Informācija par projekta "Inovāciju motivācijas programma" ieviešanu

Projekta rezultāti 2018. gada pirmajā pusgadā

2018. gada pirmajos sešos mēnešos LIAA "Inovāciju motivācijas programma" turpina aktīvi organizēt aktivitātes darbības plānā noteikto mērķu sasniegšanai. Programmas ietvaros ir norisinājušās aktivitātes dažādām sabiedrības mērķa grupām un noslēgti vairāki iepirkumu līgumi par aktivitāšu īstenošanu ilgākā laika periodā.

8. maijā noslēdzās “DEMOLA Latvia 2018” pavasara sezona, kā noslēgumā tika sniegtas fināla prezentācijas par 10 dažādu uzņēmumu problēmjautājumiem, kurus iesniedza – Ominava (2 problēmsituācijas), Foodio LV, Cljan Rite-Hite Latvia, 123 Drivers, Nodarbinātības valsts aģentūra, KPMG, Swedbank, Forevers, 4finance. Četru mēnešu garumā norisinājās aktīvs darbs ar komandām un dalībuzņēmumiem, lai sasniegtu izvirzītos mērķus un veiksmīgi izstrādātu konceprisinājumus iesniegtajām problēmām.

LIAA Inovāciju motivācijas programmas ietvaros piedalījās Banku augstskolas rīkotajā biznesa simulācijas konkursā “Bizness 24h”, kurā kopumā piedalījās 600 dalībnieki. Konkursa ietvaros, vairākos pasākumos LIAA informēja jauniešus par LIAA pakalpojumiem un uzņēmējdarbības uzsākšanas iespējām. Finālā, par uzvarētājiem kļuva komanda L&V, izveidojot lampas ar Latvju zīmēm par godu Latvijas simtgadei.

Projekta ietvaros ir notikuši divi tīklošanās semināri. Pirmā tīklošanās semināra tēma bija “Mans veiksmes elements – prezentācija”, kurā savā pieredzē par lielākajiem izaicinājumiem ceļā uz perfektu prezentāciju dalījās Diāna Lāce no OverKill Ventures un Sandis Kondrāts no Anatomy Next. Otrā tīklošanās semināra tēma bija „Veiksme un pieredze pūļa finansējumā”, kurā uzstājās finanšu speciāliste Monta Tija Valkovska, AS Capitalia, līdzdibinātājs un vadītājs SIA Greynut Kristiāns Līcis, kā arī Didzis Dubovskis SIA GameChanger Audio līdzdibinātājs. Lektori seminārā dalījās ar pieredzes stāstiem par to kā savu ideju pārvērst inovatīvā biznesā, izmantojot pūļa finansējumu. Tika meklētas un rastas atbildes uz jautājumiem - Kas ir uzņēmuma kampaņas veiksmes garants? Ko var mācīties no kampaņas neveiksmēm?

Turpinot uzņēmējdarbības un inovāciju veicinošus pasākumus, 21. martā tika organizēta tikšanās ar Biznesa augstskolas “Turība” 2. kursa studentiem, kuras laikā sniegta informācija par LIAA īstenotajām atbalsta programmām uzņēmējdarbībai un atbalstam jaunuzņēmumiem.

Veicinot jauniešiem iespēju iegūt pieredzi uzņēmējdarbības reālajā vidē, 10. martā sadarbībā ar JA Latvija norisinājās Vislatvijas Skolēnu mācību uzņēmumu Pavasara gadatirgus CITS BAZĀRS t/c Domina. Pasākumā piedalījās 270 Skolēnu mācību uzņēmumi, kopā pulcējot 800 dalībniekus no visas Latvijas. Pasākuma mērķis ir veicināt skolēnu uzdrīkstēšanos pieņemt pastāvīgus lēmumus un pārbaudīt savas spējas uzņēmējdarbības vidē. Kā ierasts, žūrijas komisija vērtēja SMU astoņās kategorijās.

No 10. līdz 12. maijam Jūrmalā notika Jauno uzņēmēju dienas, kas ir gada nozīmīgākais pasākums labākajiem JA Latvija Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) un studentu Start-Up programmu dalībniekiem. Tiesības pārstāvēt Latviju Eiropas labāko mācību uzņēmumu konkursā Belgradā, šī gada jūlijā, izcīnīja SMU „Safe&Stable” no Valmieras tehnikuma ar izstrādājumu — specializētu spieķi cilvēkiem ar kustību un redzes traucējumiem, kas aprīkots ar inovatīvu sensoru.

No 25. līdz 26. jūnijam Rīgā notika JA Europe Enterprise Challenge - Eiropas studentu jaunuzņēmumu konkursa fināls, kas pulcēja 16 studentu jaunuzņēmumu (start-up) komandas no visas Eiropas.  Ikvienam interesentam bija iespēja iepazīties ar jaunuzņēmumu izstrādātajiem projektiem, biznesa idejām un iepazīties ar komandu tālejošiem biznesa mērķiem. Latviju pārstāvēja uzņēmums „Plūkt”, kura projekts, ar rokām plūkta pļavu augu tēja ieguva otro vietu. Pirmo vietu un Eiropas labākā jaunuzņēmuma titulu, balvā iegūstot 2000 eiro, ieguva komanda „Biofy” no Spānijas.

Pirmajā pusgadā programmas ievatos tika aizvadīti divi hakatoni. “Papildinātā un virtuālā realitāte (AR/VR)” hakatons tika organizēts sadarbībā ar papildinātās realitātes aģentūru Overly un Vidzemes Augstskolu, Valmierā. Divu dienu garumā astoņas komandas konsultēja realitātes eksperts Tronds Nilsens no ASV, kā arī citi industrijas pārstāvji. Sešdesmit dalībniekiem tika nodrošināts pilns tehniskais aprīkojums savu ideju realizēšanai. Galveno balvu ieguva projekts „Green Night”, izstrādājot virtuālo spēli, kurā iespējams pētīt sanatorijas slimnīcu, papildus tam, atrisinot dažādas mīklas un atklājot vietas noslēpumainību.

3D printēšanas tehnoloģiju entuziasti no 1. līdz 3. jūnijam varēja piedalīties hakatonā „3D printēšanas tehnoloģiju hakatons”, kurš norisinājās koprades telpā People Work, Rīgā. Kopumā pasākumā piedalījās vairāk nekā 50 dalībnieki. Galveno balvu - 3D printeri no Mass Portal izcīnīja projekts “Laswo”, ar ideju par skaņas viļņu lāzerprojektoru un papildus rīku, kas spēj projicēt skaņas viļņu radītu attēlu dažādās frekvencēs skaņas viļņu sajušanai un mūzikas baudīšanai, papildus izstrādājot mobilo aplikāciju mūzikas nošu apgūšanai vājdzirdīgajiem.

Lielākais pirmā pusgada pasākums, ko LIAA realizēja sadarbībā ar komercializācijas platformu Komercializācijas Reaktors (Commercialization Reactor), ko līdzfinansēja ERAF projekta "Inovāciju motivācijas programma" un “Tehnoloģiju pārneses programma” ietvaros, bija pirmā starptautiskā zinātniskā start-up konference Magnetic Latvia "Deep Tech Atelier", kas norisinājās Rīgā, no 14. līdz 16. aprīlim. Konferenci apmeklēja vairāk nekā 400 dalībnieki. Konferences laikā ikvienam interesentam tika sniegta iespēja izveidot zinātnisko jaunuzņēmumu komandu, piedaloties Commercialization Reactor 12th Ignition Event, ko jau divpadsmito reizi astoņu gadu laikā rīko "Komercializācijas Reaktors". Papildus 40 Latvijā radītu tehnoloģiju projektu vadītājiem tika dota unikāla iespēja saņemt komercializācijas padomus no starptautiska ekspertu paneļa (ASV, Krievija, Lielbritānija, Vācija, u.c.), ko veidoja izcili zinātniskie eksperti, veiksmīgi jaunuzņēmēji, globāli industrijas pārstāvji un jaunuzņēmumu akselerātori. Jaunuzņēmumu sacensību „Deep Tech Atelier Start-up Competition” pusfinālam tika atlasīts 21 augsto tehnoloģiju jaunuzņēmums, kurus vērtēja un apbalvoja starptautiska žūrija. Žūrijā tika pārstāvēti vairāki starptautiski uzņēmumi - ABC Accelerator Silicon Valley, Schaeffler AG, Commercialization Reactor Fund, Imprimatur Capital, kā arī Latvijas Biznesa Enģeļu Tīkls (LATBAN) un Buildit. Savukārt veiksmīgākie četri jaunuzņēmumi finālā saņēma vērtīgas balvas un atbalstu. Konferences noslēgumā tika paziņots arī nākamā gada “Deep Tech Atelier” norises laiks - 2019. gada 11.- 13. aprīlis.

"Inovāciju motivācijas programma" piedalījās arī sarunu festivālā LAMPA, Cēsīs, atbalstot festivāla mērķi - rosināt cilvēku interesi par Latvijā un pasaulē notiekošo, radot platformu cieņpilnai viedokļu un ideju apmaiņai. Aizraujošā divu dienu programmā, darbnīcās un diskusijās par to, kā satuvināt uzņēmējdarbību ar zinātni, efektīvāk vadīt pilnveidošanās procesus uzņēmējdarbībā un sevī, kā arī ar ko Latvija ir pievilcīga pasaulei, dalījās dažādu nozaru pārstāvji. Kopumā sarunu festivālu LAMPA apmeklēja 16 000 cilvēku.