Aktualitātes Latvijā

Latvijā zināmi uzņēmumi iegādājas studentu izstrādātu inovatīvo produktu idejas

Pagājušajā gadā LIAA uzsāka īstenot apmācības inovatīvu risinājumu izveidošanai atbilstoši tirgus pieprasījumam, kuras norit pēc Somijā ļoti veiksmīgi realizētās platformas "DEMOLA" parauga. Tajā kopā darbojas studenti, augstskolas, lai risinātu reālu uzņēmumu dotus uzdevumus. Visi apmācību pasākumi, tikšanās un darba grupas aptvēruši plašu studentu loku no daudzām augstskolām un dažādām fakultātēm. Kopumā 2014. gadā "DEMOLA" apmācībās piedalījušies 118 studenti. Projekta īstenošanas laikā tika atrisināti 12 komercsabiedrību piedāvātie uzdevumi. Pirmajā apmācību uzsaukumā bija pieteikti 8 problēmjautājumi no "U2" (Ultimate Umbrella), "Car info", "FMS", "Sidrabe", "DPA", "ARTV", "Horizon", kā arī Valsts zemes dienesta.

Trīs uzņēmumi no pavasarī studentu sagatavotajiem risinājumiem iegādājās licenci rezultātu izmantošanai, piecas komandas apņēmušās turpināt strādāt ar savām idejām jau ārpus "DEMOLA" projekta, un pieciem studentiem ir piedāvāts darbs pie projekta partnera. Savukārt rudens sezonā studentiem projektus piedāvāja "Lattelecom BPO", "Prometal Group", ZS "Ķelmēni", "Wilde Transport/Wilde Logistics", "Travel Out There" un "Ozols grupa".


15 000 eiro izcīna māmiņu apģērba biznesa projekts "Silk&Milk"

19. oktobra vakarā LTV1 ēterā noslēdzās ceturtā jauno uzņēmēju TV sacensību "Firmas noslēpums" sezona, kurā par uzvarētāju žūrija atzina Diānu Urtāni. Viņa astoņu raidījumu ciklā attīstīja jauno māmiņu apģērba biznesa projektu "Silk&Milk". Sacensību galveno balvu – 15 000 eiro biznesa attīstībai nodrošina raidījuma pastāvīgais sadarbības partneris "SEB banka". Kā atzina uzvarētāja, saņemtā naudas balva ļaus viņai palielināt pirmās apģērbu partijas apjomu, izdevīgāk iepirkt izejmateriālus un ieguldīt jaunā uzņēmuma mārketingā.

Sacensību pēdējā kārtā iekļuva un par galveno balvu cīnījās arī topošie uzņēmēji Jānis Zilvers ar rabarberu dzērieniem, Kaspars Spunde ar klūgu šķirsta projektu un Osvalds Trofimovs, kurš iecerējis ražot dažādus betona izstrādājumus ar topošo zīmolu "Zefīrs".

"Firmas noslēpuma" ceturtās sezonas finālu vērtēja:

  • LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs Andris Pārups,
  • AS "SEB banka" finanšu direktors Kārlis Danēvičs,
  • RTU docents, uzņēmējs Jānis Caune,
  • Restorāna "KukBuk" īpašnieks, uzņēmējs Mārtiņš Labāns,
  • Žurnāla "IR Nauda" galvenā redaktore un līdzīpašniece Elīna Stengrēvica.

Jānis Zilvers un Osvalds Trofimovs saņēma raidījuma kompetences partnera Rīgas Tehniskās universitātes speciālbalvu – iespēju apgūt vienu mācību kursu universitātes programmā "Inovācijas un uzņēmējdarbība". Jānis Zilvers kļuva arī par skatītāju balsojuma uzvarētāju gan Latvijas sabiedrisko mediju portālā, gan "SEB banka" sociālo tīklu sekotāju vērtējumā, iegūstot "SEB banka" simpātiju balvu – Stila karti 1000 eiro vērtībā.

Biznesa sacensību "Firmas noslēpums" ceturtajā sezonā TV skatītāju un žūrijas priekšā stājās 23 topošie uzņēmēji. Astoņu raidījumu ciklā TV sacensības "Firmas noslēpums" atspoguļoja biznesa uzsākšanas procesu no pirmās idejas līdz biznesa plānam. Sacensību dalībniekiem bija iespēja vairāku mēnešu garumā izmantot LIAA, kā arī sacensību atbalstītāju – "SEB banka", Rīgas Tehniskās universitātes un informācijas tehnoloģiju inkubatora "TechHub" mentoru konsultācijas. Katrā nākamajā raidījumā dalībnieki prezentēja savu izpratni par tādiem biznesa veidošanas un attīstības jautājumiem kā potenciālais tirgus, uzņēmuma darbības modelis, finanšu plānošana, mārketings, pārdošana, pārliecinot žūriju par to, ka viņi izprot, kā realizēt savu ieceri un sākotnējo ideju pārvērst pelnošā biznesā. Viņu galvenais uzdevums bija pārliecināt žūriju, ka sākotnējais biznesa projekts ir progresējis.

Sacensības informatīvi atbalsta biznesa dzīvesstila žurnāls "IR Nauda" un interneta komunikācijas blogs "WinWithWow".

"Firmas noslēpuma" pirmajā sezonā uzvarēja Indra Gora, kura attīstīja mobilo automazgātuvi, otrajā sezonā – Antons Stepanovs ar biznesa ideju "MARA koka brilles”, bet trešajā – Māris Plūme ar sidra darīšanas projektu.


Aizritējusi jau astotā konkursa "Ideju kauss" sezona

2014. gada 11. decembrī koka renovācijas centrā "Koka Rīga" LIAA rīkotajā inovatīvo biznesa ideju konkursa "Ideju kauss 2014" svinīgajā ceremonijā tika apbalvotas šī gada divpadsmit labākās biznesa idejas, kuru kuratora lomā iejutās aktieris Dainis Grūbe un pasākuma vadītāja lomā – ilggadējais „Ideju kausa” radošais konsultants Gatis Mūrnieks. Par izstādes muzikālo pavadījumu rūpējās godalgotais koris "Kamēr...".

Pasākuma dalībniekus ar savu klātbūtni pagodināja ekonomikas ministre Dana Reizniece – Ozola, kura sveica labākos šī gada biznesa idejas autorus – Jāni Zilveru un Lieni Zilveri. Viņi sava projekta – svētku dzēriena "Rabarber" – attīstībai saņēma 7 000 eiro, turklāt ieguva arī AS "Aldaris" simpātiju balvu – 1 000 eiro.

Šogad konkursam "Ideju kauss 2014" kopumā tika iesniegtas 314 biznesa idejas, no kurām 132 izcīnīja iespēju piedalīties konkursa 2. kārtā, bet finālā iekļuva 12 labākās.

Konkursu LIAA rīkoja projekta „Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programma” ietvaros, ko līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds un Eiropas Savienība, to atbalstīja Rīgas Brīvostas pārvalde, VAS "Latvijas Valsts meži", AS "Aldaris" un Rīgas Biznesa skola.

Visas divpadsmit konkursa "Ideju kauss 2014" labākās idejas un konkursa noslēgumu joprojām var noskatīties www.tvplay.lv.


Latvijas un Norvēģijas uzņēmēji sadarbojas "zaļo" tehnoloģiju radīšanā

2014. gada 10. oktobrī Rīgā norisinājās "Green Industry Innovation” seminārs un kontaktbirža, kas tika rīkota, lai veicinātu Latvijas un Norvēģijas uzņēmumu sadarbību, kuri darbojas „zaļo” tehnoloģiju jomā. Tāpat pasākuma mērķis bija pieredzes apmaiņa un jaunu „zaļo” tehnoloģiju attīstība.

Savukārt 2014. gada 31. oktobrī Latvijas uzņēmumi devās uz Oslo, lai piedalītos kontaktbiržā un sastaptu Norvēģijas uzņēmējus, ar kuriem kopā varētu iesniegt un realizēt projektus programmas ietvaros.

Daļa komersantu, kas piedalījās gan kontaktbiržā Rīgā, gan Oslo, iesniedza projekta iesniegumus gan Neliela apjoma grantu shēmas, gan Atklātā konkursa atbalsta aktivitātēs. 2014. gada 1. decembrī noslēdzās projektu pieņemšana programmas "Inovācijas "zaļās" ražošanas jomā" neliela apjomu grantu shēmas otrajai kārtai. Aktivitātes mērķis ir sekmēt jaunuzsāktu komercdarbības aktivitāšu atbalstīšanu, sniedzot atbalstu komersantiem jaunu vai būtiski uzlabotu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādē un ieviešanā "zaļajās" darbības jomās. Kopā tika iesniegti 19 projekta iesniegumi ar kopējo pieprasīto atbalsta apmēru 1,6 miljonu eiro apmērā. Zīmīgi, ka atbalsta instruments paredz, ka, saņemot atbalstu neliela apjoma grantu shēmas ietvaros, komersants paralēli izmanto inkubācijas pakalpojumus "Zaļo tehnoloģiju inkubatorā".

"Zaļo tehnoloģiju inkubators" oficiāli tika atklāts 2014. gada 9. oktobrī, kad svinīgo uzrunu teica gan Norvēģijas Karalistes vēstnieks Latvijā, gan Norvēģijas Karalistes valsts uzņēmuma "Innovation Norway" pārstāvji, kā arī Latvijas valsts pārvaldes institūciju un universitāšu vadītāji un reprezentatīvās personas.

Savukārt 2015. gada 16. janvārī noslēdzās projektu pieņemšana programmas "Inovācijas „zaļās” ražošanas jomā' atklātajam konkursam "Atbalsts „zaļo” tehnoloģiju ieviešanai ražošanā" otrajai kārtai. Kopā tika iesniegti 22 projekta iesniegumi ar kopējo pieprasīto atbalsta summu 7,6 miljonu eiro apmērā. Atbilstoši programmas nosacījumiem atbalsta apmērs vienam projektam ir no 170 000 līdz 700 000 eiro, līdz ar to kopējais pieejamais atbalsta apmērs otrās kārtas projektiem ir 7,2 miljoni eiro. Aprīlī būs zināmi projektu vērtēšanas rezultāti.


Meklējot atbildes, kā kļūt par veiksmīgu uzņēmēju

Aizvadītā gada 16. decembrī notikušais seminārs un tikšanās "Personība – veiksmīga uzņēmuma pamats" pulcēja uzņēmējus un uzņēmējdarbības uzsācējus, kas vēlējās uzzināt, kādas savas personības šķautnes attīstīt, lai gūtu panākumus biznesā.

Pasākumu ievadīja prezentāciju, biznesa sarunu un finanšu tirgus konsultants Toms Kreicbergs, kas vairākus gadus pavadījis pasaules finanšu centrā Volstrītā. Savu pieredzi lektors izmantoja, lai klausītājus iepazīstinātu ar metodēm un spēles noteikumiem, kas jāzina, mēģinot noslēgt izdevīgu darījumu. Savukārt mārketinga komunikāciju aģentūras "IDEA" vadītājs Ģirts Ozoliņš stāstīja, kā radošums un iztēle palīdz nonākt pie negaidītiem un inovatīviem rezultātiem.

Semināra turpinājumā psiholoģe un psihoterapeite, Rīgas Geštalta institūta pasniedzēja Baiba Pumpiņa atklāja, cik nozīmīga arī uzņēmējdarbībā ir garīgā izaugsme un līdzsvars dažādās dzīves jomas. Pasākuma noslēgumā lietišķās etiķetes eksperte Aija Strautmane skaidroja uzvedības normas, kurās jāorientējas ikvienam, lai gan par sevi, gan pārstāvēto uzņēmumu atstātu iecerēto iespaidu.

Interesentiem bija pieejama arī video prezentācija un individuālas konsultācijas par LIAA piedāvāto atbalstu uzņēmējiem.


Seminārs "Ieteikumi mazajiem un vidējiem uzņēmumiem projektu sagatavošanā "Horizonts 2020""

11. septembrī LIAA Eiropas Biznesa atbalsta tīkla projekta ietvaros organizēja semināru "Ieteikumi mazajiem un vidējiem uzņēmumiem projektu sagatavošanā "Horizonts 2020””. Semināra mērķis bija iepazīstināt uzņēmējus ar jauno Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas ietvarprogrammu "Horizonts 2020”, kā arī sniegt praktiskus padomus par projektu iesniegšanu.

Semināra laikā dalībniekiem ieskatu programmā "Horizonts 2020" un tās darbībā sniedza 'Horizonts 2020" Latvijā Nacionālā kontaktpunkta pārstāvis "MVU Instruments" apakšprogrammā Juris Balodis. Dalībniekiem bija iespēja noklausīties arī pieredzējušā igauņu eksperta Silvera Toomla atraktīvo prezentāciju, kura ietvēra pieredzes stāstus un praktiskos padomus par projektu iesniegšanu programmas "Horizonts 2020" MVU instrumentā un "Eurostars" apakšprogrammā.

Silvers Toomla ir Igaunijas uzņēmuma „Invent Baltics” dibinātājs un vadošais partneris ar vairāku gadu pieredzi darbā ar tādām ES programmām kā 7. Ietvara programma, "EUREKA", "Eurostars", kā arī "Horizonts 2020". Silveram Toomla ir plaša darba pieredze starptautisko projektu ieviešanā un pārvaldīšanā, viņš ir sagatavojis un pārraudzījis vairāk nekā 60 starptautiskos pētniecības un attīstības projektus, konsultējis par pētniecības fokusa izvēli, konsorcija struktūru, biznesa modeļa izvēli un intelektuālā īpašuma nolīgumiem.

Semināra prezentācijas pieejamas šeit.


Uzņēmēju stāsti jauniešus pārsteidz un iedvesmo

Aizvadītā gada novembrī ar Priekuļu tehnikuma audzēkņu viesošanos vienā no Eiropas modernākajām automātisko ātrumkārbu restaurācijas un testēšanas rūpnīcām "RECRO" noslēdzās Latvijas pamata un vidējās izglītības iestāžu izglītojamo un pedagogu vizīšu rīkošana, ko LIAA organizēja sadarbībā ar Banku augstskolu. Kopā notika 81 pasākums, iesaistot 1 740 jauniešu un pedagogu no visiem Latvijas reģioniem. Projekta izdošanos vislielākā mērā noteica uzņēmumu atsaucība un vēlme izstāstīt jauniešiem par uzņēmējdarbības priekšrocībām un izaicinājumiem, inovācijām un tehnoloģijām. Savu laiku un zināšanas nežēloja, un jauniešus viesmīlīgi uzņēma Draugiem.lv, "Cherry Picking", "Lazdonas piensaimnieks', "Valmieras stikla šķiedra", "Smart Brain Media Group", "Līvānu mājas", "Hansa Electronics", "Z-Light", "Ceram Optec" un daudzi citi uzņēmumi.

Daži jaunieši atzina, ka sākotnēji bijuši skeptiski noskaņoti, bet vizītes noslēgušās ar pārliecību, ka piepildīt sapni par savu uzņēmumu ir iespējams. Gan skolēni, gan pedagogi atzina, ka šis projekts bija lieliska iespēja uzzināt, ka Latvijā darbojas unikāli, pasaules līmeņa uzņēmumi, ar kuru sasniegumiem pamatoti varam lepoties.

Protams, izklāstot veiksmīgo biznesa pieredzi, uzņēmēji atzina, ka visa pamatā ir smags un rūpīgs darbs, vajadzīgs arī starta kapitāls, tādēļ vizīšu laikā skolēnus iepazīstināja arī ar iespējamām uzņēmējdarbības atbalsta iespējām Latvijā (Biznesa inkubatori, mentoringa programmas u.c.).