Atbalsts uzņēmējiem
austrālija

Šodien, 11. septembrī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar Ārlietu ministriju organizēja semināru, kurā tika runāts par Latvijas uzņēmēju iespējām Austrālijas tirgū. Latvijas vēstnieks Austrālijā un Jaunzēlandē Marģers Krams, atklājot semināru uzsvēra, ka sadarbībai ar Austrāliju ir liels potenciāls gan pārskatot globālās piegādes ķēdes, gan meklējot jaunus sadarbības partnerus eksportā.

“Latvijas uzņēmēji šobrīd uz Austrāliju vairs neskatās kā uz eksotisku un nesasniedzami tālu tirgu. Arī eksportējamo preču klāsts pieaug. Tie vairs nav tikai kokmateriāli, bet arī tehnoloģiskās iekārtas, elektronika un citas preces ar augstu pievienoto vērtību. Austrālijas tirgus ir viena no alternatīvām Krievijas tirgum, kura zaudēšanu joprojām daļa eksportētāju izjūt. Savā ziņā Austrālijas tirgus paver durvis arī uz visu Dienvidaustrumāzijas reģionu, kurš aptver 670 miljonus iedzīvotāju. Austrālijā ļoti būtiska ir piegādātāja reputācija, ir jāveido attiecības un uzticamība. Tas ļaus paplašināt sadarbību un nostiprināties šajā tirgū,” tā LIAA Austrālijas pārstāvniecības vadītāja Sabīne Kazaka.

Seminārā kā runātāji uzstājās Austrālijas goda konsuls Latvijā Toby Moore, Austrālijas uzņēmuma Citech valdes priekšsēdētājs Imants Kīns kā arī Latvijas uzņēmuma Aerones, kurš piedāvā robotizētu vēja turbīnu apkopi un remontu biznesa attīstības vadītājs Āzijas un Klusā okeāna reģionā Matīss Sīviņš un projektu vadītāja Zane Krūzenberga. Uzņēmuma Aerones pieredze liecina, ka Austrālijas tirgū var ieiet pietiekami strauji, ja ir veikta priekšizpēte, tomēr jārēķinās ar šī tirgus specifiku. Jāplāno pietiekami ilgs piegādes laiks, jo konteineri uz Austrāliju ceļos divus līdz trīs mēnešus, tāpat jābūt gataviem veikt dažādas vietējās sertifikācijas un pašiem jābūt pietiekami aktīviem,” tā M.Sīviņš, piebilstot, ka viena no Austrālijas priekšrocībām ir apgrieztā sezonalitāte, proti, vēja turbīnu klusās sezonas, kad tiek veiktas apkopes, Eiropā, ASV un Austrālijā nepārklājas.

Paneļdiskusijā par savu 15 gadus ilgo pieredzi Austrālijā dalījās arī SAF Tehnika pārdošanas direktors Uģis Hoņavko, uzsverot, ka no sertifikācijas un citām šī tirgus prasībām nevajag baidīties. “Austrālijā visi seko noteikumiem un tie ir jāievēro. Tas veido jūsu reputāciju, kura šājā tirgū ir ļoti būtiska,” tā U.Haņavko.

Eiropas Savienība ir Austrālijas trešais lielākais tirdzniecības partneris, un arī tirdzniecības apjomam starp Austrāliju un Latviju ir tendence augt. Trīs lielākās Latvijas eksporta preču grupas uz Austrāliju ir koksne un tās izstrādājumi, mašīnas, mehānismi un dažādas elektriskās iekārtas, kā arī dažādi minerālie materiāli, piemēram, kūdra.

Eksports uz Austrāliju var attīstīt arī biznesa iespējas Jaunzēlandē. Proti, ja produkti jau ir piereģistrēti Austrālijā, arī Jaunzēlandes iestādēm rodas lielāka uzticība uzņēmumam un ir vieglāk ieiet šajā tirgū.

Austrālija ir tirgus ar 26 miljoniem iedzīvotāju un 2022. gadā Latvijas kopējais preču un pakalpojumu tirdzniecības apgrozījums ar Austrāliju bija 81,7 miljoni eiro.