Spānija - Eiropas straujāk augošā ekonomika. Kā palielināt eksportu uz Spāniju?

Šī gada februāra beigās darbu sāka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecība Spānijā, kļūstot par daļu no plašā LIAA globālā tīkla, kas aptver Eiropu, ASV, Āziju, Tuvos Austrumus un Austrāliju. Jaunās pārstāvniecības mērķis ir palīdzēt Latvijas uzņēmumiem izprast vietējo tirgu, veidot biznesa kontaktus, atrast sadarbības partnerus un veicināt investīciju piesaisti Latvijai. Jau pirmajos mēnešos vairāk nekā 50 uzņēmumu izmantojuši eksporta konsultācijas, bet no Spānijas uzrunāti vairāk nekā 10 potenciālie investori ar konkrētiem projektu plāniem. Spānija ir liels un perspektīvs, taču arī izaicinošs tirgus, kas prasa gan padziļinātu izpēti, gan spēju pielāgoties — to apliecina gan LIAA pilnvarnieks Spānijā Edgars Ivanovs, gan Latvijas uzņēmumi “Latvijas Finieris” un “Rudy’s Kombucha”, kas jau guvuši panākumus šajā reģionā. 

Spānija Latvijas eksportētājiem vēl ir salīdzinoši jauns tirgus, ko īpaši pievilcīgu dara arī pēdējā laika ekonomiskās tendences šajā valstī. Spānija ir ceturtā lielākā ekonomika eirozonā ar vairāk nekā 47 miljoniem patērētāju. Spānijas Iekšzemes kopprodukts (IKP) aug ar ātrumu 0.7% ceturksnī, pretstatā citām ES lielajām ekonomikām un ES kopumā (0.1% ceturksnī). Valsts piedāvā plašu attīstītu nozaru spektru – no biotehnoloģijām, viedās enerģētikas un mašīnbūves līdz jaunuzņēmumu videi, kas koncentrēta tādās pilsētās kā Madride un Barselona. “Spānijas ekonomika pēdējo piecu gadu laikā ir augusi straujāk nekā citas lielās Eiropas ekonomikas – tostarp Vācija, Francija un Itālija. Tā demonstrē arī lielāku noturību pret ģeopolitiskajiem satricinājumiem, padarot to par pievilcīgu tirgu eksportam,” stāsta Edgars Ivanovs. 

Vienlaikus viņš atzīst, ka Spānijas tirgus nav vienkāršs – tas ir reģionāli strukturēts, ar nozares centriem dažādās vietās. Piemēram, mašīnbūves un metalurģijas uzņēmumi koncentrējas Basku zemē, farmācijas un ķīmijas nozares – Katalonijā, bet pārtikas pārstrāde dominē valsts dienvidos. Finanšu tehnoloģiju un IKT sektori attīstās galvenokārt Barselonā un Madridē. Novērojama liela Latvijas uzņēmumu interese par Spānijas tirgu - kopš pavasara Edgars Ivanovs jau ir sniedzis eksporta konsultācijas vairāk kā 50 uzņēmumiem, un interese ir nezūdoši augsta. 

“12 no 17 autonomajiem apgabaliem ir lielāks IKP nekā Latvijas valstij. Atsevišķu autonomo apgabalu kā Katalonija un Madride IKP ir lielāks kā Somijas vai Portugāles valsts IKP. Tādēļ uzņēmējiem jādomā stratēģiski – jāsaprot, kur atrodas konkrētās nozares centrs, un tieši tur jāmeklē savi sadarbības partneri vai klienti,” uzsver E. Ivanovs. 

Kas darbojas citur, Spānijā var nebūt gana 

LIAA pārstāvniecība Spānijā piedāvā atbalstu Latvijas uzņēmējiem sadarbības partneru meklēšanā, kontaktbiržu un biznesa misiju organizēšanā, kā arī tirgus izpētē. Panākumu atslēga šajā tirgū ir vietējās komunikācijas kvalitāte un klātbūtne uz vietas. 

“Spānijā komunikācija angļu valodā reti kad dod gaidāmos rezultātus. Uzņēmumiem jāgatavo visa pārdošanas informācija, mājaslapu sadaļas un e-pasti spāņu valodā. Bez tā ir ļoti grūti nokļūt pat līdz pirmajai sarunai ar potenciālo partneri,” norāda E. Ivanovs.  

Eksports aug, tirdzniecība kļūst intensīvāka 

2024. gadā Latvijas un Spānijas kopējais ārējās tirdzniecības apgrozījums sasniedza 821,8 miljonus eiro, padarot Spāniju par 17. nozīmīgāko tirdzniecības partneri. Latvijas eksports uz Spāniju veidoja 388,8 miljonus eiro, no kā pakalpojumu eksports pieauga par 12 %, sasniedzot 145 miljonus eiro. Galvenās eksporta preces bija augu valsts produkti, savukārt imports no Spānijas galvenokārt sastāvēja no tekstilizstrādājumiem, pārtikas, alkohola, mehānismiem un elektroiekārtām. 

Arī investīciju jomā novērojamas pozitīvas tendences – Spānijas investīcijas Latvijā 2024. gada beigās sasniedza 14 miljonus eiro, un šobrīd Latvijā darbojas vairāk nekā 100 uzņēmumu ar Spānijas kapitālu, īpaši telekomunikāciju, IKT un nekustamā īpašuma nozarēs. 

Spānijas un Latvijas ekonomiskajā sadarbībā arvien lielāku nozīmi iegūst arī militārā joma. Nozīmīgs piemērs ir Aizsardzības ministrijas noslēgtais līgums par kopumā 84 kājnieku kaujas mašīnu ASCOD iegādi no Spānijas uzņēmuma GDELS-Santa Bárbara Sistemas 760 miljonu eiro vērtībā. Nozīmīgi, ka šajā sadarbībā plānots iesaistīt vismaz desmit Latvijas uzņēmumus, kas nodrošinās gan atsevišķu komponenšu ražošanu, gan platformu gala komplektēšanu un servisa centra izveidi Latvijā. Šāds mehānisms nozīmē būtisku stimulu Latvijas militārās industrijas attīstībai un ilgtermiņa sadarbībai ar Spānijas aizsardzības sektoru. 

FinTech un tūrisms – sadarbības dzinējspēki 

Īpašs sadarbības fokuss pēdējos gados ir uz finanšu tehnoloģiju jeb FinTech nozari, kur Spānija kļuvusi par vienu no svarīgākajiem mērķtirgiem. “Spānijas investori ir aktīvi un atvērti jauniem finanšu tehnoloģiju produktiem. Aplēses liecina, ka viņu ieguldījumi Latvijas FinTech platformās pēdējo gadu laikā sasnieguši ap 100 miljoniem eiro, padarot Spāniju par būtisku dzinējspēku nozares attīstībā,” saka E. Ivanovs. 

Tāpat strauji aug arī Spānijas tūristu interese par Latviju. 2024. gadā tūristu skaits no Spānijas pieauga par 109 %, bet viesnakšu skaits – par 74 %, ko daļēji skaidro klimata pārmaiņas un Ziemeļeiropas pievilcība kā alternatīvs ceļojumu galamērķis. 

Spānija kā tilts uz Latīņameriku 

Spānijas tirgu daudzi Latvijas uzņēmumi uztver kā tramplīnu eksporta uzsākšanai uz Latīņamerikas reģionu. “Latīņamerikas tirgus potenciāls caur Spāniju patiešām ir vērā ņemams – valoda un kultūras tuvums paver plašas iespējas,” uzsver E. Ivanovs. Šo pieeju praksē īsteno vairāki Latvijas uzņēmumi, piemēram, “Latvijas Finieris”, kas veiksmīgi izmanto Spānijas kontaktus darbībai plašākā ģeogrāfiskā mērogā. 

Spānija - Eiropas straujāk augošā ekonomika. Kā palielināt eksportu uz Spāniju?

Latvijas Finieris Spānijā atvēris savu pārstāvniecību  

Uzņēmums “Latvijas Finieris” ir starptautisks koncerns ar galveno mītni Rīgā, kas specializējas bērza saplākšņa izstrādājumu ražošanā, pētniecībā un pārdošanā ar zīmolu “Riga Wood”. Uzņēmuma ražotnes atrodas Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Somijā, bet tā darbība aptver arī mežsaimniecību, ķīmisko rūpniecību, mašīnbūvi un metālapstrādi. “Riga Wood” produkti ir pielāgoti klientu vajadzībām, un uzņēmums lepojas ar ilggadēju pieredzi un kvalitāti, kas nostiprinājusi tā pozīcijas globālajā tirgū. 

“Latvijas Finiera” galvenais eksporta tirgus ir Eiropa, un uzņēmums lepojas ar spēju piegādes šajā reģionā veikt 2-7 dienu laikā. Stratēģiski nozīmīgu lomu šajā eksporta tīklā ieņem tieši Spānija, kas kalpo kā atspēriena punkts ne tikai Portugāles, bet arī Ziemeļāfrikas valstīm, piemēram, Marokai. Lai arī noteiktu ģeopolitisku apsvērumu dēļ šajos reģionos šobrīd aktīva darbība netiek īstenota, Spānija koncernam paver iespējas arī tālākiem eksporta virzieniem, tostarp vairākām Dienvidamerikas valstīm. Kā norāda uzņēmumā, Spānijas plašā teritorija un iedzīvotāju skaits padara to par pievilcīgu partneri ilgtermiņa sadarbībai. 

“Latvijas Finieris” Spānijā ienāca 2000. gadu sākumā, izveidojot tiešo pārstāvniecību “Riga Wood Iberica”, lai būtu tuvāk klientiem un ātrāk reaģētu uz tirgus vajadzībām. Šis lēmums atmaksājies – Spānijas tirgus veido aptuveni 4% no uzņēmuma kopējā apgrozījuma, ar stabilu ilgtermiņa klientu loku. 2021. gadā “Riga Wood Iberica” apgrozījums sasniedza 10 miljonus eiro, bet 2025. gadā plānots pārsniegt 15 miljonus, apliecinot šī tirgus potenciālu. 

Spānijas tirgus ir daudzveidīgs: aptuveni 40 % apgrozījuma veido būvniecības sektors (piemēram, betonēšanas veidņi), 11 % – vieglā būvniecība (mēbeles, skatuves paneļi), bet 7 % – iepakojuma nozare. Uzņēmums piegādā risinājumus arī vieglajam komerctransportam, jūras konteineru grīdām un kemperu ražošanai, demonstrējot plašu produktu pielietojumu. 

“Spānijas tirgu raksturo liels skaits nelielu, ģimenes vadītu uzņēmumu ar dziļām tradīcijām. Sadarbība ar tiem prasa pielāgošanos – jāspēj strādāt ar vairākiem klientiem vienlaikus, kas rada loģistikas izaicinājumus. Ilgtermiņa attiecībās galvenais ir uzticība un solījumu pildīšana, pat ja samaksas termiņi var būt elastīgi. Spāņu uzņēmēji ciena partnerus un risina konfliktus nekonfrontējoši, meklējot kompromisus,” par savu pieredzi Spānijas tirgū stāsta uzņēmumā.  

Lai gūtu panākumus Spānijā, “Latvijas Finieris” iesaka koncentrēties uz uzticības pilnu attiecību veidošanu. “Sākotnēji spāņu partneri var vadīties pēc vietējās biznesa kultūras, taču starptautiskā vidē viņi pielāgojas Eiropas standartiem. Svarīgi ir saglabāt profesionālismu, būt gataviem kompromisiem un uzturēt cieņpilnu dialogu. Tieša klātbūtne tirgū, kā to īstenoja “Latvijas Finieris”, palīdz labāk izprast klientu vajadzības un ātrāk reaģēt uz izmaiņām,” skaidro uzņēmuma pārstāvji.

Spānija - Eiropas straujāk augošā ekonomika. Kā palielināt eksportu uz Spāniju?

Spānijas tirgu cenšas iekarot veselības dzēriens no Kuldīgas  

“Rudy’s Kombucha” ir viens no spilgtākajiem Latvijas veiksmes stāstiem veselīgo dzērienu segmentā, kas no nelielas ražotnes Kuldīgā izaudzis par starptautiski atzītu zīmolu. Šis uzņēmums ražo augstākās kvalitātes kombuču – fermentētu tējas dzērienu, kas kļuvis par iecienītu izvēli veselīga dzīvesveida piekritēju vidū visā pasaulē. Atšķirībā no citiem tirgū pieejamajiem produktiem, “Rudy’s Kombucha” izceļas ar 100% vegānisku, bezglutēna un nepasterizētu sastāvu, kas saglabā dzēriena “dzīvo” raksturu – probiotikas, enzīmus un vitamīnus, kas labvēlīgi ietekmē veselību. Unikāla ir arī uzņēmuma pieeja, atsakoties no cukura un izmantojot dabīgas sulas, augļu biezeņus un ogas, lai radītu bagātīgas garšas. 

Uzņēmuma eksporta ceļš ir iespaidīgs – “Rudy’s Kombucha” produkti pieejami 12 valstīs, tostarp Skandināvijā, Vācijā, Nīderlandē, Grieķijā, Portugālē un Honkongā, veidojot aptuveni 40% no apgrozījuma. Zīmols ir guvis starptautisku atzinību, tostarp zelta medaļu “World Kombucha Awards 2023” un “SIAL Innovation Awards 2022” Parīzē par inovatīvu dzērienu ar šampanieša raugu. Šie apbalvojumi ne tikai apliecina kvalitāti, bet arī piesaista izplatītājus, kuri vēlas savā sortimentā piedāvāt augsti novērtētus produktus. 

Spānijas tirgus “Rudy’s Kombucha” ir salīdzinoši jauns izaicinājums – uzņēmums tajā darbojas aptuveni gadu. Kā stāsta līdzdibinātājs Edgars Elbergs, Spānija ir daudzsološs, taču sarežģīts tirgus. “Pēdējos piecos gados kombuča Spānijā ir kļuvusi populāra, un tas atvieglo mūsu darbu, jo klienti saprot, kas ir šis dzēriens un kāpēc tas ir vērtīgs,” viņš norāda. Tomēr sadarbība ar partneriem Spānijā, tostarp kafejnīcām, bāriem un restorāniem, ir izaicinoša. “Mēs gadu šajā tirgū meklējām loģistikas partneri, izsūtot vairāk nekā 200 e-pastus, pārsvarā spāņu valodā, bet atbildes tā arī nesaņēmām,” atklāj E. Elbergs. Viņš uzsver klātbūtnes nozīmi: “Spānijas tirgū jābūt uz vietas – jāatgādina par sevi, jāuztur attiecības. Tirgus ir liels, bet konservatīvs, īpaši tūristu iecienītajos reģionos, kur daudzi neizjūt vajadzību mainīt sortimentu, jo klienti taču nāk tāpat.” 

Neskatoties uz grūtībām, “Rudy’s Kombucha” saskata Spānijas tirgū milzīgu potenciālu, ko veicina pieaugošais pieprasījums pēc veselīgiem dzērieniem. Uzņēmums plāno regulāru dalību izstādēs, piemēram, Madridē, un aktīvu vietējo partneru piesaisti, īpaši tūristu iecienītās vietās, piemēram, Barselonā. E. Elbergs uzsver, ka galvenā mācība, ko devis šis tirgus, ir atziņa, ka ar produkta ir inovatīvitāti vien nepietiek: “Spāņi ir izvēlīgi, un komunikāciju apgrūtina valodas barjera. Citiem uzņēmējiem iesaku meklēt profesionālus vietējos partnerus, kuri aktīvi virza produktu, un būt gataviem regulārai klātbūtnei, jo attālināta komunikācija reti dod rezultātus.” 

“Spānijas tirgus ir atvērts tiem, kas ir gatavi tajā ieguldīties – ar skaidru stratēģiju, vietējo klātbūtni un pielāgotiem risinājumiem,” uzsver LIAA pārstāvniecības vadītājs Spānijā Edgars Ivanovs. Viņš aicina Latvijas uzņēmumus izmantot jaunās pārstāvniecības sniegtās iespējas un jau tagad sākt gatavoties iekļūšanai šajā dinamiskajā tirgū. Lai pieteiktos eksporta konsultācijai uzņēmēji aicināti rakstīt uz spain@liaa.gov.lv, kā arī sekot līdzi informācijai par gaidāmajām biznesa misijām un kontaktbiržām LIAA mājaslapā.