošais veikals "Bite", kas atrodas Dublinai tuvu esošajā Svordas pilsētā, izrādījis vēlmi savos plauktos izlikt visu piecu ražotāju produkciju. Jau pāris nedēļas pēc vizītes tika noslēgts pirmais sadarbības līgums par misijas dalībnieku produkcijas piegādi uz Īriju.


Interjera un dzīvesstila produktu radītāji pamanīti izstādē "Maison & Objet"

Parīzē jau trešo gadu Latvijas interjera un dzīvesstila produktu ražotāji ar nacionālo stendu piedalījās vienā no vadošajām un nozīmīgākajām interjera dizaina priekšmetu izstādēm "Maison & Objet", kur apskatāms viss jaunais plaša patēriņa pasaules tirgū tekstila, mēbeļu un interjera dizaina jomā.

Ja 2012. gadā Latvijas uzņēmumu stends izstādē "Maison & Objet" atradās hallē "Contemporary Home Design", tad pēdējos divus gadus, pateicoties klientu un izstādes organizatoru labajām atsauksmēm un augstajam stenda novērtējumam, Latvijas stends bija prestižajā dizaina hallē 'Now! Design a vivre!"

Šogad dalībai nacionālajā stendā tika apstiprināti septiņi Latvijas uzņēmumi, kas izstādes laikā saņēma pasūtījumus un noslēdza turpmākas sadarbības līgumus ar klientiem no Francijas, Šveices, ASV, Japānas, Korejas, Ķīnas, Singapūras un citām valstīm. Tā kā Latvijas kopstends izstādē redzams jau atkārtoti, klientos ir radīta uzticība, un viņi vērtē Latviju kā uzticamu ilgtermiņa sadarbības partneri.

Saskaņā ar izstādes organizatoru rīcībā esošo informāciju gandrīz 70% apmeklētāju bija tie, kas veic pasūtījumus un plāno iepirkumus: vairumtirgotāji, dizaina un arhitektūras salonu īpašnieki un dizaina profesionāļi, mazumtirgotāji, aģenti, dizaineri, arhitekti un citi.

Izstāde "Maison&Objet"

  • ~ 85 000 apmeklētāju – 46 000 no Francijas un 39 000 no ārvalstīm
  • 7 Latvijas uzņēmumi – nacionālā stenda dalībnieki
  • 66% pircēji – "concept stores", mazumtirgotāji, lielveikali, iepirkumu centrāles, izplatītāji, dekorētāji, vairumtirgotāji
  • 34% pasūtītāji – interjera dizaina arhitekti, arhitektu biroji, dizaineri, dizaina aģentūras, viesnīcas un restorāni

Uzņēmumi plāno, ka pēc dalības šajā izstādē to apgrozījums varētu pieaugt par 20-30%. Atskatoties uz sadarbības projektiem, kas attīstījušies pēc pagājušās izstādes, var secināt, ka katram stenda dalībniekam izveidojusies ilgtermiņa sadarbība ar vismaz pieciem biznesa partneriem, kas regulāri veikuši pasūtījumus iepriekšējā gada laikā.

Kā vienu no nozīmīgākajiem panākumiem, ko sniedz dalība izstādē, uzņēmēji min sadarbības uzsākšanu ar nozīmīgiem lielveikalu tīkliem, kas ievērojami vairo uzņēmumu reputāciju, kā arī palīdz sarunās ar citiem potenciālajiem klientiem.

Nacionālais stends kalpo par nozīmīgu tikšanās platformu ne tikai ar Eiropas, bet arī ar Amerikas, Āzijas valstu un Skandināvijas partneriem. Uzņēmums "Munio Candela" kā vienu no nozīmīgākajiem rezultātiem pēc dalības pagājušā gada izstādē min aizsākto sadarbību ar Francijas lielveikalu tīklu "Lafayette". Iekļūšana šajā veikalu tīklā ievērojami vairo uzņēmuma reputāciju, kā arī palīdz komunikācijā ar citiem potenciālajiem klientiem Eiropā un pasaulē. Arī šogad uzņēmums veiksmīgi izmantoja nacionālo stendu kā sarunu platformu un tikšanās vietu ar saviem partneriem no Amerikas, Āzijas valstīm, Skandināvijas un Lielbritānijas.

Uzņēmums "Angel Glass Design" šajā izstādē piedalās jau astoto reizi, līdz šim pārstāvot uzņēmumu Galda piederumu un trauku hallē, tādēļ dalība nacionālajā stendā, kur vienkopus pārstāvēti vairāki dažādu profilu uzņēmumi, ir liels izaicinājums, kuru tas pieņem jau trešo gadu. Uzņēmums novērtējis, ka dalība kopējā valsts stendā dod nesalīdzināmi nozīmīgāku pieredzi un klientu uzticamību. Izstādes laikā iegūtie nozīmīgākie klienti ir veikalu tīkli no Francijas, Šveices, Japānas un Korejas.

SIA "Ars Tela" izstādē piedalījusies vairākkārt, prezentējot savus produktus Tekstila hallē. Pēc dalības kopstendā uzņēmums atzinis, ka klientu plūsma dizaina hallē ir daudz ievērojamāka, un valsts kopstends kalpo kā zīmols un droša aizmugure sarunās ar klientiem par turpmākas sadarbības attīstību. Arī šogad uzņēmuma "Ars Tela" pārstāvji stendā tikās ar klientiem no ASV, kas pagājušajā gadā iepazina uzņēmuma ražojumus un gada laikā veica vairākus nozīmīgus pasūtījumus.

Pirmo gadu stendā piedalījās uzņēmumi "Pinumu Pasaule" un "Visio", kas pēc izstādes atzina, ka paralēli kontaktu dibināšanai ar potenciālajiem klientiem uzņēmums guvis ieskatu tirgus tendencēs un, uzklausot klientu viedokli, radis iedvesmu jaunu kolekciju izstrādei un esošās kolekcijas pielāgošanai atbilstoši tirgus prasībām.


Jauni sadarbības līgumi farmācijas nozares izstādē "CPhI Worldwide"

7.-9. oktobrī Parīzē, Francijā, notika ikgadēja starptautiska farmācijas nozares izstāde "CPhI Worldwide 2014" (Pharmaceutical Ingredients and Intermediates), paralēli norisinoties arī "ICSE 2014" (International Contract Service Expo), "P-MEC 2014" (Pharmaceutical Machinery & Equipment Convention) un "InnoPack 2014" (Innovative Packaging for Pharma).

Sākot ar 2008. gadu, Latvijas uzņēmumi sadarbībā ar Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociāciju veiksmīgi piedalās un augsti novērtē iespējas šīs izstādes laikā nodibināt jaunus kontaktus ar potenciāliem sadarbības partneriem.

Izstāde "CPhI Worldwide"

  • 2014. gadā visas četras izstādes kopā apmeklēja ~ 34 000 apmeklētāju no 140 valstīm
  • Vairāk nekā 2 200 uzņēmumi

LIAA jau trešo reizi organizēja Latvijas nacionālo stendu, kur savus produktus prezentēja četri Latvijas uzņēmumi. Katrs Latvijas dalībnieks izstādes laikā izveidoja aptuveni 150 – 200 jaunus kontaktus, noslēgti jau pirmie sadarbības līgumi. Tādēļ izrādīta liela interese par piedalīšanos 2015. gada izstādē, kas notiks Madridē. Dalībnieki akcentēja šo izstāžu nozīmīgumu un LIAA atbalstu.



Latvijā ražotais augstvērtīgais un inovatīvākais iepakojums prezentēts Parīzē

Latvijas nacionālā stenda organizēšanas mērķis bija prezentēt labāko Latvijā tapušo iepakojumu un satikt jaunus potenciālos sadarbības partnerus no Rietumeiropas.

Izstādē Parīzē ir otrā lielākā izstāde pēc Diseldorfas "Interpack", to apmeklē vairāk nekā 85 tūkstoši potenciālo nozares apmeklētāju.

Izstāde pulcina arī svarīgākos nozares žurnālistus, kā arī ļauj apmeklētājiem un dalībniekiem iepazīties ar jaunākajām tehnoloģijām iepakojuma jomā, apmeklējot gan nozarei veltītos forumus, gan arī tehnoloģiju ražotāju stendus.

Kā dalībnieki izstādē piedalās ap 1 300 uzņēmumu, starp kuriem pirmo reizi bija arī 6 Latvijas uzņēmumi, kas pārstāvēja gan plastmasas materiālu iepakojumu (HDPI, PET, austo propilēnu un plēves), gan arī koka iepakojumu (koka paletes) jomas.

Francijas un citu valstu iepircējiem un aģentiem prezentēja augstvērtīgāko un inovatīvāko Latvijā ražoto iepakojumu, parādot mūsu konkurētspēju, ne tikai elastīgajos piegādes laikos un pasūtījumu apjomos, bet arī arvien pieaugošajā kompetencē iepakojuma dizaina izstrādē un jaunu tehnisku risinājumu ieviešanā.

Latvijas stendu apmeklēja gan pārtikas ražotāji no Francijas, Beļģijas, Itālijas un Nīderlandes, gan arī Ziemeļāfrikas vadošo farmaceitisko rūpnīcu pārstāvji, kā arī eksotiskāku zemju – Martinikas u.c. salu pārstāvji, kas šobrīd iepakojumu iepērk Francijā, bet izskata arī alternatīvus piegādātājus.

Latvijas stendu apmeklēja arī uzņēmumu esošie partneri, kas vēlreiz pārliecinājās par savu partneru uzticamību.


Latvijas mēbeļu ražotāji pārstāv Latviju Ķelnes mēbeļu un interjera izstādē "IMM Cologne 2015"

No 19.-26. janvārim Vācijas pilsētā Ķelnē norisinājās mēbeļu un interjera izstāde "IMM Cologne 2015". Šogad izstādes moto bija "DZĪVOT. IEKĀRTOT. BAUDĪT." un tajā piedalījās 1 200 uzņēmumi no 50 pasaules valstīm, prezentējot jaunākos produktus un dizainu. Izstādi bija apmeklējuši vairāk nekā 146 000 cilvēku no 138 pasaules valstīm.

Arī Latvijas mēbeļu ražotāji sevi prezentēja LIAA organizētajos Latvijas nacionālajos stendos, kas bija izvietoti divās zālēs. Stendu ar nosaukumu "Latvia lives" pārstāvēja uzņēmumi "Daiļrade Koks", "MINT Furniture", "Eibe-L" un "Wenden Furniture". Savukārt stendā "Latvia sleeps" piedalījās uzņēmumi "Marks M" un "Sencis".

Katra gada sākumā "IMM Cologne" iepazīstina pasauli ar jaunākajām mēbeļu nozares tendencēm. Izstāde ir galvenā tikšanās vieta gan pārdevējiem, gan lēmumu pieņēmējiem no visas pasaules, tur sastopas mēbeļu tirgotāji, interjera dizaineri, arhitekti, projektētāji, galdnieki un starptautiskās mēbeļu nozares pārstāvji.

2016. gadā izstāde notiks no 18. līdz 24. janvārim.


Latvijas literatūra iemirdzas Frankfurtē

No 8. līdz 12. oktobrim Latvija piedalījās Frankfurtes starptautiskajā grāmatu gadatirgū. Latvijas nacionālo stendu organizēja LIAA sadarbībā ar Latvijas Republikas Kultūras ministriju, Latvijas Grāmatizdevēju asociāciju, Latvijas Literatūras centru, Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociāciju un Latvijas Grāmatnieku ģildi.

Frankfurtes grāmatu gadatirgus notiek jau vairāk nekā 60 gadus un ir vērienīgākais grāmatu nozares pasākums pasaulē, pulcējot vismaz 7 000 grāmatu nozares dalībnieku un 286 000 apmeklētāju. Dalība Frankfurtes grāmatu gadatirgū sniedz iespēju prezentēt gan Latvijas autoru darbus un to tulkojumus, gan arī mākslinieciski un poligrāfiski augstvērtīgākās grāmatas, ieinteresējot ārvalstu izdevējus un literāros aģentus Latvijas autoru darbu izdošanai ārvalstīs, kā arī ļauj Latvijas izdevējiem iegādāties pasaules literatūras darbu autortiesības, lai Latvijas auditorijai piedāvātu pēc iespējas plašāku un kvalitatīvāku pasaules literatūras klāstu.

Latvija šajā izstādē piedalās jau divdesmit gadus, taču pirmo reizi Latvijas stends pulcēja tik plašu dalībnieku loku, iekļaujot gan nozares asociācijas, gan eksportspējīgākos izdevējus, gan arī poligrāfijas uzņēmumus, nozares izstādes rīkotājus un tulkotājus. Kopumā šogad Latviju Frankfurtē dažādās izstādes hallēs pārstāvēja 29 uzņēmumi.

Latviju nacionālajā stendā pārstāvēja Latvijas Grāmatizdevēju asociācija, Latvijas Grāmatnieku ģilde, Latvijas Literatūras centrs, Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācija, Starptautiskā Rakstnieku un tulkotāju māja, dzejnieku apvienība "Orbīta", izdevēji: "Latvijas Universitātes Akadēmiskais apgāds", "Zvaigzne ABC", "Jāņa Rozes apgāds", "Lauku Avīze", "Mansards", "Jumava", "Pētergailis", "Liels un mazs", "Kontinents" un "Latvijas Bībeles biedrība", poligrāfijas uzņēmumi: "PNB Print", "Poligrāfijas grupa Mūkusala", „Veiters korporācija", "Microdot", "Latgales druka", "Zelta rudens", kā arī uzņēmuma "Lasītava" digitālo grāmatu veikals "Las.am" un Latvijas Grāmatu izstādes rīkotāji "BT1".

Latvijas stenda vadmotīvu šajā gadā veidoja ideja par Latvijas literatūru un grāmatniecību kā Latvijas dimantiem (Latvian Diamonds), kas ilustrē domu par literatūru un grāmatu kā unikālu vērtību, kuru katrs lasītājs "slīpē" un izgaismo ar savu prātu un emocijām, tā atklājot to patieso vērtību.

Latvijas stendā īpaši izceltas tika svešvalodās tulkotās Latvijas autoru grāmatas, grāmatu mākslas konkursa "Zelta ābele 2013" un Latvijas Literatūras gada balvas 2013 laureāti, kā arī starptautisko Jāņa Baltvilka balvu ieguvušās bērnu literatūras grāmatas. Latvijas stendā notika pieņemšana ar koklētājas Laimas Jansones uzstāšanos, uz kuru tika aicināti esošie un potenciālie Latvijas uzņēmumu sadarbības partneri. Stendu apmeklēja vairākas augstas amatpersonas, to vidū arī kultūras ministre Dace Melbārde un eirokomisārs Andris Piebalgs. Izstādes laikā paziņoja Eiropas Savienības Literatūras balvas ieguvējus, un to vidū 2014. gadā ir latviešu rakstnieks Jānis Joņevs, kurš balvu saņēma par romānu "Jelgava 94".

Šajā gadā Frankfurtes izstādē lielākā uzmanība tika pievērsta Somijai, kas bija īpašā viesa statusā. Savukārt 2018. gadā plānota Baltijas valstu kā viesu valstu dalība Londonas grāmatu gadatirgū.


Somijā pastāvīgi augoša interese par Latvijas inženiernozaru piedāvājumu

Somijas lielākajā starptautiskajā piegāžu un kooperācijas izstādē "Alihankinta 2014", kurā pārstāvētas metālapstrādes un mašīnbūves, elektronikas un elektrotehnikas, plastmasu un gumijas izstrādājumu ražošanas, rūpnieciskā dizaina izstrādnes un rūpnieciskās automatizācijas risinājumu, kā arī IT nozares. No Latvijas piedalījās 10 uzņēmumi – AS "Dambis”, AS "Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca", SIA "Eko El', AS 'Energofirma JAUDA", AS "Latvijas Finieris" Iekārtu rūpnīca, SIA 'SFM Latvia', SIA "Silmor" un SIA "Sperre Baltic", SIA "Controltech" un AS "Severstaļlat".

Izstāde "Alihankinta 2014"

  • Šogad piedalījās ~1 000 uzņēmumi no 21 valstīm
  •  ~ 16 900 apmeklētāju

Latvijas uzņēmumi šajā izstādē piedalās jau vairāk nekā 10 gadus, jo uzskata, ka Somija ir perspektīvs un maksātspējīgs tirgus, kurā Latvijas piegādātāji joprojām var būt konkurētspējīgi ar savu pakalpojumu cenām un izstrādājumu kvalitāti. Pēdējā laikā ir arī novērota tendence, ka starptautiskā mērogā arvien aktīvāk tiek meklēti tieši inženieru pakalpojumi. Piedalīšanās šādā plaša mēroga starptautiskajā izstādē arvien ir izaicinājums jebkuram izstādes dalībniekam atrast jaunus sadarbības partnerus, iespēja vēlreiz satikt esošos sadarbības partnerus, kā arī nolūkot jaunas tehnoloģijas savas konkurētspējas celšanai.

Iegūto kontaktu skaits un noslēgtie līgumi apliecina pastāvīgi augošo interesi par Latvijas piedāvājumu.

Ārpus izstādes tika organizētas vairākas tikšanās: Helsinkos ar Somijas aģentūru "VTT Technical Research Centre of Finland" un Latvijas Republikas vēstniecībā Somijā, kā arī pilsētā Lahti – kompāniju "Andritz Pulp & Paper" apmeklēja LIAA un uzņēmumi AS "Latvijas Finieris" iekārtu rūpnīca un SIA "SFM Latvia".


Izstādē "BAU 2015" ar nacionālo stendu pirmo reizi piedalās Latvija

No 19. līdz 24. janvārim Minhenē, Vācijā, norisinājās arhitektūras un būvmateriālu izstāde "BAU 2015", kas pulcēja vairāk nekā 2 000 dalībnieku no 40 valstīm. Latvija ar savu nacionālo stendu šogad izstādē piedalījās pirmo reizi.

Latvijas stendā sevi prezentēja seši uzņēmumi – dažādu celtniecības materiālu un būvelementu ražotāji: SIA "Dores Fabrika" ar guļbūvēm, SIA "Būvnieku Alianse", kas nodarbojas ar koka karkasa ēku būvniecību, SIA "Primekss" ar industriālajām grīdām, SIA "Riga Parket" ar dabīgiem koka grīdu segumiem, SIA "Silver Standart" ar koka konstrukcijām un SIA "Tenachem", kas piedāvā būvķīmiju un celtniecības hermētiķus.

Uzņēmumiem dalība izstādē sniedza jaunus iespaidus un pieredzi, kā arī palīdzēja iegūt noderīgus biznesa kontaktus.


Pārtikas produktu embargo Krievijā neattur uzņēmējus nodibināt jaunus kontaktus

Neskatoties uz noteikto pārtikas produktu embargo atsevišķām produktu grupām, pārtikas izstādē Krievijā "World Food Moscow" uzņēmēji nodibinājuši vairākus perspektīvus kontaktus ne tikai ar Krievijas, bet arī Uzbekistānas, Turkmenistānas, Baltkrievijas un ar citu valstu pārstāvjiem. Zivju pārstrādes uzņēmums "Banga Ltd" panāca vienošanos par pirmās kravas piegādi uz Krieviju. Liela interese tika izrādīta par inovatīvajiem produktiem – zīmola "Libertu vīns" bērzu sulas šampaniešiem un vīniem.

Dalība izstādē uzņēmējiem ļāvusi nodibināt daudz jaunu kontaktu, kā arī panāktas vienošanās ar jau esošajiem klientiem.

Izstāde "World Food Moscow"

  • Vairāk nekā 1 600 uzņēmumi
  • Vairāk nekā 30 000 apmeklētāju
  • 42 valstu nacionālie stendi
  • 6 Latvijas uzņēmumi nacionālajā stendā

Dalība izstādē uzņēmējiem ļāvusi nodibināt daudz jaunu kontaktu, kā arī panāktas vienošanās ar jau esošajiem klientiem.


Izstāde "InnoTrans 2014" Berlīnē – iespēja uzzināt jaunāko dzelzceļu tehnoloģiju jomā

No 23.-26. septembrim Berlīnes izstāžu centrā norisinājās viena no lielākajām dzelzceļu tehnoloģiju un ritošā sastāva izstādēm pasaulē – "InnoTrans 2014". LIAA organizētajā stendā piedalījās 5 uzņēmumi no Latvijas. Izstādi apmeklēja arī liels skaits LR Satiksmes ministrijas darbinieku, AS "Latvijas dzelzceļš" speciālisti un daudzu citu nozares uzņēmumu darbinieki.

Latvijas dzelzceļu tehnoloģiju, ritošā sastāva ražošanas un remonta uzņēmumi šo izstādi apmeklē regulāri, jo uzskata, ka tajā vienmēr var redzēt visu jauno, kas tiek radīts šajā nozarē – vilcienus, tramvajus, dzelzceļu un ritošā sastāva apkopes un remonta tehniku, interjerus, dzelzceļu būvi un materiālus, inovācijas utt. Izstādē piedalās gandrīz visi lielākie pasaules nozares uzņēmumi: "Siemens", "Alstom", "General Electric', "CAF", "Stadler", "Hitachi", "Škoda" u.c. 

Šogad izstādē piedalījās 2 758 kompānijas no 55 valstīm. Izstādi apmeklēja apmēram 138 900 dalībnieku no 100 valstīm.

Papildus izstādei tika apmeklēti Vācijas uzņēmumi – "Lufthansa Bombardier Aviation Services" Berlīnē (Schönefeld) un "Reutsche Bahn" elektrolokomotīvju remonta rūpnīcā Desavas pilsētā.



Atskats uz spilgtākajiem Latvijas dienu "Taste Latvia" notikumiem Viļņā

Septembra sākumā Latvijas dienu "Taste Latvia" ietvaros Viļņā notika vairāki pasākumi ar mērķi iepazīstināt kaimiņvalsts iedzīvotājus un viesus ar Latvijas produktiem, mūziku, kultūru un tūrisma iespējām. Šo dienu svinīgā atklāšana notika Latvijas vēstniecībā Lietuvā, kur arī tika pasniegtas Nameja balvas labākajiem Latvijas uzņēmumiem Lietuvā un Latvijas uzņēmēju partneriem Lietuvā.

Latvijas dienu pasākumu popularizēšanai tika izveidota lapa sociālajā tīklā "Facebook", kuru paredzēts izmantot arī turpmāk citu pasākumu par Latviju, Latvijas tūrisma vietu, kā arī Latvijas produkcijas popularizēšanai Lietuvas tirgū.

Visu nedēļu pirms Latvijas dienu atklāšanas tika organizētas radio "M-1" spēles ar iespēju Viļņas iedzīvotājiem laimēt Latvijas produkciju un ar mērķi pastāstīt par Latvijas dienām un visiem pasākumiem šo dienu ietvaros.

"Nameja balva" laureāti:

  • Nominācijā "Straujākais pieaugums Lietuvas tirgū 2013. gadā" - SIA "Autokada"
  • Nominācijā "Lielākais nodokļu maksātājs Lietuvas budžetā" - UAB "Elektrum Lietuva".
  • Nominācijā "Labākais darba devējs" - "Baltic Travel Group".
  • Nominācijā "Labākais partneris – Lietuvas uzņēmums" - "Rimi Lietuva", "Invega', Viļņas tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kamera


Latvijas uzņēmumi iepazīstas ar būvniecības vidi Dānijā un Zviedrijā

2014. gada 10.-11. septembrī tirdzniecības misijā uz Kopenhāgenu, Dānijā, un Malmi, Zviedrijā, devas pārstāvji no koka karkasa māju ražotāja "Silver Standart", moduļu māju ražotājiem "VIA – S modular houses", būvniecības kompānijas "La Foca Latvija", betona industriālo grīdu ieklāšanas kompānijas "Primekss", metāla konstrukciju ražotāja "Armets - A", kā arī kompānijas "WWL Houses", kas nodarbojas ar koka logu un karkasu ražošanu.

Tirdzniecības misijas mērķis bija dot iespēju Latvijas uzņēmējiem nodibināt jaunus kontaktus un iepazīt būvniecības vidi Zviedrijā un Dānijā, tāpēc abās valstīs tika organizētas kontaktbiržas ar būvniecības nozares uzņēmumu pārstāvjiem.

Papildus kontaktbiržām notika tikšanās ar Dānijas konsultantu uzņēmumu, kura pārstāvji iepazīstināja uzņēmējus ar būvniecības vidi Dānijā: nodokļiem, kolektīviem darba līgumiem, atļaujām un citiem būtiskiem aspektiem. Tirdzniecības misijas dalībnieki apmeklēja arī būvobjektu – Kopenhāgenas jauno ziemeļu ostas rajonu.

Zviedrijā Latvijas uzņēmumi uzklausīja zviedru būvfirmas "Skanska" Iepirkumu departamenta prezentāciju par iepirkumu procedūru, kā arī apmeklēja būvniecības objektu, ko realizē iepriekš minētā kompānija.

Vienam uzņēmumam no Latvijas jau ir izveidojies ļoti labs kontakts ar Dānijas uzņēmumu, kura pārstāvji jau ir ieradušies vizītē uz Latviju, lai apskatītu mūsu uzņēmuma ražotni. Būtu vērtīgi uzsvērt, ka būvniecības sektorā tik ātrs progress nav bieži novērojama parādība.


Latvijā zināmi uzņēmumi iegādājas studentu izstrādātu inovatīvo produktu idejas

Pagājušajā gadā LIAA uzsāka īstenot apmācības inovatīvu risinājumu izveidošanai atbilstoši tirgus pieprasījumam, kuras norit pēc Somijā ļoti veiksmīgi realizētās platformas "DEMOLA" parauga. Tajā kopā darbojas studenti, augstskolas, lai risinātu reālu uzņēmumu dotus uzdevumus. Visi apmācību pasākumi, tikšanās un darba grupas aptvēruši plašu studentu loku no daudzām augstskolām un dažādām fakultātēm. Kopumā 2014. gadā "DEMOLA" apmācībās piedalījušies 118 studenti. Projekta īstenošanas laikā tika atrisināti 12 komercsabiedrību piedāvātie uzdevumi. Pirmajā apmācību uzsaukumā bija pieteikti 8 problēmjautājumi no "U2" (Ultimate Umbrella), "Car info", "FMS", "Sidrabe", "DPA", "ARTV", "Horizon", kā arī Valsts zemes dienesta.

Trīs uzņēmumi no pavasarī studentu sagatavotajiem risinājumiem iegādājās licenci rezultātu izmantošanai, piecas komandas apņēmušās turpināt strādāt ar savām idejām jau ārpus "DEMOLA" projekta, un pieciem studentiem ir piedāvāts darbs pie projekta partnera. Savukārt rudens sezonā studentiem projektus piedāvāja "Lattelecom BPO", "Prometal Group", ZS "Ķelmēni", "Wilde Transport/Wilde Logistics", "Travel Out There" un "Ozols grupa".


15 000 eiro izcīna māmiņu apģērba biznesa projekts "Silk&Milk"

19. oktobra vakarā LTV1 ēterā noslēdzās ceturtā jauno uzņēmēju TV sacensību "Firmas noslēpums" sezona, kurā par uzvarētāju žūrija atzina Diānu Urtāni. Viņa astoņu raidījumu ciklā attīstīja jauno māmiņu apģērba biznesa projektu "Silk&Milk". Sacensību galveno balvu – 15 000 eiro biznesa attīstībai nodrošina raidījuma pastāvīgais sadarbības partneris "SEB banka". Kā atzina uzvarētāja, saņemtā naudas balva ļaus viņai palielināt pirmās apģērbu partijas apjomu, izdevīgāk iepirkt izejmateriālus un ieguldīt jaunā uzņēmuma mārketingā.

Sacensību pēdējā kārtā iekļuva un par galveno balvu cīnījās arī topošie uzņēmēji Jānis Zilvers ar rabarberu dzērieniem, Kaspars Spunde ar klūgu šķirsta projektu un Osvalds Trofimovs, kurš iecerējis ražot dažādus betona izstrādājumus ar topošo zīmolu "Zefīrs".

"Firmas noslēpuma" ceturtās sezonas finālu vērtēja:

  • LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs Andris Pārups,
  • AS "SEB banka" finanšu direktors Kārlis Danēvičs,
  • RTU docents, uzņēmējs Jānis Caune,
  • Restorāna "KukBuk" īpašnieks, uzņēmējs Mārtiņš Labāns,
  • Žurnāla "IR Nauda" galvenā redaktore un līdzīpašniece Elīna Stengrēvica.

Jānis Zilvers un Osvalds Trofimovs saņēma raidījuma kompetences partnera Rīgas Tehniskās universitātes speciālbalvu – iespēju apgūt vienu mācību kursu universitātes programmā "Inovācijas un uzņēmējdarbība". Jānis Zilvers kļuva arī par skatītāju balsojuma uzvarētāju gan Latvijas sabiedrisko mediju portālā, gan "SEB banka" sociālo tīklu sekotāju vērtējumā, iegūstot "SEB banka" simpātiju balvu – Stila karti 1000 eiro vērtībā.

Biznesa sacensību "Firmas noslēpums" ceturtajā sezonā TV skatītāju un žūrijas priekšā stājās 23 topošie uzņēmēji. Astoņu raidījumu ciklā TV sacensības "Firmas noslēpums" atspoguļoja biznesa uzsākšanas procesu no pirmās idejas līdz biznesa plānam. Sacensību dalībniekiem bija iespēja vairāku mēnešu garumā izmantot LIAA, kā arī sacensību atbalstītāju – "SEB banka", Rīgas Tehniskās universitātes un informācijas tehnoloģiju inkubatora "TechHub" mentoru konsultācijas. Katrā nākamajā raidījumā dalībnieki prezentēja savu izpratni par tādiem biznesa veidošanas un attīstības jautājumiem kā potenciālais tirgus, uzņēmuma darbības modelis, finanšu plānošana, mārketings, pārdošana, pārliecinot žūriju par to, ka viņi izprot, kā realizēt savu ieceri un sākotnējo ideju pārvērst pelnošā biznesā. Viņu galvenais uzdevums bija pārliecināt žūriju, ka sākotnējais biznesa projekts ir progresējis.

Sacensības informatīvi atbalsta biznesa dzīvesstila žurnāls "IR Nauda" un interneta komunikācijas blogs "WinWithWow".

"Firmas noslēpuma" pirmajā sezonā uzvarēja Indra Gora, kura attīstīja mobilo automazgātuvi, otrajā sezonā – Antons Stepanovs ar biznesa ideju "MARA koka brilles”, bet trešajā – Māris Plūme ar sidra darīšanas projektu.


Aizritējusi jau astotā konkursa "Ideju kauss" sezona

2014. gada 11. decembrī koka renovācijas centrā "Koka Rīga" LIAA rīkotajā inovatīvo biznesa ideju konkursa "Ideju kauss 2014" svinīgajā ceremonijā tika apbalvotas šī gada divpadsmit labākās biznesa idejas, kuru kuratora lomā iejutās aktieris Dainis Grūbe un pasākuma vadītāja lomā – ilggadējais „Ideju kausa” radošais konsultants Gatis Mūrnieks. Par izstādes muzikālo pavadījumu rūpējās godalgotais koris "Kamēr...".

Pasākuma dalībniekus ar savu klātbūtni pagodināja ekonomikas ministre Dana Reizniece – Ozola, kura sveica labākos šī gada biznesa idejas autorus – Jāni Zilveru un Lieni Zilveri. Viņi sava projekta – svētku dzēriena "Rabarber" – attīstībai saņēma 7 000 eiro, turklāt ieguva arī AS "Aldaris" simpātiju balvu – 1 000 eiro.

Šogad konkursam "Ideju kauss 2014" kopumā tika iesniegtas 314 biznesa idejas, no kurām 132 izcīnīja iespēju piedalīties konkursa 2. kārtā, bet finālā iekļuva 12 labākās.

Konkursu LIAA rīkoja projekta „Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programma” ietvaros, ko līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds un Eiropas Savienība, to atbalstīja Rīgas Brīvostas pārvalde, VAS "Latvijas Valsts meži", AS "Aldaris" un Rīgas Biznesa skola.

Visas divpadsmit konkursa "Ideju kauss 2014" labākās idejas un konkursa noslēgumu joprojām var noskatīties www.tvplay.lv.


Latvijas un Norvēģijas uzņēmēji sadarbojas "zaļo" tehnoloģiju radīšanā

2014. gada 10. oktobrī Rīgā norisinājās "Green Industry Innovation” seminārs un kontaktbirža, kas tika rīkota, lai veicinātu Latvijas un Norvēģijas uzņēmumu sadarbību, kuri darbojas „zaļo” tehnoloģiju jomā. Tāpat pasākuma mērķis bija pieredzes apmaiņa un jaunu „zaļo” tehnoloģiju attīstība.

Savukārt 2014. gada 31. oktobrī Latvijas uzņēmumi devās uz Oslo, lai piedalītos kontaktbiržā un sastaptu Norvēģijas uzņēmējus, ar kuriem kopā varētu iesniegt un realizēt projektus programmas ietvaros.

Daļa komersantu, kas piedalījās gan kontaktbiržā Rīgā, gan Oslo, iesniedza projekta iesniegumus gan Neliela apjoma grantu shēmas, gan Atklātā konkursa atbalsta aktivitātēs. 2014. gada 1. decembrī noslēdzās projektu pieņemšana programmas "Inovācijas "zaļās" ražošanas jomā" neliela apjomu grantu shēmas otrajai kārtai. Aktivitātes mērķis ir sekmēt jaunuzsāktu komercdarbības aktivitāšu atbalstīšanu, sniedzot atbalstu komersantiem jaunu vai būtiski uzlabotu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādē un ieviešanā "zaļajās" darbības jomās. Kopā tika iesniegti 19 projekta iesniegumi ar kopējo pieprasīto atbalsta apmēru 1,6 miljonu eiro apmērā. Zīmīgi, ka atbalsta instruments paredz, ka, saņemot atbalstu neliela apjoma grantu shēmas ietvaros, komersants paralēli izmanto inkubācijas pakalpojumus "Zaļo tehnoloģiju inkubatorā".

"Zaļo tehnoloģiju inkubators" oficiāli tika atklāts 2014. gada 9. oktobrī, kad svinīgo uzrunu teica gan Norvēģijas Karalistes vēstnieks Latvijā, gan Norvēģijas Karalistes valsts uzņēmuma "Innovation Norway" pārstāvji, kā arī Latvijas valsts pārvaldes institūciju un universitāšu vadītāji un reprezentatīvās personas.

Savukārt 2015. gada 16. janvārī noslēdzās projektu pieņemšana programmas "Inovācijas „zaļās” ražošanas jomā' atklātajam konkursam "Atbalsts „zaļo” tehnoloģiju ieviešanai ražošanā" otrajai kārtai. Kopā tika iesniegti 22 projekta iesniegumi ar kopējo pieprasīto atbalsta summu 7,6 miljonu eiro apmērā. Atbilstoši programmas nosacījumiem atbalsta apmērs vienam projektam ir no 170 000 līdz 700 000 eiro, līdz ar to kopējais pieejamais atbalsta apmērs otrās kārtas projektiem ir 7,2 miljoni eiro. Aprīlī būs zināmi projektu vērtēšanas rezultāti.


Meklējot atbildes, kā kļūt par veiksmīgu uzņēmēju

Aizvadītā gada 16. decembrī notikušais seminārs un tikšanās "Personība – veiksmīga uzņēmuma pamats" pulcēja uzņēmējus un uzņēmējdarbības uzsācējus, kas vēlējās uzzināt, kādas savas personības šķautnes attīstīt, lai gūtu panākumus biznesā.

Pasākumu ievadīja prezentāciju, biznesa sarunu un finanšu tirgus konsultants Toms Kreicbergs, kas vairākus gadus pavadījis pasaules finanšu centrā Volstrītā. Savu pieredzi lektors izmantoja, lai klausītājus iepazīstinātu ar metodēm un spēles noteikumiem, kas jāzina, mēģinot noslēgt izdevīgu darījumu. Savukārt mārketinga komunikāciju aģentūras "IDEA" vadītājs Ģirts Ozoliņš stāstīja, kā radošums un iztēle palīdz nonākt pie negaidītiem un inovatīviem rezultātiem.

Semināra turpinājumā psiholoģe un psihoterapeite, Rīgas Geštalta institūta pasniedzēja Baiba Pumpiņa atklāja, cik nozīmīga arī uzņēmējdarbībā ir garīgā izaugsme un līdzsvars dažādās dzīves jomas. Pasākuma noslēgumā lietišķās etiķetes eksperte Aija Strautmane skaidroja uzvedības normas, kurās jāorientējas ikvienam, lai gan par sevi, gan pārstāvēto uzņēmumu atstātu iecerēto iespaidu.

Interesentiem bija pieejama arī video prezentācija un individuālas konsultācijas par LIAA piedāvāto atbalstu uzņēmējiem.


Seminārs "Ieteikumi mazajiem un vidējiem uzņēmumiem projektu sagatavošanā "Horizonts 2020""

11. septembrī LIAA Eiropas Biznesa atbalsta tīkla projekta ietvaros organizēja semināru "Ieteikumi mazajiem un vidējiem uzņēmumiem projektu sagatavošanā "Horizonts 2020””. Semināra mērķis bija iepazīstināt uzņēmējus ar jauno Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas ietvarprogrammu "Horizonts 2020”, kā arī sniegt praktiskus padomus par projektu iesniegšanu.

Semināra laikā dalībniekiem ieskatu programmā "Horizonts 2020" un tās darbībā sniedza 'Horizonts 2020" Latvijā Nacionālā kontaktpunkta pārstāvis "MVU Instruments" apakšprogrammā Juris Balodis. Dalībniekiem bija iespēja noklausīties arī pieredzējušā igauņu eksperta Silvera Toomla atraktīvo prezentāciju, kura ietvēra pieredzes stāstus un praktiskos padomus par projektu iesniegšanu programmas "Horizonts 2020" MVU instrumentā un "Eurostars" apakšprogrammā.

Silvers Toomla ir Igaunijas uzņēmuma „Invent Baltics” dibinātājs un vadošais partneris ar vairāku gadu pieredzi darbā ar tādām ES programmām kā 7. Ietvara programma, "EUREKA", "Eurostars", kā arī "Horizonts 2020". Silveram Toomla ir plaša darba pieredze starptautisko projektu ieviešanā un pārvaldīšanā, viņš ir sagatavojis un pārraudzījis vairāk nekā 60 starptautiskos pētniecības un attīstības projektus, konsultējis par pētniecības fokusa izvēli, konsorcija struktūru, biznesa modeļa izvēli un intelektuālā īpašuma nolīgumiem.

Semināra prezentācijas pieejamas šeit.


Uzņēmēju stāsti jauniešus pārsteidz un iedvesmo

Aizvadītā gada novembrī ar Priekuļu tehnikuma audzēkņu viesošanos vienā no Eiropas modernākajām automātisko ātrumkārbu restaurācijas un testēšanas rūpnīcām "RECRO" noslēdzās Latvijas pamata un vidējās izglītības iestāžu izglītojamo un pedagogu vizīšu rīkošana, ko LIAA organizēja sadarbībā ar Banku augstskolu. Kopā notika 81 pasākums, iesaistot 1 740 jauniešu un pedagogu no visiem Latvijas reģioniem. Projekta izdošanos vislielākā mērā noteica uzņēmumu atsaucība un vēlme izstāstīt jauniešiem par uzņēmējdarbības priekšrocībām un izaicinājumiem, inovācijām un tehnoloģijām. Savu laiku un zināšanas nežēloja, un jauniešus viesmīlīgi uzņēma Draugiem.lv, "Cherry Picking", "Lazdonas piensaimnieks', "Valmieras stikla šķiedra", "Smart Brain Media Group", "Līvānu mājas", "Hansa Electronics", "Z-Light", "Ceram Optec" un daudzi citi uzņēmumi.

Daži jaunieši atzina, ka sākotnēji bijuši skeptiski noskaņoti, bet vizītes noslēgušās ar pārliecību, ka piepildīt sapni par savu uzņēmumu ir iespējams. Gan skolēni, gan pedagogi atzina, ka šis projekts bija lieliska iespēja uzzināt, ka Latvijā darbojas unikāli, pasaules līmeņa uzņēmumi, ar kuru sasniegumiem pamatoti varam lepoties.

Protams, izklāstot veiksmīgo biznesa pieredzi, uzņēmēji atzina, ka visa pamatā ir smags un rūpīgs darbs, vajadzīgs arī starta kapitāls, tādēļ vizīšu laikā skolēnus iepazīstināja arī ar iespējamām uzņēmējdarbības atbalsta iespējām Latvijā (Biznesa inkubatori, mentoringa programmas u.c.).