"Stendera" vannas rituālus bauda pat Austrālijā

Kristīne Grapmane, SIA „STENDERS” izpilddirektore

Pēdējie gadi spilgti ilustrē nepieciešamību attīstīt eksportu dažādos ģeogrāfiskos virzienos. Tāpēc vannas rituālu produktu ražotājs "Stenders" mērķtiecīgi stiprina esošos eksporta tirgus un apgūst jaunus tirgus Eiropā, ASV, Kanādā un pat Austrālijā.

"Veiksmīga eksporta pamatā ir savas vērtības un produkta unikalitātes apzināšanās. Kad tas ir izdarīts, atliek drosmīgi iet uz priekšu, jo katram labam produktam ir sava niša un tirgus. Latvija ir ļoti labs tirgus, kur testēt savu produktu. Taču, lai attīstītos, ir jāeksportē. Un noteikti ir vērts izmantot visus iespējamos eksporta atbalsta mehānismus – gudri un pārdomāti. Izaugsme ir ārpusē," uzsver "Stendera" izpilddirektore Kristīne Grapmane.

Pašu spēkiem vai ar franšīzes partneriem

Sadarbība ar "Stenderu" eksporta tirgos var tikt ierosināta no divām pusēm – uzņēmums pats strādā pie kāda tirgus attīstīšanas, vai arī partneris no konkrētas valsts to uzrunā. Ierasta prakse ieiešanai jaunā tirgū ir rūpīga tirgus izpēte, analizējot ekonomisko situāciju valstī, produktu tirgus nišu un konkurentus. "Ir konkurenti, kuriem sekojam līdzi ciešāk, un, balstoties uz viņu aktivitātēm, skatāmies, kuros tirgos ir vērts startēt," atklāj K. Grapmane.

Tāpat ir svarīgi izpētīt arī pārdošanas kanālu uzbūvi – vai labāk iet tirgū ar vairumtirdzniecības biznesa modeli, vai sākt ar franšīzi. "Daži tirgi kosmētikas nozarē ir noteicošāki, piemēram, Vācija. Ja veiksmīgi attīsties Vācijā, tad startēt Francijā, Šveicē un citur, iespējams, ir vieglāk," viņa stāsta.

Pie tirgus pētījumiem un partneru piesaistes strādā gan komanda uzņēmuma iekšienē, gan arī ārpakalpojumu uzņēmumi, piemēram, eksporta konsultāciju uzņēmums "Gateway&Partners". "Ar partneru piesaisti iegūstam papildu resursus, jaudu un skatījumu," saka K. Grapmane.

Lai attīstītu eksportu, "Stenders" piedalās arī starptautiskās izstādēs. Šogad uzņēmums ir pieņēmis lēmumu piedalīties vienā no lielākajām kosmētikas izstādēm pasaulē "Cosmoprof 2023", kas norisinās Boloņā, Itālijā.

Eksports veido 70 % no apgrozījuma

Eksports veido 70 % no "Stendera" apgrozījuma. "Mūsu lielākais eksporta tirgus joprojām ir Ķīna, taču saistībā ar striktajiem Covid-19 vīrusa piesardzības pasākumiem un ierobežojumiem šī tirgus apjoms šogad ir krities. Jau kopš vīrusa izplatības sākuma Ķīnā ir spēkā nulles gadījumu politika – netiek akceptēts neviens saslimšanas gadījums, pilsētas joprojām periodiski tiek slēgtas, un ir strikti ierobežojumi gan tirdzniecībai, gan importam. Šie faktori būtiski pastiprina tirgus situācijas neprognozējamību," skaidro K. Grapmane.

"Stenders" ir beidzis savu sadarbību ar Krievijas partneriem saistībā ar Krievijas sākto karu Ukrainā. Lai mazinātu ģeopolitisko risku ietekmi, šī gada fokuss ir bijis uz attīstību citos tirgos. Tālajos Austrumos veiksmīgā sadarbība ar Jordānijas franšīzes partneri rezultējas jaunos veikalos un vairumtirdzniecības kanālos, tāpat eksporta tirgiem ir pievienojusies Irāka un Katara. Šogad "Stenders" ir atvēris pirmo veikalu Austrālijā. Eiropā uzņēmums šobrīd ir agrīnā sākuma stadijā – ir vērojams progress franšīzes partnera darbībā Nīderlandē, un darbība tiek attīstīta arī Vācijā. "Jauni tirgi vienmēr saistās ar lielām investīcijām, izpēti, pacietību un risku. Lai straujāk virzītos uz mērķa sasniegšanu, svarīgi definēt prioritātes un fokusu konkrētā tirgū," saka K. Grapmane.

Izaicinājums – piesaistīt un attīstīt darbiniekus

Nākamais lielākais izaicinājums aiz ģeogrāfiskajiem un politiskajiem riskiem ir cilvēkresursi. "Lai mēs varētu veiksmīgi eksportēt, darbiniekiem ir jābūt izglītotiem, jāspēj attīstīties un sekot līdz pārmaiņām, jaunākajām tendencēm. Iegūt un noturēt labus speciālistus ir izaicinoši," uzsver K. Grapmane.

Lai vēl vairāk veicinātu darbinieku zināšanu apguvi un attīstību, šogad uzņēmums iekšēji ir pārskatījis cilvēkresursu attīstības stratēģiju "Stendera" ilgtspējības un labbūtības programmā. Pašreiz uzņēmums izmanto LIAA Mini MBA mācību programmu "Inovāciju vadība" un izvērtē arī citas iespējas, lai organizāciju attīstītu pēc "agile" principiem. "Mūsu darbinieku attīstība ir svarīgs kritērijs, tāpēc turpināsim izmantot pieejamo atbalstu cilvēkresursu attīstībai," piebilst K. Grapmane.

Atbalsts ir nepieciešams arī lielajiem uzņēmumiem

Mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir pieejams plašs atbalsta instrumentu klāsts. Turpretī lielajiem ražotājiem, tostarp "Stenderam", kam ir vairāk nekā 250 darbinieku, atbalsta iespējas ir ļoti ierobežotas. "Jauni tirgi vienmēr saistās ar lielām investīcijām, izpēti, pacietību un risku. Ja būtu pieejami rīki eksporta veicināšanai no valsts puses, to varētu attīstīt ar daudz lielāku jaudu. Šobrīd eksporta attīstība atstāta uzņēmuma paša ziņā un notiek atbilstoši iespējām. Tāpēc mēs aktīvi iestājamies par to, lai arī lielajiem uzņēmumiem ir pieejams lielāks atbalsts un plašāks rīku klāsts eksporta veicināšanai," saka K. Grapmane.

Runājot par atbalstu no valsts puses, viņa norāda arī uz birokrātisko procesu, piemēram, LIAA mācību dokumentācijas noformēšanai. "Mēs apzināmies, ka saistībā ar mūsu uzņēmuma struktūru birokrātiskais ceļš ir garāks un sarežģītāks, un tas noteikti ir nepieciešams, tomēr būtu vērtīgi iziet to vienreiz, lai nākamajos projektos process virzītos operatīvāk un skaidrāk. Tāpēc Latvijas Eksportētāju asociācijas sāktais darbs pie "Zaļā koridora" regulējuma, kas paredz ātrāku procesu virzību eksportētājiem svarīgos jautājumos, ir tik nozīmīgs," papildina K. Grapmane.

Tomēr viņa norāda, ka kopumā gadu gaitā uzņēmuma sadarbība ar valsts pārvaldes institūcijām uzlabojas. "Atsaucība no darbiniekiem ir lielāka nekā agrāk, un attieksme ir pretimnākošāka. LIAA pārstāvji iedziļinās problēmās, palīdz to risināšanā, komentē, kas būtu nepieciešams. Es zinu, ka man ir visi nepieciešamie kontakti un es vienmēr varu zvanīt, un man palīdzēs. Es novērtēju LIAA palīdzību – konsultācijas, skaidrojumus un situācijas izvērtējumus," teic K. Grapmane.