AZERON

AZERON ir tehnoloģiju uzņēmums, kas nodarbojas ar pasaulē inovatīvu un unikālu videospēļu kontrolieru ražošanu. Šāds kontrolieris ir daudzu videospēļu spēlētāju sapnis, jo ievērojami atvieglo video spēles spēlēšanu, aizstājot parastās tastatūras izmantošanu. Uzņēmums radās tikai 2019. gadā, bet jau ir spējis izaugt līdz 100 darbinieku komandai un strādāt ar 2,5 miljonu eiro apgrozījumu.

Lielā mērā tas ir pateicoties tam, ka par AZERON videospēļu kontrolieriem interesenti zināja vēl pirms paša uzņēmuma oficiālās dibināšanas. Darbs pie prototipa izstrādes aizsākās 2012. gadā lauku mājā Ventspils rajonā. Pamazām idejas autoram Imantam Daiginam pa vienam pievienojās nepieciešamie cilvēki – 3D modelētāja, programmētājs, ražošanas un biznesa procesu vadītāji, un no idejas izauga unikāls un vizuāli pievilcīgs produkts. Lai par to paziņotu plašākai pasaulei, uzrunājām vairākus influenserus, līdz beidzot viens atsaucās – videospēļu spēlētāju vidū populārs YouTube satura veidotājs vārdā Beaks, kam tolaik bija pus miljons sekotāju. Nosūtījām viņam savu prototipu. Beaks uztaisīja un savā YouTube kontā publicēja apskatu par mūsu kontrolieri, kas mēneša laikā tika noskatīts četrus miljonus reižu. No tā brīža sākām saņemt simtiem vēstuļu dienā no cilvēkiem visā pasaulē, kas būtu gatavi mūsu produktu nopirkt. Tā dibinājām uzņēmumu un sākām attīstīt ražošanu, lai apmierinātu augošo pieprasījumu.

Vēl pirms AZERON dibināšanas iesniedzām dokumentus LIAA Ventspils biznesa inkubatora pirmsinkubācijā. Pēc tam, kad uzņēmums jau bija dibināts, iestājāmies arī inkubatorā, kurā darbojamies vēl šodien. Esam ļoti apmierināti un pateicīgi par šādu iespēju attīstīt uzņēmumu inkubatora vidē. Iespējams, mēs būtu spējuši izveidot uzņēmumu arī bez dalības inkubatorā, bet atbalsts, ko esam līdz šim saņēmuši, ir devis iespēju attīstīties daudz lētāk un efektīvāk. Inkubatora dalībniekiem ir pieejamas apmācības un konsultācijas, kas ir ļoti noderīgas vadot un attīstot biznesu, kā arī ir iespējams saņemt grantus un līdzfinansējumus dažādām aktivitātēm, piemēram, grāmatvedībai, telpu īrei, mārketingam, utml. Izmantojam visas sniegtās iespējas. Ar grantu atbalstu esam izveidojuši un iegādājušies iepakojuma materiālus mūsu kontrolieriem. Tagad izmantojam LIAA starptautiskās konkurētspējas programmas. Inkubatora vide ir ļoti draudzīga, pretimnākoša un elastīga. Es pats esmu zvanījis inkubatora vadītājai septiņos vakarā un prasījis vai viņa nezina kādu, kas mums var izpalīdzēt konkrētā jautājumā. Gandrīz momentā viņa caur LIAA tīkliem dabūja mums nepieciešamos kontaktus. Ir grūti spekulēt kādā attīstības stadijā mēs būtu šobrīd, ja nebūtu inkubatora, taču viens ir skaidrs - ar pašu spēkiem mēs nebūtu spējuši tik daudz investēt attīstībā. Katrs eiro, ko esam investējuši, ir vairakkārt devis atpakaļ. 

Dalība izstādēs mūsu biznesa specifikai nav nepieciešama. Pirmkārt, mūsu klients ir gala patērētājs, kas ir sasniedzams interneta vidē. Otrkārt, ieguldot tādu pašu budžetu, kas nepieciešamas dalībai izstādēs, digitālajā mārketingā mēs varam sasniegt daudz labākus pārdošanas rezultātus.

Jau no uzņēmuma pirmsākumiem par mums vispirms zināja Amerikā, tad Eiropā, un tikai pēc tam Latvijā. Tāpēc ir likumsakarīgi, ka mūsu top eksporta galamērķi ir ASV, Kanāda, Lielbritānija, Francija, Vācija, Austrālija, Japāna. Latvijas tirgū paliek tikai 0,1% no saražotās produkcijas, visa pārējā prece tiek eksportēta uz ārzemēm. Vēsturiski lielākais tirgus ir bijis ASV, un arī šodien tas saglabā savas pozīcijas, veidojot 60% no apgrozījuma. Pēdējā gada laikā ievērojamu kāpumu esam novērojuši Japānas tirgū. Gada laikā tas ir audzis no 2~3% līdz 10% no apgrozījuma. Grūti komentēt konkrēti kāpēc – iespējams, tas ir vairāku apstākļu kopums. Sadarbojāmies ar lielāko mehānisko slēdžu ražotāju pasaulē OMRON, kas atrodas Japānā. Viņi par mums rakstīja un stāstīja caur saviem kanāliem. Tāpat arī LIAA organizētajās Latvijas dienās Tokijā bija informācija par AZERON, un no klientiem saņēmām labas atsauksmes. Pārdošanas apjomu pieaugumu redzējām arī tad, kad parādījāmies Japānas Amazon vietnē. Cilvēki par mums aktīvāk sāka runāt, rakstīt un, attiecīgi, pirkt kontrolierus. Kopumā mūsu klienti ļoti organiski par mums sāka izrādīt interesi, un nekad nav pārstājuši to darīt.

Mēs esam bāzēti Ventspilī - gan ražošana, gan administrācija, bet tirdzniecība notiek AZERON mājaslapā un Amazon platformā. Jebkurš interesents jebkurā vietā pasaulē, kam interesē videospēles, un kur FedEx vai DHL nodrošina piegādi, var tikt pie sava kontroliera. Lokālo partneru, vairumtirgotāju vai mazumtirgotāju eksporta tirgos mums nav, jo tas nav nepieciešams.  Gandrīz 100% no saražotās produkcijas eksportējam, taču neviens no komandas nekad nav bijis komandējumā ārpus Latvijas. Mūsu mārketinga nodaļa no pašiem pirmsākumiem ļoti mērķtiecīgi strādā pie produkta reklamēšanas un klientu piesaistes interneta vidē. Salīdzinoši ar Latvijas mērogu, mārketingam atvēlam pieklājīgu budžetu. Strādājam gan ar digitālo mārketingu, gan ar influenseriem, ir arī savs Discord serveris videospēļu spēlētāju vidē, kur tūkstošiem klientu nāk, čato, diskutē savā starpā. Tā ir ļoti starptautiska vide, kur saziņa norit pamatā angļu valodā.

Tie tirgi, kas ir aizvērušies saistībā ar Krievijas uzsākto karu Ukrainā, bija nebūtiski, tāpēc šobrīd notiekošais karš nav tieši ietekmējis mūsu pārdošanu. Taču izjūtam ietekmi saistībā ar piegādēm. Liela daļa mūsu izejmateriālu nāk no Āzijas, kas tiek sūtīti ar aviopārvadājumiem. Šobrīd lidojums, piemēram, no Honkongas uz Charles De Gaulle lidostu Francijā ir par 5 h ilgāks kā agrāk. Tas nozīmē, ka, pirmkārt, izejmateriāli nāk ilgāk, otrkārt, tas maksā vairāk – lidojums ir garāks un par degvielu jāmaksā vairāk, kas pati par sevi ir kļuvusi dārgāka. Jau sākoties Covid-19 pandēmijai piegādes cenas pieauga saistībā ar pastiprinātajiem ierobežojumiem un prasībām dažādās valstīs, taču pēc kara sākuma cena viennozīmīgi ir pieaugusi vēl vairāk, un to jūt arī gala patērētājs.

Līdz šim esam izmantojuši pamatā LIAA biznesa inkubatora un SKV programmas sniegtās iespējas. Es domāju, ka vērtīgs uzlabojums inkubatorā darbībā būtu individuāla pieeja katram dalībniekam un viņa vajadzībām. Piemēram, mēs kā inkubatora biedri varam saņemt atbalstu IT pakalpojumiem, grāmatvedībai, mārketinga pakalpojumiem, konsultācijām un citiem pakalpojumiem, ja tie tiek ņemti kā ārpakalpojums. Ja izvēlamies veikt kādu no minētajām darbībām uzņēmuma iekšienē, mēs šīs izmaksas vairs nevaram attiecināt. Mēs kā uzņēmums to interpretējam kā atbalsta neesamību štata darbinieku pieņemšanai – uzņēmuma pamatdarbinieku skaita palielināšanai. Līdz šim grantu programmas ietvaros grāmatvedības pakalpojumus mums sniedza ārpakalpojuma uzņēmums. Tikko esam pārņēmuši grāmatvedību pie sevis, un, veicot pirmos aprēķinus, mūsu pieskaitāmie izdevumi ir samazinājušies par 50%, kas ir līdzvērtīgs LIAA grantu atbalstam. Šobrīd strādājam pie grāmatvedības sistēmas automatizācijas, un, kad tas būs sakārtots, arī darba efektivitāte ievērojami uzlabosies. Beigās sanāk, ka izdevīgāk ir darīt pašam bez atbalsta.

Kā Azeron veiksmes atslēgu varu saukt izcilu produktu un vēl izcilāku komandu. Ja nebūtu kādas no šīm divām lietām, visticamāk mēs nebūtu tur, kur esam tagad. Tāpat ir galvenais nebaidīties - nebaidīties darīt un meklēt to, kas ir vajadzīgs. Ja tu darīsi, tad viss notiks. Ja tu jautāsi, tad tiksi pie nepieciešamās informācijas. Noteikti iesaku rūpīgi izvēlēties sadarbības partnerus – it īpaši meklēt tādus, kas grib augt kopā ar tevi, nevis tādus, kas tikai izraksta rēķinu. Piemēram, FedEx Latvijas komanda jau no paša sākuma pamanīja Azeron potenciālu un par saviem pakalpojumiem piedāvāja tādu cenu, kādu piedāvā lielajiem klientiem, kā arī bezmaksas konsultēja par dažādiem tirgiem, nodrošināja noderīgus kontaktus un pat palīdzēja attīstīt drošu iepakojumu, kamēr citi pārvadātāji pat nevēlējās ar mums runāt. Tādus partnerus nav viegli atrast, taču ļoti ir svarīgi mēģināt.