LIAA prioritāte ir investīciju un eksporta pieaugums, un valsts tēls ir viens no rīkiem, kas šos rezultātus palīdz sasniegt.
“Darbs pie vienotas valsts tēla stratēģijas “Mission Latvia” nav pašmērķis, bet gan instruments, kas palīdz Latvijas uzņēmumiem piesaistīt investorus, partnerus un klientus visā pasaulē. Mūsu uzņēmumu veiksmes stāsti, inovācijas un eksporta rezultāti, kas atspoguļo Latviju kā uzticamu un modernu sadarbības partneri. Tieši tāpēc valsts tēla darbs ir cieši saistīts ar LIAA pamatuzdevumu, nodrošināt straujāku Latvijas ekonomisko izaugsmi,” uzsver Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktore Ieva Jāgere.
Galvenie rādītāji - Investīcijas un eksports
Latvijas valsts tēla stratēģija “Mission Latvia” tika pieteikta 2023. gadā ar mērķi līdz 2026. gadam sasniegt konkrētus rādītājus. Proti, trīs gadu laikā piesaistīt investīcijas 2,45 miljardu eiro vērtībā palielināt gada vidējo nomaksāto nodokļu apmēru par 150 miljoniem eiro, veicināt eksportu par 300 miljoniem, kā arī palielināt ieguldījumus pētniecībā un attīstībā par vidēji 35 miljoniem eiro. 2024. gadā ar LIAA līdzdalību izdevies piesaistīt investīcijas 655 miljonu eiro apmērā un kopējā tendence investīciju piesaistes jomā ļauj prognozēt, ka šos rādītājus izdosies sasniegt. Savukārt eksporta apmērs 2025. gada sešos mēnešos ir atgriezies pie izaugsmes +3,9%, kas apliecina, ka perioda beigās mērķus izdosies sasniegt. Pieaug arī LIAA klientu nomaksāto nodokļu apmērs un uzņēmēju ieguldījumi pētniecībā un attīstībā.
Apvienojot uzņēmējdarbības atbalsta instrumentus ar stratēģisku valsts tēla komunikāciju, iespējams panākt konkrētu un izmērāmu ekonomisku ieguvumu. Tieši ar šādu pieeju LIAA īsteno valsts ārējo komunikāciju.
Uzsākot īstenot valsts tēla stratēģiju 2023. gadā, tika veikts pētījums 10 mērķa valstīs (Somija, Zviedrija, Norvēģija, Dānija, Lielbritānija, Vācija, Beļģija, ASV, Dienvidkoreja un Japāna), novērtējot Latvijas atpazīstamību, kur kopumā tika aptaujāti 38 tūkstoši respondentu. Saskaņā ar pētījuma rezultātiem Latviju Eiropas valstīs zina katrs otrais jeb 50% aptaujāto. Amerikas Savienotajās Valstīts Latviju zina gandrīz trešā daļa 31% respondentu, bet Dienvidkorejā 19% un Japānā 11% aptaujāto. Lai nodrošinātu regulāru monitoringu, kā arī citus papildu rādītājus, LIAA turpmāk plāno izmantot divus valsts tēla indeksus, kuri ir savstarpēji papildinoši. Šie reitingi nodrošinās regulāru mērījumu un kapos kā atskaites punkts īstenotajām aktivitātēm. Viens no šiem reitingiem ir Anholt Nation Brands Index (NBI) – ilgtermiņa Latvijas pamatreputācijas mērīšanai, bet otrs Brand Finance Global Soft Power Index (GSPI) – maigās varas snieguma un tā virzītājspēku analīzei.
Iepriekš paveiktais valsts tēla komunikācijā
Laika periodā no 2020. līdz 2022 gadam tika izstrādāti vienotā tēla stratēģiskie virzieni, kas kopumā veido Latvijas vienotā tēla vērtības piedāvājumu, kā arī definēts mērķis piesaistīt papildu investīcijas 128 miljonu eiro apmērā un izveidot 4500 jaunas darba vietas.
Definētās valsts tēla vērtības ir:
-
Gatavi Izaicinājumiem ("Ready For Any Challenges") - radīt un pārsteigt pasauli ar savām idejām, prasmēm un augstajām darba spējām.
-
Dažādu Pasauļu Savienotāji ("Connecting Worlds Apart") - Latvija ir savienotājs, kas palīdz satikties īstajiem cilvēkiem, lai radītu jaunas, negaidītas kombinācijas.
-
Radošu Izmēģinājumu Platforma ("Natural Playground") - Latvija piedāvā iespēju radīt vai pārbaudīt idejas drošos un videi draudzīgos apstākļos.
Kopējās LIAA piesaistītās investīcijas šajā periodā sasniedza 1,37 miljardus eiro, kā arī tika izveidotas 7851 darba vietas, kas apliecina, ka uzstādītie mērķi šim periodam tika sasniegti.
Valsts tēla veidošanai plānotie resursi izmantoti identitātes izveidei, datu pētījumiem, starptautisku pasākumu organizēšanai un digitālās platformas Latvia.eu izveidei.
Valsts tēla reputācija neveidojas gada laikā, tā prasa konsekvenci vismaz 10–15 gadu garumā, kā to rāda Igaunijas, Zviedrijas, Lielbritānijas u.c. valstu piemēri.
Kā uzskatāmākos piemērus, kur izmantots valsts tēla finansējums var minēt animācijas filmas “Straume” mārketinga aktivitātēm ceļā uz “Oskara” balvu, dalība EXPO Dubai 2020, EXPO Osaka 2025, Trīs jūru foruma organizēšanai Latvijā, kurš pulcēja 12 valstu līderus, Kannu un Berlīnes kino festivālos, Venēcijas biennālē; Frankfurtes grāmatu tirgū. Finansējums ieguldīts arī tādu starptautisku pasākumu mārketinga aktivitātēs kā Pasaules čempionāts hokejā, Rīgas maratons, organizētas Latvijas dienas ASV (Spotlight Latvia), Dienvidkorejā, Vācijā kā arī virknē citu pasākumu, kuri veicinājuši Latvijas atpazīstamību un konkurētspēju.
Pēdējos divos gados valsts tēla aktivitāšu finansējums samazināts līdz 517 tūkstošiem eiro gadā. Šie līdzekļi galvenokārt tiek novirzīti Latvijas pārstāvniecībai starptautiskos forumos kā arī nozīmīgu valsts vizīšu organizēšanai.
“Ārvalstu vizītes, kurās piedalās valsts augstākās amatpersonas dod iespēju ne tikai prezentēt Latvijas uzņēmumus un tehnoloģijas, bet arī veidot tiešus kontaktus ar partneriem un investoriem, ko nevar aizstāt attālināta saziņa. Dalība oficiālajās vizītēs un biznesa forumos palīdz parādīt Latviju kā uzticamu sadarbības partneri, kas būtiski veicina eksportu un jaunu tirgu atvēršanu,” uzsver uzņēmuma “TestDevLab” biznesa attīstības vadītājs Atis Mertens.
“Mission Latvia” ir stāsts par Latvijas varēšanu
“Mission Latvia” nav zīmols vai reklāmas kampaņa, bet gan vienots ietvars, kas apvieno Latvijas ekonomikas, inovāciju, zinātnes, kultūras un tūrisma nozares, lai pasaulē prezentējot Latviju mums būtu vienots vizuālais un saturiskais vēstījums. Stratēģija ir balstīta vērtību stāstā, kur vairāk nekā 120 dažādu nozaru ekspertu un uzņēmēju diskusijās, kā galveno Latvijas stipro pusi izcēla jaunradi un inovācijas. Tās ir jomas, kurās varam būt starptautiski konkurētspējīgi.
Caur valsts tēla komunikāciju LIAA uzdevums ir ārvalstu tirgos stāstīt par Latvijas uzņēmumiem un risinājumiem tehnoloģiju, inovāciju, zinātnes, kultūras, sporta un daudzās citās jomās. Valsts tēlu stiprina Latvijas pārstāvniecība starptautiskās izstādēs, pasākumos un medijos, kas tiešā veidā ceļ mūsu atpazīstamību un konkurētspēju.
Pozitīvs valsts tēls kalpo kā atbalsta funkcija un palīdz piesaistīt investīcijas, veicina eksportu un tūrisma attīstību, kā arī veido Latviju par redzamu spēlētāju pasaulē. Valsts tēla komunikācija ir ilgtermiņa darbs. Bieža zīmola maiņa ik pēc pāris gadiem rada sajūtu, ka valsts nav konsekventa un pati netic savam stāstam. Tāpēc arī “Mission Latvia” ir jāvērtē ilgtermiņā līdz 2030. gadam un tālāk.
Stratēģiskais mērķis – dubultot Latvijas ekonomikas apmēru
Galvenais valsts tēla darba mērķis virzīties uz valsts stratēģisko mērķu sasniegšanu, kas ir ekonomikas dubultošana 10 gadu laikā. Šim mērķim pakārtotas gan mārketinga aktivitātes ārvalstīs, gan investoru piesaistes pasākumi, gan Latvijas uzņēmumu atbalsts starptautiskajā vidē.
Par LIAA
LIAA veicina Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, eksporta izaugsmi un investīciju piesaisti, kā arī attīsta tūrisma nozari un īsteno valsts tēla politiku. Aģentūra darbojas kā valsts partneris uzņēmējdarbības attīstībā – no idejas līdz starptautiskiem tirgiem. Ar plašu pārstāvniecību tīklu ārvalstīs un reģionālajiem biznesa centriem Latvijā, LIAA palīdz uzņēmumiem augt un pozicionē Latviju kā drošu, inovatīvu un atvērtu valsti pasaules ekonomikā.