Kannu kinofestivāls
Kannu festivāla plakāts 2025 - ©Les Films 13 – A Man and a Woman, Claude Lelouch (1966) / Graphic design ©Hartland Villa

Kannu festivāla galvenajā konkursā Latvija šogad piedalās kā kopražojuma partneris - oficiālajā atlasē, kuru vērtēs franču aktrises Žiljetas Binošas vadītā žūrija, iekļauta sešu Eiropas valstu kopražojuma filma Divi prokurori / Two Prosecutors, kuras režisors Sergejs Loznica ar Latvijas kinoprofesionāļiem sadarbojas jau kopš 2012.gada un uzņem Latvijā lielāko daļu savu spēlfilmu. Šoreiz Latvijas puses sadarbības partneri ir producente Alise Ģelze un studija White Picture, filmēšana notika arī Rīgā un filmas titros kā viens no galvenajiem māksliniekiem iekļauts Aldis Meinerts.

Jāpiebilst, ka Kannu festivāla oficiālajā atlasē izvēlētas vēl divas spēlfilmas, kas ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) un Rīgas filmu fonda līdzfinansējumu filmētas Latvijā - konkursā Un certain regard startēs Kristenas Stjuartes Ūdens hronoloģija / The Chronology of Water, bet ārpuskonkursa programmā Cannes Premiere - Kirila Serebreņņikova spēlfilma Jozefa Mengeles pazušana / The Dissapearance of Josef Mengele.

Sevišķi plaša un nozīmīga šogad ir Latvijas kinoprofesionāļu dalība Kannu filmu tirgū Marché du Film (13.-21.05.), kuru ik gadus apmeklē 15 000 pasaules kinoindustrijas profesionāļi no 140 valstīm. Latvijas profesionāļi izvēlēti dalībai svarīgās Kannu filmu tirgus sekcijās - piemēram, platformā Producers on the Move Latviju pārstāvēs producente Kristele Pudane, kuras studijā Sunday Rebel Films top gan pilnmetrāžas spēlfilma, gan dokumentālā filma, gan animācijas seriāli vismazākajiem skatītājiem. Programmā Cannes Docs (15.-20.05.) šogad atkal tiek izcelts Baltijas reģiona kopīgais spēks - nozīmīgi un starptautiski pieredzējuši dokumentālā kino producenti no trim kaimiņvalstīm iekļauti Baltijas delegācijā, kur Latviju pārstāv studijas VFS Films vadītājs Uldis Cekulis; viņa vadītajā studijā pirmizrādēm tuvojas septiņi starptautiski kopražojumi.

Kannu filmu tirgus sadarbībā ar Tallinas kinofestivālu izveidota ikgadēja topošo filmu projektu prezentācijas programma PÖFF Goes to Cannes, un šogad tai atlasīta režisora Oskara Rupenheita spēlfilma Tumšzilais evaņģēlijs (ar starptautisko nosaukumu Red Code Blue), kam pirmizrāde Latvijā paredzēta decembra sākumā.

Starp 60 filmu tirgus paviljoniem no 90 valstīm arī šogad darbosies Latvijas paviljons, kuru finansiāli nodrošina LIAA, piedalās Nacionālais Kino centrs un Latvijas Kinoproducentu asociācija. Strādāt Kannu kinofestivālā dodas arī citi starptautiski aktīvie Latvijas filmu producenti, Nacionālā Kino centra pārstāvji, arī Rīgas starptautiskā kinofestivāla (Riga IFF) komanda un citi profesionāļi no Latvijas. Atsevišķā stendā Filmu studija Rija nodarbosies ar savu filmu un dažu citu Latvijas studiju filmu izplatīšanu; Rijā producētajai pilnmetrāžas animācijas filmai Telmas ideālā dzimenīte paredzēti vairāki tirgus seansi.

Latvijas paviljonā būs pieejams speciāli Kannu kinofestivālam kopīgi veidots atraktīvs žurnāls Baltic Film, kuram saturs gatavots visās trīs valstīs, uzsverot Latvijas, Lietuvas un Igaunijas filmu nozarēm aktuālākos procesus un parādības; uz žurnāla vāka - producentes Alise Ģelze (Latvija) un Uljana Kima (Lietuva), kas piedalījušās Kannu galvenajam konkursam atlasītās filmas Divi prokurori kopražojumā. Latvijas tematiku žurnālā pārstāv intervijas ar visiem Kannu filmu tirgum izvēlētajiem producentiem, atsevišķs stāsts par Straumes panākumu gadu un Latvijas animācijas kontekstiem intervijās ar Matīsu Kažu un NKC vadītāju Ditu Rietumu, apraksti par Baltijas jūras dokumentālo filmu forumu un starptautisku projektu līdzfinansējuma iespējām Latvijā. (Žurnāls PDF formātā pieejams ŠEIT.) Nacionālais Kino centrs sadarbībā ar Latvijas Animācijas asociāciju atjaunojis aktuālo Latvijas animācijas autoru un studiju katalogu, papildināta arī cita nepieciešamā informācija par Latvijas filmu nozari, studijām un producentiem.

Informāciju sagatavoja Margarita Rimkus, NKC festivālu aprites koordinatore