Atbalsts uzņēmējiem

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras  pārstāvniecības Korejas Republikā vadītāja Mārtiņa Baumaņa viedokļraksts

Šā gada pirmajos astoņos mēnešos Latvijas preču eksporta vērtība samazinājusies par 8,2%. Īpaši jūtams eksporta kritums ir uz tādiem tradicionālajiem Latvijas eksporta tirgiem kā Vācija un Zviedrija. Ir skaidrs, ka tas lielā mērā ir ciklisks samazinājums saistībā ar ģeopolitiskajiem notikumiem un cenu pīķiem atsevišķās nozarēs. Tomēr tas ir signāls, ka jādomā par risku sadalīšanu un jāizvērtē arī eksporta iespējas ārpus Eiropas.

Dienvidkoreja – vieglāk sasniedzamais tirgus Āzijā

Latvijas ekonomiskās attiecības ar Āzijas reģionu tikai veidojas, un Dienvidkoreja šajā ziņā, salīdzinot ar Japānu vai Ķīnu, ir vieglāks tirgus pirmajiem soļiem Āzijā. Dienvidkorejā dzīvo aptuveni 52 miljoni iedzīvotāji, un šo tirgu varam salīdzināt ar tādām turīgām Rietumeiropas valstīm kā, piemēram, Vāciju vai Franciju. Pēc iekšzemes kopprodukta uz vienu iedzīvotāju Dienvidkoreja ir 26. bagātākā valsts pasaulē un 4. Āzijas reģionā aiz Singapūras, Japānas un Brunejas. Latvijas un Dienvidkorejas tirdzniecības apjoms 10 gadu laikā, kopš noslēgts brīvās tirdzniecības līgums, ir pieckāršojies, sasniedzot 130 miljonu eiro. Tas ir tirgus, kurā vairāk importē, nekā eksportē, jo korejieši ir samērā atvērti pret kvalitatīvām precēm vai pakalpojumiem no Eiropas vai Ziemeļamerikas.

Dienvidkorejā 2022. gadā tika importētas preces 731 miljarda ASV dolāru apmērā. Tas ir pieaugums par 16% gada laikā, lai gan inflācija šajā periodā bija tikai 5,1%. Biznesa uzsākšanai Dienvidkorejā ir nepieciešamas 8 dienas, bet īpašuma reģistrācijai 5, kas ir vieni no labākajiem rādītājiem Āzijas reģionā.  

Novērtē kvalitāti

Dzīves kvalitātes uzlabošana Dienvidkorejā ir tēma, par ko cilvēki domā arvien vairāk. Ne velti viena no plaukstošākajām nozarēm šajā valstī ir plastiskā ķirurģija. Korejiešiem ir lielas darba spējas, viņi daudz strādā un maz atpūšas. Tomēr pēdējā laikā tas sāk mainīties, cilvēki sāk domāt par to, kā dzīvot labāk un kā līdzsvarot mājas un darba dzīvi, nevis tikai par to, kā nopelnīt vairāk naudas.

Korejieši novērtē dzīves kvalitāti, tādēļ arī precēm, ko viņi pērk, ir jāatbilst augstām prasībām. Tā ir ļoti laba ziņa daudziem Latvijas uzņēmumiem, kuri ražo augstas kvalitātes nišas produktus. Augsts pieprasījums, piemēram, ir bērnu precēm, kam korejieši tērē diezgan daudz naudas.

Salīdzinoši labi šobrīd Dienvidkorejas tirgū jūtas tādi Latvijas uzņēmumi kā Latvijas Finieris, kokrūpniecības uzņēmums Kronus, dronu šovu veidotāji SPH Engineering, bērnu mēbeļu ražotāji Ette Tete un daudzi citi.

Saskaņā ar Dienvidkorejā veiktās aptaujas rezultātiem visaugstāk korejieši novērtē tieši Eiropā ražotās preces. Kā uzticamākās valstis tiek minētas Vācija, Itālija un Lielbritānija, Zviedrija, Francija un ASV. Tas nozīmē, ka arī Latvijai kā ES dalībvalstij ir labas iespējas. Zīmīgi, ka Dienvidkorejas lielākais tirdzniecības partneris Ķīna nav iekļuvusi starp 15 uzticamākajām valstīm.

Priekšnoteikumi ieiešanai Dienvidkorejas tirgū

Lai veiksmīgi ieietu Dienvidkorejas tirgū, jārēķinās ar ieguldījumiem mārketingā un sava aģenta algošanu. Lai sāktu sadarbību, ir svarīgi parādīt savu labo gribu tā, lai otra puse jūt interesi ilgtermiņa sadarbības veidošanai. Pirmajam preču sūtījumam, vēlams, piemērot atlaides. Tas ir labās gribas žests, ko te sagaida. Jārēķinās arī ar kultūras atšķirībām un to, ka korejieši neteiks skaidru “nē”. Ir jābūt gataviem veidot attiecības un ieguldīties, tas parasti dod rezultātu ilgtermiņa sadarbībai.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem ir sertifikācija. Eiropas vai ASV sertifikāti te nederēs. Tāpēc vispirms vajadzētu iepazīties ar regulējumiem un citām prasībām, turklāt jāņem vērā, ka Dienvidkorejas standarti ir augstāki pat par Eiropas Savienībā pieņemtajiem. Ļoti būtiska ir klātbūtne un tiešais kontakts, pārdot attālināti būs ievērojami grūtāk. Arī savā darbā esmu pārliecinājies, ka Dienvidkorejā nekas nestrādā tik labi kā klātienes tikšanās.

Valsts atbalsta iespējas

Korejā ir gan Latvijas vēstniecība, gan LIAA pārstāvniecība. Tas nozīmē, ka nepieciešamības gadījumā ir pieejams arī valsts atbalsts. Uzņēmumi, kuriem ir interese par Korejas tirgu, var saņemt LIAA pārstāvja konsultācijas, kā arī atbalstu dalībai izstādēs, produktu sertifikācijai vai mārketinga pasākumiem, tas viss var ievērojami palīdzēt, ieejot Korejas tirgū.

Jau šobrīd Dienvidkorejā notiek daudz dažādu aktivitāšu, kurās stāstām par Latvijas un mūsu uzņēmumu piedāvājumu. No 25. līdz 29. oktobrim Seulā tiks aizvadītas Latvijas dienas Korejā, kurās ar daudzveidīgu uzņēmējdarbības un kultūras programmu stāstīsim par Latviju kā valsti ar misijas apziņu, kurai jau tagad ir augsts tehnoloģiskās attīstības līmenis un potenciāls.