Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) aktīvi iesaistās šajā procesā, sekmējot birokrātijas mazināšanu uzņēmējdarbības atbalsta un investīciju piesaistes procesu jomās ar mērķi vienkāršot procesus, padarīt tos saprotamākus un efektīvākus visām iesaistītajām pusēm.

Aicinām iepazīties ar aktuālo informāciju par paveiktajiem uzlabojumiem, kā arī iesaistīties, iesniedzot savus priekšlikumus birokrātisko šķēršļu mazināšanai LIAA atbildības jomās.

LIAA  30.04.2025 ir nosūtījusi EM vēstuli Nr. 1.1-15.6/2025/396 par Birokrātijas mazinošiem pasākumiem LIAA:

1.     Plānotie pasākumi birokrātiskā sloga mazināšanai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA), ieviešot digitālos risinājumus uzņēmēju un darbinieku atbalstam:

1.1. DAGR integrācija kā daļa no vienotas datu apmaiņas arhitektūras izveides - norit sagatavošanās darbi integrācijai ar valsts vienoto Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR). Šis risinājums ļaus LIAA automātiski iegūt nepieciešamo informāciju no citiem valsts reģistriem (piemēram, Uzņēmumu reģistra, VID), novēršot nepieciešamību uzņēmējiem iesniegt datus, kas jau ir pieejami publiskajā sektorā. Rezultātā tiks samazināts gan klientu administratīvais slogs, gan LIAA darbinieku laiks, kas līdz šim tika tērēts manuālai pārbaudei un informācijas saskaņošanai. DAGR ieviešana plānota 2025. gada otrajā pusē.

1.2.Power BI un Microsoft Fabric ieviešana datu analītikas un atskaišu digitalizācijai - tiek veikta Power BI ieviešanas plānošana kā LIAA centralizētais datu analītikas rīks, lai automatizētu atskaišu sagatavošanu un vizualizāciju. Šobrīd atskaites bieži tiek gatavotas manuāli, izgūstot datus no dažādiem Excel failiem. Power BI ļaus dinamiski ģenerēt atskaites un interaktīvi analizēt rezultātus, samazinot darbinieku slodzi un paaugstinot atskaišu kvalitāti. Risinājums būtiski saīsinās laiku, kas nepieciešams datu apkopošanai un priekšapstrādei.

1.3. Procesu automatizācija atbalsta programmu izvērtēšanā - LIAA analizē un plāno ieviest automātisku procesu risinājumus, lai automatizētu uzņēmumu pieteikumu izvērtēšanas posmus, tostarp datu pārbaudi un dokumentu apstrādi un atskaišu sagatavošanu. Šāda pieeja ļauj darbiniekiem koncentrēties uz kvalitatīvu vērtēšanu un komunikāciju ar klientiem, vienlaikus paātrinot apstrādes procesu un mazinot cilvēciskās kļūdas risku. Papildu tiek īstenots pilotprojekts mākslīgā intelekta (MI) tehnoloģiju ieviešanai šajā procesā, kur MI tiek izmantots, lai analizētu pieteikumu saturu, identificētu biežākos neatbilstību gadījumus un atbalstītu izvērtēšanas komandas ar ieteikumiem. Šis pilotprojekts kalpos kā pamats nākotnes risinājumiem, kuros MI tiks integrēts kā daļa no ikdienas atbalsta funkcijām. Vienlaikus LIAA vērš uzmanību uz to, ka prasību saskaņošana starp atbildīgajām institūcijām būtiski ietekmē gan IT sistēmu efektivitāti, gan klientu pieredzi. Lai samazinātu nepieciešamību pēc biežiem un specifiskiem IT sistēmu pielāgojumiem, kā arī lai nodrošinātu klientiem vienkāršāku un saprotamāku pieteikšanās procesu, būtu vēlams maksimāli pieturēties pie vienotas un atkārtoti izmantojamas prasību kopas. Tas sekmē ne tikai sistēmu mērogojamību, bet arī vienotas pieejas veidošanu valsts pakalpojumu digitālajā sniegšanā.

1.4. Business.gov portāla pārbūve un Vienotās uzņēmēju vārtejas izstrāde - tiek pārbūvēts esošais Business.gov portāls, kurā pieejami LIAA pakalpojumi. Uzlabojumi vērsti uz tehnisko risinājumu modernizāciju un lietotāju pieredzes uzlabošanu. Rezultātā uzņēmējiem būs vienkāršāka, ērtāka un ātrāka piekļuve informācijai un pakalpojumiem. Tāpat tiek izstrādāta Vienotā uzņēmēju vārteja – centralizēts portāls, kurā uzņēmēji vienuviet varēs atrast visus valsts piedāvātos pakalpojumus. Lietotāji varēs pārslēgties uz konkrēto pakalpojumu saņemšanas vidi bez liekas navigācijas vai atkārtotas autentificēšanās, ja attiecīgā iestāde nodrošina vienoto pieslēgšanos (Single Sign-On). Tas veicina pakalpojumu loģisku sasaisti un uzlabo vispārējo digitālo pieejamību.

  1. Procedūru un pakalpojumu vienkāršošanu, pārskatot un vienkāršojot esošās procedūras, samazinot nevajadzīgus soļus un formalitātes, nodrošinot paātrinātu lēmumu pieņemšanu.
  2. Regulāru iekšējo procesu pārskatīšanu, pārskatot un uzlabojot iekšējos procesus.
  3. Vienkāršas un saprotamas valodas ieviešanu, nodrošinot informācijas par sniegtajiem pakalpojumiem pieejamību un saprotamību.
  4. Darbinieku apmācību, nodrošinot darbiniekiem regulāras apmācības par efektīvu procesu vadību un klientu orientētu pakalpojumu sniegšanā.
  5. Regulārus klientu apmierinātības mērījumus un atgriezeniskās saites sniegšanu gan no uzņēmumiem, gan darbiniekiem, identificējot problēmas un šķēršļus, kas rada birokrātiju, veicot nepieciešamos uzlabojumus.
  6. Sadarbību ar citām iestādēm, veidojot ciešāku sadarbību ar citām valsts un pašvaldību iestādēm, uzlabojot informācijas apmaiņu un koordināciju, samazinot birokrātiskos šķēršļus.

Papildu LIAA 29.05.2025. ir sniegusi atbildes uz FM apkopoto informāciju par saņemtajiem priekšlikumiem administratīvā sloga mazināšanai. Atbildes un arī LIAA izteiktie priekšlikumi birokrātijas mazināšanai ir apkopoti FM sagatavotajā materiālā, kas pieejams FM tīmekļvietnes sadaļā https://www.fm.gov.lv/lv/birokratijas-mazinasana-es-fondu-joma