No 24. līdz 29. novembrim 10 uzņēmumi no Latvijas piedalīsies EXPO 2020 dizaina nozares tirdzniecības misijā Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE). Uzņēmumiem būs iespēja īstenot individuālo biznesa programmu un tikties ar potenciālajiem sadarbības partneriem, apmeklēt citu dalībvalstu stendus, piedalīties Biznesa forumā un iesaistīties Latvijas nacionālās dienas norisēs 27. novembrī.

Tirdzniecības misijā piedalīsies uzņēmumi “Ouzel Studio”, “Vaskala”, “Smubic”, “Nord Mood”, “Rīgas Krēslu fabrika”, “Studija Naturals”, “Isona”, “Yes”, “Ābols SUP” un “Kasmo”.

“Uzņēmumi, kuri dosies šajā tirdzniecības misijā, ir ļoti dažādi gan pēc darbības profila, gan pieredzes un apgrozījuma. Daļai no tiem jau ir pieredze Tuvo Austrumu tirgū, jo iepriekš vairākkārt esam organizējuši nacionālos stendus dizaina izstādēs Dubaijā. Tikpat atšķirīgi ir arī potenciālo sadarbības partneru un klientu profili, kurus uzrunājam. Daļa uzņēmumu tiksies ar veikalu ķēdēm un dizaina konceptveikaliem, bet tāpat mūsu redzeslokā ir arī viesnīcas un SPA centri, kam varam piedāvāt gan  tekstila izstrādājumus, gan mēbeles. Tā kā Tuvo Austrumu reģionā joprojām strauji attīstās būvniecība, aktuāls ir arī interjera iekārtojums ar tam atbilstoša dizaina priekšmetiem un mēbelēm. Tuvo Austrumu tirgus ir ļoti daudzveidīgs, tādēļ Latvijas uzņēmumiem ir labas izredzes atrast sev atbilstošu nišu. Uz Dubaiju uzņēmēji brauks arī ar tādiem piedāvājumiem kā bērnu attīstošās rotaļlietas,  no vegāniem draudzīga ādas aizvietotāja izgatavoti apavi un aksesuāri un pat tāda ekskluzīva prece kā koka SUP dēļi, kas ir luksusa priekšmets un gana drosmīgs piedāvājums šim reģionam,” stāsta Zane Biteniece, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Eksporta veicināšanas nodaļas vecākā projektu vadītāja.

Lai nodrošinātu uzņēmumiem pēc iespējas precīzāk mērķētas tikšanās ar potenciālajiem partneriem un nepaļautos uz nejaušību, LIAA izmanto konsultanta pakalpojumus, kas katram uzņēmumam piedāvājis 20 kontaktus atbilstoši uzņēmumu interesēm un profilam, un katrs uzņēmums izvēlējies sešus, ar kuriem turpinās sarunas tirdzniecības misijas laikā.

Rīgas Krēslu fabrikas valdes priekšsēdētājs Aldis Circenis atzīst, ka uzņēmumam pagaidām lielas pieredzes Tuvo Austrumu tirgū nav, kaut arī dažās izstādēs iepriekšējos gados ir pabūts. “Viens no mūsu galvenajiem secinājumiem ir tāds, ka šajā tirgū jābūt fiziski klātesošam ar savu pārstāvi, filiāli vai tamlīdzīgi. Tāpēc arī šī tirdzniecības misija ir svarīga, lai klātienē tiktos ar potenciālajiem sadarbības partneriem. Nemērķējam uz patēriņa preču tirgu, tas, ko mēs piedāvāsim, ir publiskā sektora interjera risinājumi un kompleksais iekārtojums, ar ko arī daudzus gadus nodarbojamies. Tie nav konkrēti dizaina priekšmeti, bet būtībā pakalpojums. Pats svarīgākais mums ir saprast, ko šajā tirgū piedāvāt. Arābu tirgus ir viss Persijas līča reģions, un katrā valstī ir savas nianses, kas jāņem vērā. Tas, ka Latvijas valdība nolēmusi slēgt sadarbības līgumu ar Saūda Arābiju, nenozīmē, ka mums ir rokā atslēga uz visiem šiem tirgiem. Ir jāsaprot cilvēku mentalitāte un gaume, jo strādāt visos virzienos vienlaikus nav jēgas,” stāsta Aldis Circenis. Jāpiebilst, ka Rīgas Krēslu fabrikas mēbeles veido Latvijas nacionālā paviljona interjeru EXPO.

Ilgtspējīgas apavu modes zīmols “Tooche”, kas darbojas SIA “Yes” paspārnē, jau vairākkārt drosmīgi apguvis tālus un Eiropai neierastus tirgus, piemēram, ASV un Japānu. Maksātspējīgais Tuvo Austrumu reģions uzņēmumam šķiet pievilcīgs arī tāpēc, ka tur aug pieprasījums pēc ilgtspējīgiem produktiem. “Mūsu niša ir ilgtspējīga mode, strādājam ar inovatīviem materiāliem – vegānisku ādas aizstājēju pinatex, kas izgatavots no ananasu lapām. Interese par šādu risinājumu Dubaijā varētu būt gana liela. Tiesa, kā rāda mūsu līdzšinējā pieredze, apgūstot jaunus tirgus ārpus Eiropas, izaicinājums ir temperamentu un kultūru atšķirības, kas reizēm apgrūtina komunikāciju. Turklāt jārēķinās, ka Tuvajos Austrumos biznesa vide ir izteikti maskulīna, tāpēc redzēs, kā mums veiksies, jo mūsu zīmolu pārstāv sievietes. Tāpat zināms izaicinājums ir loģistika, kas ārpus Eiropas vienmēr ir sarežģītāka, taču nekas nav neizdarāms. EXPO ir lielākā izstāde pasaulē, un, pat ja uzreiz neatradīsim sadarbības partnerus, šāds ieraksts mūsu biogrāfijā noteikti pavērs citas durvis,” stāsta zīmola “Tooche” dizainere Mišela Šehurina.

Savukārt SIA “Kasmo” zīmols “Family-scl” piedāvā multifunkcionālas mēbeles, kas vienlaikus pilda attīstošu rotaļlietu funkciju bērniem. “Tirdzniecības misijā vēlamies popularizēt mūsu zīmolu un iegūt sadarbības partnerus Austrumu tirgū, kas mums ir interesants ar strauji augošo ekonomiku un tehnoloģisko progresu. Lielākais izaicinājums būs ieinteresēt potenciālos darbības partnerus un radīt viņos uzticību, ka esam stabili partneri. Tomēr mums ir labas priekšrocības – mūsu mēbeļu dizains pieļauj daudzveidīgu lietojumu, ir neitrāls un piemērots dažādiem interjeriem, un neizpaliek arī bērniem tik ļoti svarīgais rotaļīgums,” stāsta “Family-scl” valdes loceklis Kaspars Naglis.

Pasaules izstāde EXPO 2020 notiek no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 31. martam. Papildu informācija par Latvijas dalību izstādē EXPO 2020 pieejama šeit: https://www.expo2020.lv/.