Tūrisms

Tūrisms ir viena no tām nozarēm, kas pandēmijas radīto ierobežojumu dēļ periodiski pielāgojusies dažādiem izaicinājumiem, tādēļ dalība nozares starptautiskajās izstādēs uzskatāma par pakāpenisku atgriešanos aktīvākā apritē. No 29.novembra līdz 1.decembrim nozares profesionāļi pulcējās Spānijas pilsētā Barselonā - izstādē IBTM World 2021, kas ir pirmā pasaules līmeņa starptautiskā darījumu un pasākumu tūrisma izstāde pēc pandēmijas sākuma.

“Darījumu un pasākumu tūrisms ir viena no Latvijas tūrisma mārketinga stratēģijas prioritātēm. Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem, vidējie darījumu tūrista izdevumi par divām dienām Latvijā ir vismaz 500 eiro, kas ir aptuveni trīs reizes vairāk nekā iztērē tūristi, kas Latvijā ierodas atpūtas nolūkos. Latvija ir mājvieta virknei lielisku uzņēmumu, kas vairāku gadu gaitā izveidojuši vērtīgu sadarbību ar uzņēmumiem ārvalstīs un regulāri uzņem Latvijā dažādas delegācijas. Tādēļ esam gandarīti, ka darījumu tūrisma jomā pakāpeniski atgriežas aktivitāte,” atzīst Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava.

Latviju izstādē IBTM World 2021 Barselonā pārstāvēja 18 uzņēmumi – kā piemēram, ATTA Conference & Convention Centre, 3K MANAGEMENT DMC, Averoja, Latvia Convention Bureau un citi. Nozares pārstāvji min, pasākums sniedza iespēju satikties uzņēmumiem, kas ir izdzīvojuši pandēmijas laikā.

Tūrisma nozarei pandēmijas laikā nācies būt elastīgai un rast risinājumus dažādām nestandarta situācijām, gan pielāgojot savu piedāvājumu klientu vajadzībām, gan ar inovatīviem paņēmieniem risinot situācijas, kas pirms diviem gadiem šķitušas teju neiespējamas. Saistībā ar tūrisma uzņēmumu nodarbināto cilvēku skaita samazināšanos, izstādes apmeklētāju vidū bijuši ievērojami uzņēmumu vadošie darbinieki, ar kuriem pirms-pandēmijas apstākļos tikties ir bijis daudz sarežģītāk. Sarucis arī tālo tirgu, tādu kā Āzijas, ASV, Austrālijas, Āfrikas valstu u.tml. piedāvājums, kas devis lielisku iespēju mazāk zināmiem Eiropas galamērķiem prezentēt savu piedāvājumu auditorijai, kas meklē jaunus galamērķus tieši Eiropā.

“Šī izstāde ir tikšanās platforma lielākiem projektiem un jaunu kontaktu dibināšanai. Tās reālo ieguvumu varēs noteikt ilgākā laika posmā – vismaz nākamo divu gadu laikā. Tomēr ir arī tūlītējie ieguvumi, jo vairāki uzņēmumi ir noslēguši līgumus par mazu grupu viesošanos Latvijā vēl šī gada izskaņā un jaunā gada sākumā,” uzsver uzņēmuma SIA Partnering Solutions un MICE BALTIC pārstāve Paula Ansone – Klindžāne.

Dzīvojot ierobežojumu laikā, uzņēmumos ir svarīgs “iekšējais klimats” – šobrīd daļa uzņēmumu strādā attālināti un attālinātā darba popularitāte tiekai pieaug. Viens no darījumu tūrisma nozares virzieniem ir motivējošais tūrisms – komandu saliedēšanas pasākumi. Pandēmijas laikā ievērojami auguši IKT, loģistika, farmācija, u.c. nozaru uzņēmumi, auguši to ieņēmumi un komandas. Savukārt vairāk kā jebkad uzņēmumu komandām nācies strādāt attālināti – rezultātā rodas paaugstināts pieprasījums pēc motivējošā tūrisma piedāvājuma. Nozarē arī atzīst, ka pakalpojumu pircējiem joprojām aktuāli ir sociāli pasākumi un kontaktu veidošana klātienē. Tiešsaistes projekti tiek vērtēti kā “izdzīvošanas” projekti, kuriem būs nozīmīga loma arī nākotnē, taču tas pilnībā neaizstās klātienes pasākumu un aktivitāšu lomu.

“Uz nākotni raugāmies pozitīvi, bet vienlaikus reālistiski. Šobrīd strādājam “varbūtības apstākļos”, kur vērā tiek ņemts pēkšņs Covid gadījumu kāpums un līdz ar to stingrāku ierobežojumu ieviešana, kas tieši ietekmē mūsu nozari. Esot pandēmijā jau otro gadu, skaidri sāk iezīmēties tendences, kurās sezonās pasākumu organizēšana varētu būt apdraudētāka. Diemžēl, tas “plaisu” starp tūrisma sezonu un nesezonu varētu padarīt vēl plašāku,” saka Latvijas Kongresu biroja pārstāvis Jānis Priede.

Šis laiks iezīmē uzņēmēju un nozaru spēju pielāgoties saskatīt jaunas iespējas. Jautājumos par tūrisma “dzīvotspēju” pēdējo divu gadu laikā, nozarē atzinīgi vērtē valsts atbalstu un LIAA “Starptautiskās konkurētspējas veicināšanas” programmu tūrisma individuālo mārketinga aktivitāšu atbalstam. Novērojumi liecina, ka veiksmīgāk krīzi pārvarējušas tās aģentūras, kas strādājušas vietējā tirgū, kā arī tās, kas spējušas piedāvāt augstas kvalitātes digitālos risinājumus arī starptautiskajiem klientiem.

“Daļa Latvijas aģentūru veiksmīgi “pārcietušas” ierobežojumus, jo savus pakalpojumus piedāvā ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā. Mūsu novērojumi liecina, ka būtu lietderīgi ar pandēmijas izplatību saistītos ierobežojumus ieviest sinhronizēti visās Baltijas valstīs, jo reģions ir salīdzinoši neliels un nereti tie, kas iecerējuši doties uz, piemēram, uz restorānu vai SPA to izdarīs arī aizceļojot uz Igauniju vai Lietuvu, un savu naudu atstās tur – tieši tāpat notiek ar ceļotāju grupām no ārvalstīm. No šī cieš Latvijā bāzētie tūrisma uzņēmumi, kuru infrastruktūra veidota šeit un viņi savus pakalpojumus nevar “pārvietot” – kā piemēram, viesnīcas un restorāni. Ar striktākiem ierobežojumiem Latvija zaudē savas pozīcijas Baltijas valstu konkurencē,” komentē 3K Managment pārstāvis Edgars Kuzmans.

Pandēmijas rezultātā, krietni samazinājies no Eiropas izejošais darījumu tūrisms – tā vietā uzņēmēji meklē jaunus galamērķus Eiropā un šī ir iespēja mazāk zināmām Eiropas valstīm, kā piemēram Latvijai, pārliecināt uzņēmumus par došanos uz Latviju – ar iespēju nodibināt sadarbību ilgtermiņā. Tā kā neesam tipisks un plaši atpazīstams tūrisma galamērķis, šobrīd mums svarīgs uzdevums ir izstādē iegūto uzmanību noturēt un par sevi regulāri atgādināt.

LIAA sniedz atbalstu tūrisma uzņēmējiem un ir ieinteresēti nodrošināt darījumu tūrisma turpmāku pastāvēšanu Latvijā, piedāvājot plašu atbalsta programmu šajā nozarē strādājošajiem. Vairāk par to var uzzināt LIAA mājaslapā: https://www.liaa.gov.lv/lv/programmas/skv-turisms/atbalstamas-darbibas